خبرگزاری کار ایران

مهرعلیزاده در برنامه گفت‌وگوی شبکه خبر:

باید چرخه مدیریتی موجود را کنار بگذاریم و جوانان را جایگزین آنان کنیم/ یکی از مشکلات دولت فعلی این است که یک انسجام کامل در بین بخش اقتصادی دولت را شاهد هستیم

asdasd
کد خبر : ۱۰۸۴۲۱۰

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: ما باید چرخه مدیریتی موجود را که حدود چهار دهه در حال فعالیت هستند را کنار بگذاریم و افراد دلسوز، مشاور دهنده و مراقبت‌کننده و جوان‌ها را پای کار بیاوریم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محسن مهرعلیزاده در برنامه گفت‌وگوی شبکه خبر با تشریح برنامه‌های انتخاباتی خود، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا قبل از برگزاری انتخابات اسامی کابینه دولت آینده خود را معرفی خواهید کرد؟ اظهار کرد: من فردی هستم که با برنامه کار می‌کنم و امروز برنامه‌ای اقتصادی-اجتماعی دارم. در آلمان با جمعیتی ۸۰ میلیون نفری که تقریباً نزدیک به جمعیت کشور ما است، سالانه هزار و ۶۰۰ میلیارد یورو صادر می‌کنند این یعنی کشور توسعه یافته در عین حال که مردم زیر چرخ توسعه له نمی‌شوند، توسعه صنعتی، اقتصادی نیز اتفاق می‌افتد. از آن طرف مراقبت‌های لازم از مردم در خصوص مسائل درمان، بهداشت، حداقل حقوق و زندگی تا حدی تامین است، این نوع دولت‌داری و حکمرانی تحت عنوان حکمرانی اقتصادی اجتماعی در اروپا هم بعد از آلمان باب شده است. من به این مسائل بیشتر پرداخته‌ام قطعاً این ملاک‌ها در برنامه من مشخص شده است و بدون هیچ‌گونه گرایش خطی صرفاً روی کارایی، مسئولیت‌پذیری و شناخت عملی و اجرایی، کار، پشتکار و در چارچوب سیاستی مشخص و پیش رفتن یکپارچه و منسجم دولت کار کردم.

وی افزود: یکی از مشکلات دولت فعلی و دولت‌های قبل این است که یک انسجام کامل در بین بخش اقتصادی دولت را شاهد هستیم، به عنوان مثال چهار الی پنج عضو اقتصادی دولت هر کدام روی یک تفکر کار می‌کنند که این تفکر با تمام جهات در یک جهت می‌رود و در نتیجه  یکدیگر را خنثی می‌کنند و سپس تعارض پیدا می‌کنند.

 مهرعلیزاده بیان کرد: من یک لیستی برای هر موقعیت کاری و برای هر وزارتخانه هفت الی هشت نفر را معین کرده‌ام اما برای مردم اغلب این افراد شناخته شده اند، ما باید چرخه مدیریتی موجود را که حدود چهار دهه در حال فعایت هستند را کنار بگذاریم و تبدیل به یک افرادی دلسوز، مشاور دهنده و مراقبت کننده کنیم و باید جوان‌ها را پای کار بیاوریم، آن‌هایی که با مسائل جدید و روز بیشتر آشنا هستند و این مسائل را بیشتر می‌توانند تحلیل کنند. تنها مسأله‌ای که برای من مهم است این که تنها بر روی کارایی، پشتکار داشتن و اعتقاد به یک برنامه مشخص اجرایی اقتصادی که تدوین شده است، توانایی داشته باشند.

مهرعلیزاده درباره مهار تورم نیز بیان کرد: با فرمان‌هایی که در روز‌های اول صادر می‌کنم، تمام بخشنامه‌های مانع تولید را از مسیر تولید بر خواهم داشت و یک بخشنامه‌های ساده اجرایی مختصر برای باز کردن راه تولید و صادرات خواهم داشت تا بر اساس آن بتوانیم ظرف یک ماه تولید را با یک شوک بالا بیاوریم و ظرفیت‌های معطل به کار گرفته شوند. زمانی که تولید و صادرات توسعه پیدا کنند، به صورت خودکار این مطلب موجب می‌شود که تورم و افزایش قیمت‌ها  مقداری کاهش یابد.

وی با بیان اینکه در خصوص تامین کسری بودجه، راه حل‌هایی داریم که از طریق انجام دقیق قانون هدفمندسازی یارانه‌ها اجرا خواهد شد، افزود: یارانه‌های پنهانی که در صنایع بزرگ داریم بسیار زیاد است و در حال حاضر ۲ هزار و ۲۰۰ هزار میلیارد تومان یعنی قریب به یک و هشت دهم برابر کل بودجه کشور در سال ما به یارانه‌های پنهان می‌دهیم. امیدواریم در انتهای دولت من تورم تک رقمی شود.

این نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در خصوص مهار گرانی نیز اظهار کرد: دولت با تمام وجود با معلول می‌جنگد. علت اصلی گرانی، رانت‌هاست. اگر رانت‌ها برداشته و تورم کنترل شود، نگه داشتن کالا برای گران کردن آن صرفی ندارد.

وی اضافه کرد: رانتی مانند نرخ ارز‌، انحصار تولید در بعضی از شرکت‌های بزرگ‌، رانت بخش اعظمی از اقتصاد کشور در دست شرکت‌های دولتی و نیمه دولتی است که باید در اسرع وقت از بین ببریم. اگر عامل اصلی برای این کار از بین برود، ما با معلول کمتر جنگ خواهیم کرد. من این کار را در هم خراسان و هم در اصفهان زمانی که استاندار بودم آزمایش کردم و جواب گرفتم.

مهرعلیزاده در خصوص اشتغالزایی نیز گفت: من محاسبه کردم که چگونه سالانه یک میلیون شغل را ایجاد کنم و راهکارهای آن نیز موجود است. قطعا چون دولت از نیمه دوم سال آغاز به کار می‌کند، در سال اول یک میلیون شغل ایجاد نخواهد کرد. با جذب سرمایه خواهیم توانست در مجموع در چهار سال اشتغال را به چهار میلیون نفر افزایش دهیم.

وی با بیان اینکه از سن ۲۵ سالگی مدیریت صنعتی را آغاز کردم، گفت: از سن ۲۹ تا ۳۴ سالگی به عنوان معاون وزارت صنایع سنگین کار کردم، در توسعه جزیره کیش به عنوان یک منطقه آزاد از ابتدا و بنیانگذاری این جزیره کار کردم، مشکلات اجرایی بخش خصوصی، بانک، کار و سرمایه گذاری را لمس کرده‌ام.

مهرعلیزاده ادامه داد: طراحی نظام جامع ورزش برای ۲۵ سال کار فوق العاده‌ای بود که در آن زمان انجام شد. در دولت اخیر این توفیق را داشتم که به مدت یک سال استاندار اصفهان باشم و هم اکنون احساس می‌کنم که از پس کار‌های عملیاتی و اجرایی بر می‌آیم. هر نامزدی که این سابقه‌ها را نداشته باشد و تنها مسائل کلان را عنوان کند و نتواند لمس عینی از مشکلات داشته باشد، قطعاً موفق نخواهد بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز