خبرگزاری کار ایران

در صحن علنی امروز مجلس مطرح شد؛

تذکر اکبری تالارپشتی درخصوص تفسیر از موافقان و مخالفان وزرا و عدم مشورت با نمایندگان

asdasd
کد خبر : ۱۱۲۱۲۰۴

رئیس کمیسیون صنایع مجلس، گفت: در بحث انتخاب اعضای کابینه با روسای کمیسیون‌ها مشورت صورت نگرفته و مشخص نیست از مجلس با چه کسانی این اتفاق رقم خورده است. پیشنهاد بنده این است که جنابعالی قبل رأی‌گیری در جلسه روز چهارشنبه دقایقی را غیرعلنی کنید که مشخص باشد چگونه نظر مجلس را گرفتند آیا با شما و یا با هیات رئیسه مشورت شده است؟

به گزارش خبرنگار ایلنا، عزت الله اکبری تالارپشتی در جلسه علنی امروز مجلس طی تذکر شفاهی با اشاره به بند ۱۱ ماده ۲۲ آئین نامه داخلی با موضوع «حفظ شأن، منزلت و اقتدار مجلس و جایگاه قانونی نمایندگان» گفت: آقای رئیس تشکر از شما، از نمایندگان محترم تشکر می‌کنم که تمهیداتی ایجاد شد که همه وزرا در کمیسیون‌ها حضور پیدا کردند. اما آقای قالیباف یک نقصی وجود دارد. در گذشته اینطور بود که موافقان و مخالفان ثبت نام می‌کردند و صحبت می‌کردند اما اکنون صورت دیگر پیدا کرده است؛ مثلا ۲۰۰ نفر برای موافقت ثبت‌نام می‌کنند و این به نوعی امکان ارزیابی پیش از صحبت ها و رأی گیری ایجاد می‌کند.

رئیس کمیسیون صنایع مجلس همچنین اظهار داشت: نکته دیگر این که در بحث انتخاب اعضای کابینه با روسای کمیسیون‌ها مشورت صورت نگرفته و مشخص نیست از مجلس با چه کسانی این اتفاق رقم خورده است. پیشنهاد بنده این است که جنابعالی قبل رأی‌گیری در جلسه روز چهارشنبه دقایقی را غیرعلنی کنید که مشخص باشد چگونه نظر مجلس را گرفتند آیا با شما و یا با هیات رئیسه مشورت شده است؟

وی افزود: شما صبح امروز در جلسه روسای کمیسیون‌ها توضیحاتی دادید که برای ما قانع کننده بود اما عموم نمایندگان بی‌اطلاع هستند و قانع نشده‌‌اند.

 اکبری تالارپشتی در ادامه گفت: نکته دیگر اینکه در بحث کلیات کابینه رئیس جمهور مطالب را ارائه می‌دهند بعد از پایان صحبت های ایشان مخالفین و موافقین صحبت می‌کنند و تمام. یعنی هیچ تصمیم گیری در این خصوص صورت نمی‌گیرد.

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در واکنش به تذکر اکبری تالارپشتی، گفت: درخصوص تذکر آخر شما باید بگویم که در هر حال اینکه در آئین نامه نقص هست یا نیست، در خصوص کلیات نوشته شده است که ۲ ساعت و نیم وقت در اختیار رئیس محترم جمهور است که صحبت کنند و ۲ ساعت و نیم هم ده نفر از نمایندگان با ترکیب ۵ موافق و ۵ مخالف صحبت خواهند کرد. یعنی آیین نامه درخصوص کلیات کابینه، مانند کلیات بودجه رأی گیری ندارد و مستقیم وارد می‌شود.

وی افزود: اگر این مورد ایراد دارد بحث دیگری است و باید به کمیسیون آئین نامه و آقای بحرینی ارجاع شود تا این مساله را بررسی کنند اما در حال حاضر ما آیین نامه را رعایت کردیم.

رئیس مجلس در رابطه با مشخص بودن تعداد موافقین و مخالفین نیز بیان کرد: در خصوص ثبت‌نام ما برای راحتی کار ۲۴ ساعت زمان دادیم تا دوستان ثبت نام کنند. هرکسی در فرصت هایی که هست ثبت نام انجام می‌دهد. حالا اینکه کسی بخواهد تعداد موافق یا مخالف را به معنی رأی اعتماد تفسیر کند، درست نیست و اینکه این را ببندیم تا قابل مشاهده نباشد هم در بحث شفافیت مساله درستی نیست.

قالیباف همچنین درخصوص برگزاری جلسه غیرعلنی با موضوع توضیح پیرامون روند انتخاب وزرا، تصریح کرد: ما در زمان رأی اعتماد جلسه غیرعلنی نداریم، جلسات علنی برگزار و توسط عزیزان صداوسیما به صورت زنده پخش می‌شود که این یکی از مزیت‌های خوب قانون اساسی و آیین نامه داخلی است؛ همینطور که رأی گیری باید محرمانه باشد.

وی ادامه داد: درخصوص تذکر شما هم اینکه با کمیسیون‌ها مشورت شده یا نشده؛ نهایتا براساس قانون اساسی حرف نهایی برای تعیین تکلیف وزرا را برعهده نمایندگان محترم گذاشته است. اینکه ما امروز از شنبه تا چهارشنبه ۵ روز بحث می کنیم برای همین مساله است که نمایندگان اعمال نظر کنند و تصمیم نهایی را نمایندگان برای رأی خود خواهند گرفت 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز