خبرگزاری کار ایران

علیجانی زمانی در گفت‌وگو با ایلنا:

برخی آئین‌نامه‌های دولت‌ها مانند پارکینگ، قوانین مجلس را بایگانی می‌کند/ نمایندگان نظارت بر خطی بر دولتمردان داشته باشند و نتایج را به مردم گزارش دهند

asdasd
کد خبر : ۱۱۶۷۱۹۸

یک نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: نمایندگان باید نظارت کافی و کاملی بر دولتمردان داشته باشد و مسائل را پیگیری کنند چراکه برخی آئین‌نامه‌های دولت‌ها مانند پارکینگ، قوانین مجلس را بایگانی می‌کند.

محسن علیجانی زمانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره این‌که هنگام انتخابات این شعار مطرح شد که قرار نیست معیشت و اقتصاد مردم به مذاکرات هسته‌ای گره بخورد اما مشاهده کردیم برخلاف این شعارها در آستانه شروع مجدد مذاکرات قیمت دلار افزایش پیدا کرد، این دست اتفاقات چه تاثیری می‌تواند بر فضای کشور داشته باشد، گفت: در بحث‌های معیشت و مسائل اقتصادی شاید آن چیزی که فراموش شده این است که قرار بود تولید داخل راه‌اندازی شود و موانعی که بر سر راهش وجود دارد، چه داخلی و چه خارجی برداشته شود همچنین قرار بود موانع صادرات این محصولات تولیدی برداشته شود اما در حال حاضر دولت به جای اینکه به این مهم توجه کند، بیشتر سراغ فروش اموال دولتی رفته است که به نوعی بدتر از قصه واگذاری بنگاه‌های دولتی است که در این ۳۰ سال رخ داده است و تا امروز هم نتیجه مطلوبی از واگذاری بنگاه‌های اقتصادی نگرفته‌ایم.

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که امروز ۵۰ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داریم اما آثاری در زندگی مردم از این صادرات ایجاد نشده است، عنوان کرد: سال ۹۷ تحریم بانکی شدیم برای همین فروختن نفت و تامین دلار برای‌مان مشکل شد آنجا هم از این ۵۰ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی سودی نبردیم در حال حاضر هم به جای این‌که به تولید برسند، به دنبال واگذاری اموال شرکت‌های دولتی هستند در صورتیکه این اموال به صورت مستقیم از بودجه عمومی تامین نشده است و دولت نباید به راحتی این اموال را بفروشد.

وی با بیان اینکه دولت امروز پذیرفته که مسئله برجام که در ۸ سال گذشته مطرح شده درست بوده است، ادامه داد: به سرانجام رسیدن برجام یک بحث درستی است که باید انجام شود تا ما بتوانیم مشکلاتی که بر سر راه اقتصاد، تولید، تامین منابع و محدودیت‌های نفتی و بانکی ایجاد شده است را برداریم و دولت هم در حال حاضر همین مسیر؛ یعنی رفع تحریم‌ها را جلو می‌برد. 

 علیجانی زمانی یادآور شد: گفته می‌شد راهی که ما بتوانیم تحریم‌ها را بی‌اثر کنیم، تقویت تولید است اما مشاهده می‌شود در این مسیر گامی برداشته نشده است و به دنبال فروش اموال تملیکی انبارها و اموال دولتی هستند؛ به طور مثال اخیراً وزیر اقتصاد دستور فروش خودروهایی در انبارهایی که داخلش اموال تملیکی هستند را داد که این امر نشان می‌دهد اصل مطلب که تولید است، جدی گرفته نشده است. 

وی تاکید کرد: در تولید باید بتوانیم مشکلاتی که ناشی از عدم اجرای برجام سر راه به وجود آمده است را برداریم، مسئله تامین منابع و مسائل مالیاتی را حل کنیم تا مشکلات این مسیر کمتر شود اما از طرفی وقتی از بحث مالیات نمی‌توانند بگذرند، نتیجه‌اش فشار روی تولید می‌شود.

این نماینده پیشین شورای اسلامی ادامه داد: ما در مسئله رفع تحریم باید اقدامات لازم را انجام دهیم و قصه برجام را باید در دستور کار قرار بدهیم.

وی یادآور شد: در مجلس دهم برجام پیگیری شد اما یک عده‌ای آن را  آتش زدند و گفتند که یک جنازه‌ای است که باید هرچه زودتر دفن شود اما مشاهده کردند مسیر برجام درست است و باید اعتماد لازم را فراهم کنیم و نشان دهیم دنبال مسیر انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای هستیم تا بتوانیم برای مردم مشکلات معیشتی و اقتصادی را حل کنیم و مسیر مجلس دهم و دولت یازدهم و دوازدهم در پیگیری این مهم درست بود.

علیجانی زمانی ادامه داد: در جریان بی‌اثر کردن تحریم‌ها که معنایش تقویت تولید است؛ دولت سیزدهم راه را به اشتباه می‌رود زیرا به جای تقویت تولید به دنبال فروش اموال تملیکی  و شرکت‌های دولتی است که اگر این کار را انجام دهد، این قصه بسیار قصه پر دردی خواهد بود.

وی درباره این‌که از سوی عده‌ای امروز مطرح می‌شود که نمایندگان نقدی بر وزرا و دولت در تریبون‌های عمومی نداشته باشند و در کمیسیون‌ها مسائل را حل کنند، آیا این گفته‌ها به دور از رسالت یک نماینده نیست، گفت: قطعا وظیفه مجلس تقنین و نظارت بر تقنین و حتی بر آئین‌نامه‌های دولت است؛ زیرا گاهی مقررات و آئین‌نامه‌هایی که دولت می‌گذارد مانند یک پارکینگی برای قوانین مجلس عمل می‌کند، یعنی قوانین را بایگانی و راکد می‌کند. 

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی با بیان این که مجلس و نمایندگان باید بر اجرای قوانین، آئین‌نامه و برنامه‌ها نظارت داشته باشند، گفت: اگر نظارت نمایندگان بر این برنامه و آئین‌نامه صورت نگیرد، به اعتقاد من اشتباه است، زیرا در ذات مجلس است که باید پویا باشد، نباید گفته شود به دلیل آن‌که اکثریت مجلس با دولت هم نظر است، از نظارتش غافل شود باید استوار حقوق مردم را پیگیری کند.

وی تاکید کرد: مجلس در مسائل معیشتی نباید بگذارد اموال شرکت‌های دولتی واگذار شود و مالیات از تولید در بعضی از اقلام کم شود. نمایندگان باید نظارت کافی و کاملی بر دولتمردان داشته باشند و مسائل را پیگیری کنند.

علیجانی زمانی تاکید کرد: این که گفته می‌شود به دولت فرصت دهیم، خیر؛ باید یک نظارت مستمر و بر خطی وجود داشته باشد و نتایج به مردم گزارش داده شود. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز