خبرگزاری کار ایران

چاینا دیلی بررسی کرد؛

احیای برجام، هر چقدر هم که دشوار باشد، باید محقق شود

asdasd
کد خبر : ۱۱۷۴۱۳۱

چاینا دیلی در تحلیلی به تلاش‌ها برای احیای برجام پرداخت.

به گزارش ایلنا به نقل از چاینا دیلی، جیک  سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا روز چهارشنبه با نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل گفت‌وگو کرد، این در حالی است که تلاش‌های بین‌المللی در حال انجام برای احیای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ ایران به یک نقطه حساس رسیده است. 

بر اساس بیانیه اسرائیل، سالیوان در دیدار با نخست وزیر اسرائیل گفت: مهم است که کنار هم بنشینیم و یک استراتژی مشترک، یک چشم‌انداز مشترک، راهی مشترک برای پیشرفت پیدا کنیم که اساساً منافع ایالات متحده و اسرائیل را تضمین می‌کند.

آخرین گفت‌وگوها در وین که در ۲۹ نوامبر آغاز شد، روز جمعه با ارزیابی مثبت اتحادیه اروپا، ایران، چین و روسیه به پایان رسید در حالی که ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه و آلمان، دیگر طرف‌های مذاکرات، این جلسات را ناامیدانه توصیف کردند. 

وانگ کان، نماینده چین در سازمان ملل و سایر سازمان‌های بین‌المللی در وین، گفت که سه هفته مذاکرات فشرده، اجماع مهم و اسناد جدیدی را ایجاد کرده است که پایه محکمی برای پیشبرد مذاکرات بعدی و همچنین ارائه برنامه جامع مشترک ایجاد کرده است.

ایالات متحده تاکید کرد که هیچ "مسیری برای بازگشت" به توافق هسته‌ای با ایران نمی‌بیند و سالیوان گفت که «بازگرداندن پایبندی متقابل به توافق در طول این سال نسبت به آنچه که ما دوست داشتیم ببینیم دشوارتر شده است».

سالیوان در سفر هفته جاری خود به سرزمین‌های اشغالی حتی گفت که ممکن است تنها چند هفته تا زمانی که گفت‌وگوهای هسته‌ای با ایران امکان موفقیت داشته‌ باشد، باقی مانده باشد. 

برخی از تحولات اخیر در جبهه ژئوپلیتیک در خاورمیانه نیز حاکی از آن است که تنش میان طرف‌های رقیب توافق ایران، به جای نشان دادن نشانه‌هایی از کاهش، همچنان بالا است.

از آنجایی که اسرائیل قاطعانه با این مذاکرات مخالف است، باید  امیدوار بود که راهبرد و چشم‌انداز مشترک آمریکا و اسرائیل به مانع دیگری برای احیای این توافق تبدیل نشود.

هر دو کشور ایران و روسیه گفته‌اند که مذاکرات هسته‌ای به زودی از سر گرفته می‌شود. در این لحظه حساس، همه طرف‌های درگیر باید حداکثر خویشتن‌داری را به خرج دهند و تلاش کنند تا اطمینان حاصل کنند که فضای مناسب برای دستیابی به پیشرفت مذاکرات حاکم است.

با توجه به اهمیت برجام برای عدم اشاعه هسته‌ای بین‌المللی و صلح و ثبات منطقه‌ای، احیای زودهنگام توافق ۲۰۱۵ ایران، هر چقدر هم که دشوار باشد، باید محقق شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز