خبرگزاری کار ایران

استاد دانشگاه کالیفرنیا در گفت‌وگو با ایلنا:

تهدیدهای اسرائیل علیه برجام بی‌اثر است/ احتمال احیای توافق تا پایان سال وجود ندارد/ دولت بایدن اجازه نمی‌دهد مخالفان، توافق با ایران را منتفی کنند

asdasd
کد خبر : ۱۰۹۳۷۳۱

استاد علوم سیاسی دانشگاه کالیفرنیا با اشاره به اینکه احتمال احیای برجام تا پایان سال کم است، گفت: اسرائیل و برخی کشورهای منطقه نمی‌خواهند ایران توانمندی بیشتری بدست آورد اما دولت بایدن اجازه نمی‌دهد مخالفان، توافق با ایران را منتفی کنند.

رونی لیپ‌شوتز، (Ronnie Lipschutz) استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه کالیفرنیاست. وی در این حوزه صاحب تالیفات زیادی است. از آثار این استاد دانشگاه می‌توان به «سیاست‌های فضای جهانی»، «رویاهای جنگ سرد» و «اقتصاد جهانی» اشاره کرد. وی در گفت‌وگو با ایلنا به بیان نظرات خود مورد احتمال احیای برجام  پرداخت:

تهدیدهای اسرائیل علیه برجام بی‌اثر است

اسرائیل دوست دارد روند وین را خراب کند

ایالات متحده و ایران رو در رو نخواهند شد

رونی لیپ‌شوتز در ابتدا با اشاره به روند احیای برجام گفت:  اروپا خواهان توافق است، ایالات متحده و ایران رو در رو نخواهند شد و اسرائیل دوست دارد کل این روند را خراب کند. در آخر، بسیار بعید به نظر می‌رسد که دولت جدید اسرائیل بیشتر از نتانیاهو از توافق هسته‌ای با ایران استقبال کند، به ویژه اینکه ممکن است با طرح برخی مسائل افکار عمومی اسرائیل را از نگرانی‌های داخلی منحرف کنند که این‌ کارها تاثیری ندارد. از آنجا که این توافق توسط سنا تایید نمی‌شود، آینده این توافق نگران‌کننده است.

توافق هسته‌ای دوباره احیا خواهد شد

برنامه هسته‌ای ایران تهدیدی برای کسی نیست

این استاد دانشگاه در ادامه گفت: من فکر می‌کنم که در نهایت، توافق هسته‌ای دوباره احیا خواهد شد، سیاست داخلی نقش مهمی در همه این‌ها دارد. من اعتقاد ندارم که برنامه ایران در دستیابی به انرژی هسته‌ای تهدیدی برای کسی باشد. البته، اگر کشورها سلاح هسته‌ای تولید نکنند بهتر است، اما تا زمانی که ایالات متحده و سایر قدرت‌های هسته‌ای توافق نکنند که خلع سلاح شوند، سلاح‌های هسته‌ای بخشی از تنش در روابط بین‌الملل است.

لیپ‌شوتز در مورد مورد لغو تحریم‌ها علیه ایران گفت: من امیدوارم چنین اتفاقی رخ دهد لغو تحریم‌ها از سوی همه مورد استقبال قرار خواهد گرفت اما احتمالا جمهوری‌خواهان با این اقدام مخالفت می‌کنند.

اسرائیل و برخی کشورهای منطقه نمی‌خواهند ایران توانمندی بیشتری بدست آورد

دولت بایدن اجازه نمی‌دهد مخالفان، توافق با ایران را منتفی کنند

وی هم چنین اظهار کرد: مطمئناً در میان اروپایی‌ها عزم جدی برای نجات برجام وجود دارد. در ایالات متحده، طرفداران توافق اندک هستند و عمدتا به مقام‌های خاص دولت، دانشگاهیان و سیاست‌های خاص محدود می‌شوند. اما من نگران اقداماتی هستم که جمهوری‌خواهان ممکن است با این توافق انجام دهند. اسرائیل و «متحدان» عربی آن همچنان موانعی برای دستیابی به توافق هستند، البته نمی‌خواهند اجازه دهند ایران توانمندی بیشتری را در منطقه بدست آورد. اما من خیلی مطمئن نیستم که دولت بایدن اجازه دهد آنها توافق با ایران را منتفی کنند

احتمال احیای برجام تا پایان سال وجود ندارد

استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه کالیفرنیا در مورد زمان پایان مذاکرات گفت: من انتظار ندارم که تا سال دیگر توافقی قطعی شود. اما در نیمه دوم سال جاری مذاکرات ادامه خواهد داشت،  اگرچه ممکن است اشتباه کرده باشم، اما تا زمانی که مذاکرات ادامه یابد، امید به توافق وجود دارد. اگر ایالات متحده عقب‌نشینی کند، تقریباً احتمال پایان مذاکرات هم وجود دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز