خبرگزاری کار ایران

قاضی زاده هاشمی در برنامه انتهای الوند:

مناظره اول میزان مشارکت را به ۴۹ درصد رساند/بخش اول مناظره اول و بخش دوم مناظره سوم در بالا بردن نرخ مشارکت نقش به سزایی داشتند

asdasd
کد خبر : ۱۰۹۳۳۳۸

عضو کمیسیون نظارت بر تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری، گفت: ساختار برنامه مناظرات با ساختار سایر برنامه‌های تلویزیون تفاوت داشت، لذا تلاش کردیم که نامزدها بتوانند بطور صحیح برنامه‌های خود را ارائه کنند تا مردم انتخاب آگاهانه و آزادانه داشته باشند‌

به گزارش ایلنا، سیداحسان قاضی‌زاده هاشمی، عضو کمیسیون نظارت بر تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری در برنامه انتهای الوند که شب گذشته به روی آنتن رفت با اشاره به وظیفه کمیسیون نظارت بر تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری، اظهار داشت: کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری  از  قبل از ثبت‌نام نامزدهای ریاست‌جمهوری تا اعلام نهایی نتیجه انتخاباتی،کار تنظیم و هماهنگسازی برنامه‌های تبلیغاتی را انجام می‌دهد، البته مواردی نظیر اخبار سیاسی ذیل نظر کمیسیون نیست، بلکه برنامه‌ای که نامزد مستقیم در آن حضور دارد را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

وی  در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه سوالات از نامزدها بر چه اساس تنظیم و پرسیده می‌شوند، تصریح کرد: سوالات از نامزدها در مناظرات براساس دغدغه‌ها و مشکلات مردم و نظرسنجی‌ها صورت می‌گرفت. در حقیقت کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری به ۴ نظرسنجی معتبر کشور دسترسی دارد، لذا موضوعات مختلف در قالب نظرسنجی‌ها جمع می‌شوند و براساس آنها سوالات طراحی می‌شوند، بنابراین مجری برنامه تنها اجراکننده مناظره است.

عضو شورای نظارت بر صداوسیما ادامه داد: در واقع روز قبل از هر مناظره با گروه کارگردانی جلسه داشتیم و در مورد مسائلی نظیر ثانیه شمارها، تصویرسازی و حتی نور و گریم باهم صحبت می‌کردیم و عدالت رسانه‌ای را در نظر گرفتیم.

قاضی زاده هاشمی افزود: به عبارت دیگر ساختار برنامه مناظرات با ساختار سایر برنامه‌های تلویزیون تفاوت داشت، لذا تلاش کردیم که نامزدها بتوانند بطور صحیح برنامه‌های خود را ارائه کنند تا مردم انتخاب آگاهانه و آزادانه داشته باشند‌ و همه سعی ما بر این بود که  رسانه بنابر چارچوب قانون حرکت و عمل کند و سلیقه‌ای نباشد.

وی گفت: البته اثر کار خود را در برآوردهای مردمی مشاهده کردیم، میزان مشارکت قبل از ثبت‌نام از ۳۸ درصد بود که به ۴۹ درصد رسید. بنابراین علیرغم کرونا و مشکلات اقتصادی و معیشتی مناظرات تا ۱۰درصد بر افزایش مشارکت و تهییج مردم تاثیر گذاشت. به عبارت دیگراین ۱۰ درصد ناشی از فضای رسانه در انتخابات بود و نمی‌شود انتظار داشت که رسانه کار خارق‌العاده انجام دهد.

عضو کمیسیون نظارت بر تبلیغات سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در توضیح تأثیر مناظرات بر افزایش مشارکت مردم در انتخابات، گفت: بعد از مناظره اول پیک داشتیم، در مناظره دوم نمودار خطی شد، در این مدت حتی نرخ مشارکت، روزانه از چند جا نظرسنجی میشد، برخی اقدامات نظیر واکسیناسیون می‌توانست صورت بگیرد که مشارکت افزایش پیدا کند اما انجام نشد. در این میان بخش اول مناظره اول و بخش دوم مناظره سوم در بالا بردن نرخ مشارکت نقش به سزایی داشتند.

قاضی زاده هاشمی در رابطه تأثیر حضور نزدیکان نامزدها در برنامه‌های تبلیغاتی آنها خاطرنشان کرد: در این انتخابات چند مورد اقدام جدید انجام دادیم، از سه ما پیش نظر بر این بود که برنامه خانواده محور برگزار کنیم که براساس آن نامزدها، اعضای خانواده خود را معرفی و تعامل کنند تا ببینیم می‌توانند خانواده خود را به خوبی مدیریت کند اما نهایت به گفت‌وگوی یک ربع افراد نزدیک تبدیل شد،که بر اساس آن نامزد، یکی از افراد بسیار نزدیک خود را معرفی کرد. تجربه خوب و جدید بود و قبل از گفت‌وگوی ویژه خبری پخش شد که بسیاری از افراد آن را مشاهده می‌کردند لذا بسیار موثر بود.

وی یادآور شد: همچنین به علت کرونا اقدام جدیدی صورت گرفت و آن نیم ساعت گفت‌وگوی هر نامزد با دوربین برای هر استان بود.اگر برنامه استانی و خانواده برای دوره‌های بعد هم درنظر گرفته شود، اثرگذاری بیشتری خواهد داشت، موضوع دیگر مربوط به شور و نشاطی بود که از قِبَل مناظرات به وجود آمد، به صورتی که میزان مشارکت در مناظره اول ۴۰درصد، در مناظره دوم ۵۱ درصد و در مناظره سوم به ۶۰درصد افزایش پیدا کرد. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز