خبرگزاری کار ایران

هانی‌زاده در گفت‌وگو با ایلنا:

عراق بارها تلاش کرده است تا روابط تهران و ریاض را بهبود ببخشد/ سعودی یک شیوه پرخاشگرایانه نسبت به ایران اعمال کرده/ از سرگیری روابط سیاسی ایران و عربستان، به نفع کشورهای منطقه است

asdasd
کد خبر : ۱۰۶۴۷۴۰

یک کارشناس مسائل منطقه گفت: آقای مصطفی الکاظمی،‌ نخست‌وزیر عراق بارها برای بهبود روابط ایران و عربستان تلاش کرده است اما هیچ‌گاه نشانه‌ای از آب شدن یخ میان دو کشور دیده نشده که البته در صورت بهبود روابط،‌ این مساله به نفع کشورهای منطقه خواهد بود.

حسن هانی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در واکنش به خبر روزنامه فایننشیال تایمز مبنی بر آغاز مذاکرات ایران و عربستان در عراق گفت: در اینکه عراق بارها تلاش کرده است تا روابط تهران و ریاض را بهبود ببخشد اما رفتار تهاجمی مقامات عربستان نشان نمی دهد که رژیم آل سعود قصد داشته باشد تا با ایران به یک نقطه توافق برسد.

وی ادامه داد: در طول دوران چهارساله دولت دونالد ترامپ، عربستان با پشتوانه شخص رئیس جمهور آمریکا و وزیر امور خارجه او، سعودی یک شیوه پرخاشگرایانه نسبت به ایران اعمال کرد و در محور مقاومت هم دخالت تخریبی داشت، جنگ ظالمانه عربستان علیه مردم یمن، دخالت عربستان در بحران سوریه و جلوگیری از شکل گیری کابینه در لبنان بخشی از رفتار تهاجمی و غیرمنطقی عربستان علیه محور مقاومت در منطقه است. 

این کارشناس مسائل خاورمیانه با تاکید بر اینکه رژیم آل سعود هیچ گاه در صدد ترمیم روابط خود با تهران نبوده و هدفش تضعیف تهران و محور مقاومت است،‌ گفت: با روی کار آمدن دولت جدید در ایالات متحده و تغییر دیدگاه حاکمیت این کشور نسبت به عربستان، این احتمال وجود دارد که ریاض بخواهد برای برون رفت از انزوای سیاسی به سمت تهران متمایل شود. 

وی افزود:‌ با این حال تا زمانی که گام‌های عملی از سوی مقامات عربستان برای پرهیز از شیوه‌های رفتار تهاجمی برداشته نشود، امکان برقراری رابطه میان دو کشور امکان پذیر نخواهد بود و به نظر می‌رسد گزارش رسانه انگلیسی در این رابطه دقیق نیست. 

وی ادامه داد: آقای مصطفی الکاظمی،‌ نخست‌وزیر عراق بارها برای بهبود روابط دو کشور تلاش کرده است اما هیچ‌گاه نشانه‌ای از آب شدن یخ میان دو کشور دیده نشده که البته در صورت بهبود روابط،‌ این مساله به نفع کشورهای منطقه خواهد بود.  

هانی‌زاده در پاسخ به این سوال که چالش اصلی موجود میان دو کشور که موجب عدم از سرگیری رابطه می‌شود چیست،‌ گفت: عربستان سعودی فراتر از حجم سیاسی و فرهنگی خود، سعی می‌کند ایفای نقش داشته باشد و مانع ایفای نقش ایران در منطقه شود.

وی افزود: به همین منظور نیز در شش سال گذشته جنگ ظالمانه‌ای را علیه مردم یمن مخصوصا حوثی‌ها بر پا کرده و هزاران زن و کودک را شهید کرده است. عربستان همچنین در ایجاد ناآرامی در عراق و ایجاد بحران در مناطق شیعه نشین نقش داشته و در سوریه بیش از ده سال است که به گروهک‌های تروریستی کمک مالی می‌کند که گزارش‌ها نشان می‌دهد این کمک مالی بالغ بر ۸۰ میلیارد دلار بوده است که همه این موارد نشان دهنده رفتار تهاجمی ریاض در منطقه بوده و مانعی بر سر راه بهبود روابط با تهران است. 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز