خبرگزاری کار ایران

ظریف در جمع خبرنگاران:

به جز خدا و مردم خودمان به هیچکس اعتماد نداریم/ اعتماد نداشتن به معنای تعامل نداشتن نیست

asdasd
کد خبر : ۱۱۱۱۷۳۸

وزیر امور خارجه با بیان اینکه ما به هیچ بیگانه‌ای اعتماد نداریم، گفت: ما به جز خدا و مردم خودمان به هیچکس اعتماد نداریم. راه زندگی در دنیا این است اما اعتماد نداشتن به معنای تعامل نداشتن نیست.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدجواد ظریف در پایان جلسه هیأت دولت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: من دو هفته قبل نامه‌ای به دبیر کل سازمان ملل متحد نوشتم و تاریخچه بدعهدی‌های آمریکا را از شهریور ماه سال ۹۵ ثبت کردیم و این بدعهدی‌ها نیز به صورت یک کتاب ظرف امروز و فردا منتشر می‌شود. این نشان‌دهنده این است که ما تلاش خود را کردیم. عوامل بیرون دولت و بیرون کشور مانع شد از اینکه ما بتوانیم به نتیجه مدنظر خود برسیم.

وی افزود: در این وضعیت کرونا، فراهم کردن واکسن مهم بود که توجه ما به داخل بود اما به عنوان وزارت امور خارجه موظف بودیم که برای دسترسی به واکسن خارجی کمک کنیم و در کنار وزارت بهداشت بودیم. خوشحال هستیم که تاکنون بیش از ۱۰ میلیون واکسن خارجی وارد کشور شده و ظرف ماه‌های آینده چند ده میلیون واکسن نیز وارد خواهد شد و ان شاالله این نقیصه مهم رفع خواهد شد.

وزیر امور خارجه بیان کرد: در حوزه دیپلماسی اقتصادی و افزایش اعتبار ایرانی در خارج از کشور، تلاش‌هایی شده است و من فکر می‌کنم در سایر کشورها به ایرانی به عنوان فردی معقول، قابل اعتماد و فردی که روی حرف خود می‌ایستد و در برابر ظلم نیز قد خم نمی‌کند، نگریسته می‌شود.

وی ادامه داد: آمریکا سه بار ظرف دو ماه در سازمان ملل متحد شکست خورد و این بی‌سابقه بود، اینها نشان‌دهنده این است که مردم ما به دنیا ثابت کردند که آمریکا باید رفتار خود را تغییر دهد. این دستاوردی است که به عنوان هدیه به این مردم بزرگ تقدیم می‌کنیم.

ظریف در خصوص حضور در کابینه دولت سیزدهم گفت: ما برای کابینه جدید دعوت شدیم که دعا کنیم. مهمترین کار ما برجام است. بعد از وزارت به دانشگاه می‌روم.

وی تصریح کرد: می‌خواستم که بتوانیم سرمایه بیشتری به کشور جذب کنیم برای خدمت به مردم ایران؛ ما از طریق وابسته کردن دنیا به خودمان و کاهش آثار تحریم بر ایران می‌توانیم مانع تحریم شویم. بخشی از این‌ها برعهده وزارت امور خارجه نیست اما آنچه در حوزه اختیارات ما بود، انجام شد.

وزیر امور خارجه دولت دوازدهم تأکید کرد: ما به هیچ بیگانه‌ای اعتماد نداریم. ما به جز خدا و مردم خودمان به هیچکس اعتماد نداریم. راه زندگی در دنیا این است، اما اعتماد نداشتن به معنای تعامل نداشتن نیست.

ظریف در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه نظر شما در خصوص ادامه نیافتن مذاکرات توسط دولت آقای رئیسی چیست؛ گفت: صلاح مملکت خویش خسروان دانند. آیت‌الله رئیسی هر تصمیمی بگیرند، منتخب مردم هستند و روی چشم ما جا دارد.

وی اظهار کرد: ایران کشوری است که چندین هزاره باقی مانده و در آینده نیز بالندگی را تا ظهور حضرت قائم ادامه خواهد داد. برجام یک تحول موقتی برای خارج کردن ایران از فصل هفت منشور ملل متحد بود. اگر برجام به نفع ما نبود، امروز آنها برای ادامه برجام شرط و شروط نمی‌گذاشتند.

وی اضافه کرد: تا آخر هفته موسسه اطلاعات در شش جلد تاریخچه مذاکرات برجام را منتشر خواهد کرد. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز