خبرگزاری کار ایران

معاون پارلمانی رئیس جمهور:

هر قدر به اقتصادی مقاومتی و تولید داخل توجه داشته باشیم، باز هم نمی‌توان با دنیا در ارتباط نبود

asdasd
کد خبر : ۱۱۳۲۹۱۳

معاون پارلمانی رئیس جمهور گفت: هر قدر هم به اقتصادی مقاومتی و نگاه به تولید داخل توجه داشته باشیم، نمی‌توان با دنیا در ارتباط نبود؛ برای صادرات و واردات و تامین نیاز‌های داخلی چین می‌تواند هم‌پیمان خوبی برای ایران باشد.

به گزارش ایلنا،‌ سید محمد حسینی با حضور در برنامه نگاه یک شبکه اول سیما گفت:​ اشتراکات فراوانی با همسایگان داریم که از آن میان می‌توان به زبان پارسی اشاره کرد.

وی با اشاره به اینکه امروز روز جهانی زبان پارسی است ادامه داد: حدود ۸۰۰ سال قبل زبان پارسی در هندوستان، زبان رسمی اداری بوده و بعد از حضور انگلیسی‌ها در هند با حضور زبان پارسی مخالفت‌ها صورت گرفت؛ از افرادی مانند حزین لاهیجی و سایر شعرا پارسی گو و همینطور در پاکستان علامه اقبال ماهوری و در افغانستان، تاجیکستان و آذربایجان نظامی گنجوی و در ترکیه حضرت مولانا، آثار فاخر و ارزنده پارسی بسیاری بجای مانده است.

معاون پارلمانی رئیس جمهور تصریح کرد: در سفر رئیس جمهور به تاجیکستان به رابطه با شانگ‌های اشاره شد؛ در این خصوص می‌توان گفت وزرای فرهنگ سازمان همکاری شانگ‌های در نشستی به ایجاد و تداوم و تحکم همکاری‌ها تاکید داشتند.

 حسینی به مناسبت ۲۷ شهریور ماه (روز شعر و ادب پارسی) گفت: پدر شعر پارسی، رودکی در تاجیکستان آرمیده، شعرای بزرگ و ارزشمند دیگری هم در تاریخ فرهنگ و ادب پارسی ما ثبت شده اند که پرداختن به آن‌ها فرصتی مفصل می‌طلبد، اما اینکه روز شهریار را مصادف با روز شعر و ادب پارسی قرار داده اند به این دلیل است که با ایشان هم عصر و معاصر بوده اند و مردم با اشعار او بیشتر ارتباط داشته اند، برای مثال، شعر سلام به بابا حیدر از شاعر معاصر، شهریار به ۸۰ زبان زنده دنیا ترجمه شده و از شاهکار‌های ادبی دنیا محسوب می‌شود شعر زیبای علی‌ای همای رحمت از دیگر آثار فاخر و برجسته شهریار است.

وی در پاسداشت روز شهریار، به ذکر خاطراتی از استاد شهریار پرداخت و گفت: ایشان در کهنسالی لباس بسیج بر تن کرد و در دوران دفاع مقدس در ترغیب بسیجیان شعر‌های بود.

 حسینی به ارزیابی اهمیت نقش آفرینی شانگهای سازمان در معادلات روز جهان پرداخت و گفت: سفر به تاجیکستان، اولین سفر آقای رئیس جمهور بود و می‌توان این سفر را نقطه عطفی در فعالیت‌های دیپلماسی ایران در منطقه دانست؛ پرداختن به تحکم روابط اقتصادی با چین به عنوان اولین و بزرگترین اقتصادی جهانی که چندی پیش با ایران قراردادی ۲۵ ساله به امضا رسانده نکته مهمی است.

وی افزود: چینی‌ها هم می‌دانند که با دولت سیزدهم ایران نسبت به دولت قبلی که نگاهش به غرب و اروپا بود، بهتر می‌توانند کار کنند، دولت قبلی چندان اعتقاد و باوری نداشت که می‌توان با شرق هم کار کند علی رغم اینکه رهبری هم چندی قبل اعلام کرده بودند باید به سمت شرق حرکت کنیم.

معاون پارلمانی رئیس جمهور ادامه داد: هر قدر هم به اقتصادی مقاومتی و نگاه به تولید داخل داشته باشیم، نمی‌توان با دنیا در ارتباط نبود؛ برای صادرات و واردات و تامین نیاز‌های داخلی چین می‌تواند همپیمان خوبی برای ایران باشد.

 حسینی با اشاره به همکاری مدت دار ایران و روسیه اضافه کرد: همکاری ایران و روسیه در خصوص مسائل سوریه را می‌توان یکی از زمینه‌های همکاری این دو کشور عنوان کرد.

وی گفت: روسیه هم مانند ما از سوی غرب تحریم شده و این نقطه مشترک ماست. هند هم در مسیر رشد و توسعه قرار دارد از سوی دیگر، پاکستان، تاجیکستان و قزاقستان هم دیگر اعضا این سازمان منطقه‌ای قدرتمند هستند؛ اگرچه این سازمان خود را نظامی نمی‌داند، اما می‌تواند به عنوان یک رقیب برای ناتو محسوب شود و به یک جانبه گرایی امریکا پایان دهد.

 حسینی افزود: حضور ایران در سازمان منطقه‌ای می‌تواند بازی برد بردی برای کشورمان به حساب آید و حتماً فصل جدیدی برای همکاری‌های منطقه‌ای و بین المللی آغاز خواهد شد؛ البته ایران هم به عنوان یک کشور قدرتمند می‌تواند برای سایر اعضا این سازمان سودمند باشد.

معاون پارلمانی رئیس جمهور با اشاره به اینکه ایران از سال ۲۰۰۵ به عنوان عضو ناظر درخواست عضویت دائم سازمان منطقه‌ای را داشت، اما این درخواست مورد قبول قرار نگرفت، افزود: خوشبختانه هم اکنون و در سفر اخیر آقای رئیس جمهور این درخواست موردموافقت قرار گرفت و در این سفر میان اعضا این سازمان توافقات زیادی در حوزه‌های همکاری‌های اقتصادی، سیاسی و همینطور فرهنگی و گردشگری و همچنین مبارزه با قاچاق کالا و ارز به امضا رسیده است.

حسینی گفت: پذیرفته شدن ایران در سازمان منطقه‌ای بیانگر بی تاثیری تهدیدات و تحریم‌های آمریکاست و پایان دوران یک جانبه گرایی امریکایی‌ها خواهد بود.

وی ادامه داد: پیشتر هم روسیه و چین که از اعضا قدرتمند سازمان منطقه‌ای محسوب می‌شوند با ایران روابط و همکاری‌هایی داشته اند، اما آن گونه که شایسته باشد دولتمردان ما عملکرد مناسبی نداشته اند و به امید رفع مشکلات از طریق تعامل با غرب بوده اند و گاهی با اِکراه اقداماتی انجام می‌شد، ولی در حال حاضر دولت فعلی در رابطه با همکاری‌های مشترک با اعضا سازمان منطقه‌ای جدی است تا حدی که اولین سفر رئیس جمهور رئیسی به تاجیکستان و شرکت در اجلاس اعضا سازمان منطقه‌ای است و اولین سفر وزیر خارجه کشورمان هم به عراق و سوریه بوده و تمایل به روابط و همکاری‌های مشترک با سایر کشور‌های منطقه در اولویت نکات، بیان شده است.

 حسینی افزود: سایر کشور‌ها و اعضا سازمان منطقه‌ای هم از ظرفیت ایران به عنوان کریدور شمال به جنوب و شرق به غرب آگاه هستند.

وی به صحبت‌های مطرح شده در خصوص رویکرد ایران در قبال افغانستان گفت: در اجلاس تاجیکستان، همه با رویکرد ایران در قبال مسائل روز افغانستان موافق بودند و از اینکه ایران خواستار مشارکت همه اقوام در سرنوشت افغانستان است توافق و هم نظری داشتند و به نظر می‌رسد در آینده همکاری‌های خوبی میان ایران و سازمان همکاری‌های شانگ‌های صورت پذیرد.

 

معاون پارلمانی رئیس جمهور در ادامه این برنامه گفت: باید از ظرفیت موجود کشور‌های عضو سازمان شانگ‌های استفاده کنیم از آنجایی که ایران عضو دائم آن شد، آن‌ها هم تعهدات بیشتری در قبال ما خواهند داشت و حمایت بیشتری خواهند کرد.

حسینی درباره مزیت‌های عضویت ایران در سازمان همکاری‌های شانگ‌های افزود: تمام این اقدامات در جهت دیده شدن نتایج آن در زندگی مردم است تا اینکه برون رفت از مشکلات را شاهد باشیم و قطعاً این شرایط واقع بینانه‌تر از نگاه به غرب است.

وی ادامه داد: ایران یک یار قدرتمند برای سازمان شانگ‌های است و این سازمان هم بسیار توانمند می‌باشد که در حوزه‌های مختلف می‌توانیم همکاری‌های خوبی را با این سازمان داشته باشیم؛ چه بسا در برنامه ۲۵ ساله راهبردی با چین و در آینده با روسیه و هند هم تعاملات بیشتری داشته باشیم.

حسینی با بیان اینکه باید کاری کنیم که تأثیر تحریم‌ها بسیار کم شود گفت: ما از این تحریم‌های ظالمانه‌ای که وجود دارد رنج می‌بریم و مشکلاتی هم در حوزه‌های مختلف برای ما ایجاد کرده است و باید از ظرفیتی که در کشور‌های عضو سازمان شانگ‌های وجود دارد استفاده کنیم ز آنجایی که ایران عضو دائم آن شد، آن‌ها هم تعهدات بیشتری در قبال ما خواهند داشت و حمایت بیشتری خواهند کرد.

وی خاطر نشان کرد: همین طور که ایران یک بازار گسترده دارد، کشور‌های عضو شانگ‌های هم یک بازار مناسب برای ما هستند؛ چینی‌ها به انرژی و سوخت ما نیاز دارند و اگر ما فعالانه عمل کنیم دیگران هم استقبال خواهند کرد.

معاون پارلمانی رئیس جمهور تصریح کرد: زمانی که قطر تحریم بود ما نتوانستیم آنگونه که باید در آنجا حضور پیدا کنیم و نیاز‌های آن‌ها را تأمین کنیم، ولی ترکیه این کار را انجام داد.

 حسینی افزود: سال گذشته سفری به سوریه داشتیم که در این کشور هم ما تحرک خوبی نداریم؛ درست است که بخش خصوصی باید فعال باشد، ولی راه را دولت باید هموار کند.

وی گفت: اگر ما بتوانیم از ظرفیت‌های منطقه و کشور‌های عضو سازمان شانگ‌های استفاده کنیم حتماً شرایط بهتری برای ما رقم خواهد خورد و به نفع آن‌ها هم می‌باشد، چون یک نفع دو جانبه خواهد بود.

 حسینی بیان کرد: زمانی که غرب تحریم‌ها را گسترش داد اگر ما تسلیم می‌شدیم آن‌ها به اهداف خودشان می‌رسیدند، ولی ما ایستادیم، مردم مقاومت کردند و سختی‌های فراوانی را تحمل کردند و در عین حال توانستیم در منطقه قدرت نمایی کنیم.

معاون پارلمانی رئیس جمهور افزود: زمانی که داعش تشکیل شد، کاملاً مشخص بود که با حمایت مثلث عبری، عربی و غربی بود و هدف آن‌ها جمهوری اسلامی ایران بود؛ اوباما هم اعلام کرد که ما به دولت سوریه حمله خواهیم کرد به طوریکه در خود ایران بعضی‌ها گفتند دیگر فایده‌ای ندارد و باید برای بعد از بشار اسد صحبت کنیم، که در نهایت ایستادگی، مقاومت و کمک توانست مؤثر باشد.

حسینی ادامه داد: در دولت یازدهم و دوازدهم عزم و اراده‌ای نمی‌دیدیم که سیاست‌های اقتصاد مقاومتی مدنظر قرار بگیرد، اما درحال حاضر که دولت، مجلس و نهاد‌های مختلف با هم هستند قطعاً شرایط بهتری مهیا خواهد شد.

معاون پارلمانی رئیس جمهور خاطر نشان کرد: غربی‌ها از این شرایط امروز ما ناراحت هستند؛ همین طور که شرق از ما استقبال می‌کند و همکاری می‌کند غربی‌ها ناراحت هستند، ولی این واقعیتی است که باید بپذیرند.

وی افزود: غربی‌ها در بحث تحریم‌های شکننده، هرچه در توان داشتند به کار گرفتند، ولی نتیجه‌ای نگرفتند و امیدواریم حالا که این دوران سخت را پشت سر گذاشتیم وضع بهتر شود.

 حسینی تصریح کرد: در همین مدت کوتاه که یکی از اولویت‌های نظام، موضوع سلامت مردم بود، واکسن به تدریج در حال تأمین است؛ وقتی که رئیس جمهور تحرک داشته باشد و با رئیس جمهور چین و روسیه و کشور‌های مختلف تماس بگیرد و مسئولان هم پیگیری کنند حتماً نتیجه خواهد داد.

حسینی گفت: در هر مقطعی که دولتمردان ما اهل تلاش بودند نتیجه گرفتیم.

وی افزود: در بیانیه گام دوم، مقام معظم رهبری تاکید دارند که جوانان تاریخ معاصر را بدانند؛ اینکه در قبل از انقلاب چه وضعیتی داشتیم و چه عقب ماندگی‌هایی از جهت علمی، فرهنگی، اقتصادی و محرومیت در کشور داشتیم واقعیت‌هایی است که باید به جوانان گفته شود.

معاون پارلمانی رئیس جمهور خاطر نشان کرد: باید پیشرفت هایمان در حوزه‌های مختلف را دائم یادآوری کنیم؛ باید در جوانان ما روحیه خودباوری وجود داشته باشد و جوانانی که خلاقیت، ابتکار و ایده دارند مورد حمایت دولت قرار می‌گیرند.

 حسینی گفت: ایران اشتراکات فرهنگی بسیاری با تاجیکستان دارد؛ فرهنگ می‌تواند روابط کشور‌ها را تلطیف کند و فرصتی برای فعالیت‌های اقتصادی و تجاری فراهم کند.

وی ادامه داد: متأسفانه در سال‌های اخیر روابط فرهنگی ما با یک کشور فارسی زبان کاهش پیدا کرده بود و ما باید حتماً از این ظرفیت‌ها بیشتر استفاده کنیم و فعالیت‌های اقتصادی را هم توسعه دهیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز