خبرگزاری کار ایران

مطهری در مخالفت با وزیر پیشنهادی صمت:

«فاطمی‌امین» هیچ برنامه قابل پیاده‌سازی و عملیاتی ندارد/ وزارت صنعت وزیری می‌خواهد که ببُرد و بدوزد

asdasd
کد خبر : ۱۱۲۱۵۱۲

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در مخالفت با وزیر پیشنهادی صنعت معدن و تجارت، وی را فاقد برنامه اجرایی دانست.

به گزارش خبرنگار ایلنا اردشیر مطهری نماینده مجلس یازدهم در مخالفت با وزیر پیشنهادی صمت اظهار داشت: امروز بنا به وظیفه در پیشگاه نمایندگان و ملت ایران نکاتی چند درباره وزیر پیشنهادی صنعت معدن و تجارت با هدف کمک به دولت سیزدهم عرض می‌کنم اما در آغاز بهتر است بدانید وضعیت کنونی ما چیست؛ رشد اقتصادی ۱۰ساله اخیر تقریباً صفر بوده است و اقتصاد ایران بعد از ونزوئلا، زیمباوه و سودان بیشترین تورم را در سال ۲۰۲۱ دارا بوده و عبور از تورم ۵۰ درصدی را در حالی تجربه می‌کند که متوسط تورم جهانی ۳.۳۹ است. 

وی با بیان اینکه در کشوری هستیم که رشد اقتصادی پایین و تورم بالا را همزمان تجربه می‌کنیم، افزود: طی ۱۰ سال گذشته نرخ رشد سرمایه‌گذاری در بیشتری سال‌ها منفی بوده که خود مانع رشد ظرفیت تولید در سال‌های آتی است و رشد شدید نرخ ارز، جایگزینی ماشین آلات و تجهیزات را دشوار کرده و مهم‌تر از همه در سال‌های ۹۸ و ۹۹ میزان خالص سرمایه‌گذاری نیز منفی شده است که در ۲۰ سال اخیر بی‌سابقه بوده است. بر همگان واضح و روشن است که این وزارتخانه به عنوان موتور محرک اقتصادی کشور در دو زمینه تولید و بازار مهمترین رکن برای عبور از شرایط سخت و بحرانی فعلی است. 

نماینده مردم گرمسار، آرادان و ایوانکی تصریح کرد: وزارت صنعت معدن و تجارت وزیری می‌خواهد که ببُرد و بدوزد که تصمیم بگیرد نه تصمیم‌های دیگران را نیز قفل کند؛ وزیری می‌خواهد که سرعت عمل و جسارت داشته باشد، این وزارتخانه مرد میدان می‌خواهد. امروز فردی به مجلس معرفی شده که برای تامین کالاهای اساسی مردم، تنظیم بازار و کنترل قیمت اقلام سفره‌های مردم هیچ برنامه قابل پیاده‌سازی و عملیاتی ندارد. 

وی خطاب به نمایندگان مجلس ادامه داد: بدانید با انتخاب آقای فاطمی امین مطالبه اصلی مردم که تامین کالاهای اساسی و کنترل قیمت‌ها است بر زمین خواهد ماند و موجب ناامیدی بخش زیادی از مردم از این دولت مردمی خواهد شد؛ امروز سیمان ۳۰ هزار تومانی به بهانه قطعی برق به بالای ۱۰۰ هزار تومان رسیده و میلگرد از ۲۰ هزار تومان گذشته است؛ همچنین در شرایط بحرانی شیوع کرونا مردم برای تامین کالاهای اساسی و دارو باید در صف‌های طولانی بیاستند. آقای فاطمی امین آیا برای اصلاح قیمت سیمان و میلگرد برنامه دارید و آیا قیمت‌ها به قبل از قطعی برق بازمی‌گردد؟

مطهری خطاب به مجلس گفت: آقایان نماینده و همکاران گرامی در این اوضاع و احوال چه باید کرد؟ آیا می‌توان از این وزارتخانه مهم سَرسَری گذشت؟ آیا با افزایش بحران به علت نبود روحیه اجرایی در آقای فاطمی امین خود در سال آینده مردم معترض شما نخواهند شد؟ یک سال دیگر تک تک مردم شهرستان‌های شما به سراغتان خواهند آمد و شما پاسخگو خواهید بود؛ نه وزیر.

وی با انشایی و نه اجرایی دانستن برنامه وزیر پیشنهادی و با بیان اینکه اصلاً هیچ کار اجرایی در آن نیست؛ برنامه کوتاه مدت فاطمی امین ناامیدکننده است، خطاب به فاطمی امین اظهار داشت: آقای دکتر شما از رشد صادرات در کوتاه‌مدت گفته‌اید، پس چطور از ارز ۴۲۰۰ تومانی این میراث منحوس نگفتید؟ چگونه ممکن است شما دلار جهانگیری را نبینید و در رأس حکمرانی صاحب برنامه باشید؟ اصلا می‌دانید امروز چند میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی به چه کالاهایی تعلق می‌گیرد و به چه کالاهایی ارز ۴۲۰۰ تومانی می‌دهیم؟ می‌دانید مجوز اعطای ۸ میلیارد دلاری ارز ۴۲۰۰ تومانی در حال اتمام و دولت قبل به دنبال افزایش آن تا ۱۵ میلیارد دلار بوده است.

وی ادامه داد: اصلاً شما نمایندگان به مسئول تنظیم بازاری که برای ارز دولتی برنامه نداشته باشد چه می‌گویید؟ مهمترین مشکل امروز صنایع نرخ ارز است و وزارت صمت در تصمیم‌گیری پولی و مالی صاحب کرسی است، اما بازهم برای نقش‌آفرینی در فرآیند خلق و هدایت اعتبار و نقدینگی هیچ نگفته‌اید؛ از کرونا تحریم و دلار جهانگیری هیچ نگفته‌اید و به جای آن در برنامه خود از ده‌ها سامانه نام برده‌اید، راه‌اندازی این سامانه‌ها کار مثبتی است، اما تقلیل حل مسائل پیچیده وزارت صمت به ایجاد سامانه‌های عریض و طویل نه تنها راه حل نیست، بلکه مشکلی بر مشکلات قبلی می‌افزاید؛ فعلاً همان سامانه‌های نیمه کاره وزارت صمت را اصلاح کنید.

نماینده مجلس یازدهم یادآور شد: گفتید اگر ۱۲ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری برای راه‌اندازی پروژه‌ها هزینه کنید دو تا سه میلیون شغل ایجاد می‌شود، شغلی چند حساب کرده‌اید؟ این رقم  چهار برابر نقدینگی کشور است. همچنین بسیاری از پروژه‌های صنعتی با پیشرفت بالای ۶۰ درصد برای پیش از دهه ۹۰ هستند و اکنون هیچ صرفه اقتصادی برای راه‌اندازی ندارند و راه‌اندازی بسیاری از این پروژه‌ها در شرایط فعلی نه تنها ارزش افزوده جدیدی ایجاد نمی‌کند، بلکه موجب تشدید و ازدیاد ضرر انباشته خواهد شد.

وی با بیان اینکه سرمایه‌گذاری صنعتی باید در جهت سیاست‌های صنعتی کشور باشد و سرمایه‌گذاری با این حجم بالا روی پروژه‌هایی که تنها به دلیل پیشرفت فیزیکی اولویت قرار گرفتند به دور از عقلانیت و سیاست‌های کلی بالادستی  است، بیان داشت: برنامه اشتغال‌تان نیز عملی نیست؛ آقای فاطمی‌امین در برنامه خود گفته‌اید ایجاد کانال مالی و بانکی دوجانبه با کشورهای اولویت‌دار و هدف یا تعیین مهلت سه ماهه برای پرداخت مالیات بر ارزش افزوده محصولات صادراتی را اجرایی خواهید کرد، برادر عزیز با وظایف وزارت صنعت آشنا هستید؟ وظایف وزارت اقتصاد و بانک مرکزی را می‌خواهید انجام دهید، در حالی که از ارائه برنامه برای وزارت‌خانه خودتان بازمانده‌اید. خوب است که با دستگاه‌های دیگر هم‌افزایی کنید تا تولید رونق پیدا کند اما برای وظایف خودتان برنامه اجرایی عملیاتی بگویید.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس خاطرنشان کرد: وزارت صمت روی کاغذ نیست و روحیه اجرایی می‌خواهد. گفتید مجوزهای کسب و کار را ساماندهی می‌کنید و سامانهمحور مجوزهای زائد را کم می‌کنید. آقای فاطمی امین این‌ها طبق اصل ۴۴ قانون اساسی وظیفه وزارت اقتصاد است؛ وزارت صمت مجوزهای خودت خودش را سر و سامان دهد. گفتید دو ساله درآمد ارزی کشور را از نفت بی‌نیاز می‌کنید، توسعه زنجیره معدنی و عبور از خام‌فروشی مطالبه همیشگی رهبر انقلاب بوده است و می‌تواند حتی جایگزین جایگزین نفت باشد پس چگونه است که بخش معدن که هم‌پایه نفت قابلیت توسعه و ارزآوری دارد در برنامه شما هیچ جایگاهی ندارد؟ اصلاً برآوردی از ظرفیت توسعه زنجیره معادن دارید، می‌دانید می‌تواند چند برابر نفت ارزآوری داشته باشد؟

وی تاکید کرد: وزیر پیشنهادی امور اقتصاد و دارایی در برنامه خود با اشاره به حذف قیمت‌گذاری دستوری این امر را راهی برای سازماندهی اقتصاد دانست اما در برنامه‌های آقای فاطمه‌امین به قیمت‌گذاری در طول زنجیر ارزش اشاره شده تا دومینوی سود عادلانه‌تر شود، این روش‌های دستوری است که با برنامه وزیر با برنامه وزیر اقتصاد در تعارض است.

این نماینده مجلس گفت: وزیر پیشنهادی گفته می‌خواهد تولید خودرو را به ۳ میلیون خودرو در سال برساند یک میلیون آن را نیز صادر کنید، برادر من مسئله خودروسازی داخلی را درک نکرده‌اید که چنین امر مهمی را در برنامه خود نوشته‌اید؛ آلمان سالانه ۸۰۰ هزار خودرو صادر کرده است. می‌دانید تولید و صادرات ما چقدر است؟ هزار را به یک میلیون می‌رسانید؟ می‌شود بگویید چگونه؟ با توجه به فساد انباشته شده شورای رقابت برنامه شما بیشتر شبیه برنامه دولت روحانی است تا دولت انقلابی.

وی ادامه داد: مردم کاهش قیمت خودروهای داخلی و افزایش خودروهای خارجی را مطالبه می‌کنند برنامه شما پر از حرف‌های کلی است که برای دانشجوهای کارشناسی جذاب و برای استخوان خرد‌کرده‌های صنعت تکراری و کم محتوا است و بوی جمع کردن متن از مقاله‌های دانشگاهی دور از واقعیت را دارد؛ همچنین برای فعالان مردم بازار نیز بدون اشاره به معنای ارز ۴۲۰۰ تومانی کرونا تحریم و بورس کرنا محتوایی نداشت.

مطهری با بیان اینکه برنامه شعاری و دور از واقعیت دردی از سفره مردم تولیدکنندگان و فعالان بازار حل نمی‌کند؛ تصریح کرد: آقایان نماینده وزارت صمت امروز نیاز به یک وزیر عملیاتی میدانی قاطع و دارای جسارت تصمیم‌گیری‌های سخت و بزرگ دارد تا بتواند و مشکلات عدیده غلبه کند و موجبات کاهش تولید را فراهم نماید این وزارتخانه امروز مرد میدان می‌خواهد و فاطمی امین مرد ستاد و سامانه است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز