خبرگزاری کار ایران

خاندوزی در صحن علنی:

رشد اقتصادی بیش از یک دهه نزدیکِ صفر بوده است/ پس از انتخاب رئیسی تا امروز شاخص بورس ۳۰۰ هزار واحد رشد کرد

asdasd
کد خبر : ۱۱۵۴۳۷۸

وزیر امور اقتصادی و دارایی ضمن اشاره به اینکه با آغاز به کار دولت آقای رئیسی درجه‌ای از خوشبینی به بازارها بازگشت، گفت: در این راستا از ۲۸ خرداد تاکنون بازارها حدود ۳۰۰ هزار واحد رشد کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سیداحسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی صبح امروز و در جلسه علنی (۱۸ آبان) مجلس درمورد شرایط بازار بورس و برنامه‌های این وزارتخانه در خصوص این بازار، با بیان اینکه اقتصاد ایران در یکی از مهم‌ترین نقاط تحولی خود قرار دارد، گفت: بیش از یک دهه رشد اقتصادی نزدیک به صفر و تورم بی سابقه مزمن بنگاه‌ها را با چالش تامین مالی تولید مواجه کرد که بازار سرمایه در این راستا باید نقشی ایفا کند.

وی افزود: سوء مدیریت گذشته که منجر به رشد بی‌منطق و حبابی شاخص بورس در نیمه اول سال ۹۹ و کاهش ۴۵ درصدی شاخص در نیمه دوم این سال شد، موجب ناراحتی و خشم سهامداران خرد و تازه وارد و وارد شدن زیان به آن‌ها شد. بازار سرمایه که می‌توانست فرصتی برای توسعه باشد، این چنین به چالش تبدیل شد.

خاندوزی اظهار کرد: خوشبختانه با رای ملت به دولت آقای رئیسی و بازگشت درجه‌ای از خوش‌بینی به بازارها، شاخص از بیست و هشتم خرداد ۱۴۰۰ تا امروز حدود ۳۰۰ هزار واحد رشد کرده است. در بورس کالا که آن هم رکن مهمی از معاملات اقتصادی و شفافیت اقتصادی و کاهش رانت هاست، در سال جاری ۳۸ میلیون انواع محصولات مختلف معامله شده به نسبت به ۱۲ ماه کل سال گذشته به ۳۴ میلیون تن بوده، در ۷ ماه گذشته شاهد وضعیت بهتری بود ایم.

وی با بیان اینکه حرکت قیمت‌ها در بازار سرمایه در جهان بنا به ذات خود همراه با نوسانات است و بیشتر محلی برای حضور ریسک‌پذیر هاست، تصریح کرد: با این حال بررسی ها نشان می دهد بازدهی بازار سرمایه در اقتصاد ایران در بازه بلند مدت ۱۰ ساله بیش از همه بازارهای رقیب مانند بازار طلا، مسکن و... است.

خاندوزی گفت: برنامه اصلی ما در حوزه بازار سرمایه افزایش نقش این بازار در تامین مالی تولید، متنوع کردن ابزارها و محصولات، حذف قیمت‌گذاری غیر ضرور، سپردن موضوع قیمت به ساز و کار رقابتی بورس کالا و انرژی تسهیل ورود شرکت ها به بازار سهام، کاهش هزینه انتشار اوراق، رفع انحصار ها و فرآیندهایی که متاسفانه برای گروه ایجاد انحصار کرده در فعالیت بازار سرمایه مانند سبدگردانی و کارگزاری، اصلاح نظام حکمرانی شرکتی و مدیریت تعارض منافع میان سهامداران خرد و عمده، تشویق به سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بازار سرمایه تا جامعه به تدریج بتواند خود را با این وضعیت بازار تطبیق دهد و کسانی که اطلاعات کمتری دارند مستقیماً وارد نشوند و امور را به دست تحلیلگران سرمایه متخصص بسپرند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی اظهار کرد: وزارت اقتصاد متولی شفافیت، نظارت، نقدشوندگی، زیرساخت‌های سالم بازار و... است. فراز و فرود هر یک از شاخص های بورس به سیاست‌های دولت و مجلس در بخش‌های صنعت، بانک، پالایش، معدن، خودرو و... بستگی دارد.

وی اضافه کرد: اینکه در زیر بخش ها و زیر شاخص ها شاهد روزهای قرمز یا سبز در صنایع مختلف هستیم، به دلیل این است که در وزارتخانه و مجلس چه سیاست‌هایی حول آن صنعت خاص اتخاذ می‌شود.

خبر در حال تکمیل می باشد...
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز