خبرگزاری کار ایران

تحلیل «واشنگتن پست» درباره چشم‌انداز مذاکرات برجامی در وین

asdasd
کد خبر : ۱۱۳۴۸۳۱

واشنگتن پست در تحلیلی به چشم‌انداز مذاکرات برجامی در وین پرداخت.

به گزارش ایلنا، روزنامه «واشنگتن پست» در گزارشی با اشاره به وضعیت مذاکرات هسته‌ای ایران و طرف‌های باقی‌مانده در برجام نوشت که سه ماه پس از آخرین جلسه مذاکره برای احیای توافق هسته‌ای بین ایران و قدرت‌های جهانی، هنوز مشخص نیست که مذاکرات در وین از چه زمانی آغاز می‌شود یا چه کسی ممکن است نماینده دولت جدید ایران در این مذاکرات باشد.

در این میان، ایران به افزایش کمیت و کیفیت غنی‌سازی اورانیوم خود ادامه داده است و به پیشرفت‌هایی دست یافته است. در عین حال، ایران بارها و بارها با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر سر نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای خود که در چارچوب برجام بر سر آن توافق شده بود، دچار اختلاف شده است.

دولت آمریکا همچنان هشدار می‌دهد که زمان مذاکرات در حال اتمام است، بدون این که بگوید چه مقدار زمان باقی مانده است یا در صورت اتمام آن چه خواهد کرد.

یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا در این‌باره گفت: «ما برنامه زمانی نداریم. موضع ما این است که آماده بازگشت به میز مذاکره  هستیم؛ اگرچه در مقطعی دیگر این اتفاق امکان‌پذیر نخواهد بود زیرا پیشرفت‌های هسته‌ای آنها برگشت‌ناپذیر می‌شود و بازگشت به توافق ساده نخواهد بود».

«ابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهوری ایران سه‌شنبه گذشته در سخنرانی از پیش ضبط‌شده در مجمع عمومی سازمان ملل گفت: «ایران مذاکراتی را که نتیجه نهایی آن لغو همه تحریم‌های ظالمانه است، مفید می‌داند» اما هیچ اشاره‌ای به زمان شروع مجدد مذاکرات وین صورت نگرفت.

رئیسی بخش عمده‌ای از سخنرانی نسبتاً مختصر خود را به انتقاد از ایالات متحده و سیاست تحریم‌های آن اختصاص داد که وی آن را «روش جدید جنگ با بقیه جهان» نامید.

وزارت خارجه آمریکا گفته است که «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه این کشور برنامه‌ای برای دیدار با «حسین امیرعبداللهیان» همتای ایرانی خود در سازمان ملل ندارد. ایران هیچ رابطه دیپلماتیک با ایالات متحده ندارد و از صحبت مستقیم با آمریکا در مذاکرات وین خودداری کرده و از انگلیسی‌ها ، فرانسوی‌ها و آلمانی‌ها به عنوان واسطه استفاده کرده است. هر چهار کشور به همراه چین و روسیه از امضاکنندگان اصلی توافق هسته‌ای هستند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز