خبرگزاری کار ایران

امیرعبداللهیان:

تماس‌های خود را با همه طرف‌ها در افغانستان دنبال می‌کنیم

asdasd
کد خبر : ۱۱۴۸۷۸۲

وزیر امور خارجه با بیان اینکه تشکیل هیئت حاکمه سرپرستی افغانستان مورد توجه جدی جمهوری اسلامی ایران است، گفت: تماس‌های خود را با همه طرف‌ها در افغانستان دنبال می‌کنیم

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسین امیرعبداللهیان در نشست خبری مشترک با شاه محمود قریشی همتای پاکستانی اظهار کرد: تحولات افغانستان را با دقت دنبال می‌کنیم و باور داریم که تشکیل دولت فراگیر با مشارکت همه اقوام در افغانستان به عنوان مهمترین راهکار سیاسی پیش روی همه ما قرار دارد.

وزیر امور خارجه اضافه کرد: ما تماس‌های خود را با همه طرف‌ها در افغانستان دنبال می‌کنیم و نسبت به هیات حاکمه سرپرستی و یا موقت در افغانستان تماس‌ها و مشورت‌های امنیتی جمهوری اسلامی ایران در جریان است.

وی ادامه داد: در عین حال برای کمک به افغانستان برای برون رفت از وضعیت کنونی از تمامی ظرفیت‌های گذرگاه‌های مرزی ایران هم برای تجارت‌های مرزی و هم برای ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه و تسهیل این کمک‌های انسان‌دوستانه‌ استفاده می‌کنیم.

امیرعبداللهیان با بیان این که ما همکاری‌های تجاری و اقتصادی با بخش‌های مختلف در افغانستان را ادامه خواهیم داد، گفت: معتقدیم هرچه بتوانیم وضعیت اقتصادی و معیشتی را بهبود بخشیده و ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه سایر کشورها به افغانستان را در آستانه فصل سرما تسریع کنیم، با اوج کمتری از پدیده آوارگان به سمت مرزهای همسایه افغانستان مواجه خواهیم بود.

وزیر امور خارجه افزود: همکاری‌های ما در حوزه های مرزی، اقتصادی و تجاری در همه سطوح ادامه پیدا می‌کند، در عین حال تشویق هیات حاکمه سرپرستی افغانستان به اجرای مسئولیت‌های آن‌ها در قبال ایجاد صلح و ثبات و امنیت در این کشور مورد توجه جدی جمهوری اسلامی ایران است.

وی  اظهار کرد: با کشور دوست و برادر جمهوری اسلامی پاکستان توافق کردیم که در نشست وزیران خارجه همسایگان افغانستان که در فردا در تهران برگزار خواهد شد، پیام واحدی را برای مردم افغانستان برای جام‌جهانی و هیلت حاکمه سرپرستی و موقت افغانستان داشته باشیم.

 امیر عبداللهیان افزود: تلاش می‌کنیم با ادبیات و درکی مشترک برای برون‌رفت از شرایط پیچیده کنونی در منطقه به اقدامات جمعی خود ادامه دهیم.

شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه پاکستان نیز در این نشست خبری ضمن قدردانی از استقبال و میزبانی امیرعبداللهیان اظهار کرد: این سومین تعامل ما از زمان انتصاب شما به عنوان وزیر امور خارجه است و خرسندم که به اطلاع برسانم، هر سه این تعاملات بسیار مثمرثمر و سازنده بوده است.

وزیر امور خارجه پاکستان گفت: امروز مجدداً به تهران بازگشتم تا در نشست همسایگان هم مرز با افغانستان شرکت کنم.

وی ادامه داد: باعث خرسندی من است که وزیر امور خارجه روسیه نیز به صورت مجازی در این کنفرانس حضور خواهد داشت به خاطر اینکه روسیه نیز منافع منطقه‌ای در صلح و ثبات در افغانستان دارد.

قریشی اضافه کرد: با وزیر امور خارجه ایران ارزیابی خودم از شرایط افغانستان را مطرح کردم. همچنین با ایشان درخصوص تعاملاتی که با طالبان در کابل داشتیم، صحبت کردم.

وزیر امور خارجه پاکستان با بیان اینکه مواضع ما در افغانستان همسو و نزدیک است، گفت: در خصوص ثبات، صلح و شکوفایی این کشور با وزیر خارجه ایران گفتگو داشتیم.

قریشی تاکید کرد: ما نقش مهمی برای ایفا کردن داریم و تاریخ ما را قضاوت خواهد کرد چون افغانستان در حال حاضر در شرایط دشوار و حیاتی قرار دارد و اگر گام های درستی را اتخاذ کنیم، می‌توانیم این کشور را به ثبات برسانیم.

وی با تاکید بر اینکه اگر این کشور به ثبات برسد، می‌توانیم به منطقه در مسیر پیشرفت و توسعه اقتصادی کمک کنیم، گفت: اگر ارتباطات منطقه‌ای ایجاد کنیم، کل منطقه، رشد و پیشرفت خواهد کرد.

وزیر خارجه پاکستان تصریح کرد: همچنین از نگرانی‌های موجود آگاه هستیم و از شرایط اغماض نخواهیم کرد.

قریشی گفت: من پیشنهاد تشکیل یک پلتفرم برای همسایگان افغانستان را دادم که وزیر امور خارجه ایران نیز با آن موافقت کردند.

وی افزود: اولین نشست در هشتم سپتامبر به صورت مجازی برگزار شد و بعد از آن، کشورهای همسایه افغانستان نهایتا توانستند یک بیانیه مشترک صادر کنند که پایه و بنیان تعاملات آتی ما را بنا کرد.

قریشی گفت: فردا با همکاران، دوستان، برادران و همتایان خود در کشورهای منطقه دیدار خواهم کرد تا شرایط کنونی را بررسی کنیم و ببینیم چه اقدامات و گام‌هایی را باید برای آینده اتخاذ کنیم.

وی تصریح کرد: به نظر من باید یک پیام یکسان و واحد از این کنفرانس مخابره شود.

وزیر امور خارجه پاکستان افزود: جامعه بین الملل انتظاراتی از طالبان دارد و مساعدت‌های مالی بین المللی در افغانستان برای پیشگیری از وقوع یک بحران انسانی در این کشور و جلوگیری از فروپاشی اقتصادی حائز اهمیت است.

قریشی تاکید کرد: این که در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد و چه کسی کمک خواهد کرد در این مورد نیز صحبت کردیم.

وی اضافه کرد: سازمان ملل و آژانس‌های وابسته به آن و همچنین سازمان همکاری اسلامی یک پلتفرم مهم در این زمینه محسوب می‌شوند. در مورد اتحادیه اروپا نیز خاطرنشان کرده‌ایم که باید کمک کنند.

قریشی با بیان اینکه روابط دوجانبه را نیز مورد بررسی قرار دادیم، گفت: دیداری که رئیس محترم جمهوری اسلامی ایران با نخست وزیر پاکستان در دوشنبه و در حاشیه اجلاس شانگهای داشتند، سازنده بود. ما اهمیت این ارتباط و این روابط بین دو کشور را درک می‌کنیم.

وزیر امور خارجه پاکستان گفت: بی صبرانه منتظر نشست فردا هستیم که یک برنامه مدونی را پیش روی ما قرار خواهد داد تا بتوانیم رونق، شکوفایی، ثبات و امنیت منطقه را به ارمغان بیاوریم.

وی ادامه داد: مردم افغانستان شایسته صلح و آرامش هستند و تا الان به اندازه کافی در رنج بوده‌اند و چهار دهه آلام را تحمل کرده‌اند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز