خبرگزاری کار ایران

نوریان در گفت‌وگو با ایلنا:

برجام شأنیت حکمرانی ملی جمهوری اسلامی ایران است/ امروز دعوا سر مذاکره با آمریکا نیست؛ بلکه جریانی می‌گویند ما باید این کار را انجام دهیم/برجام و تعامل با دنیا دستور کاری برای مبارزات جناحی و گروهی شده است

asdasd
کد خبر : ۱۰۴۸۱۲۰

یک نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی گفت:برجام شأنیت حکمرانی ملی جمهوری اسلامی ایران است و ربطی به دولت یازدهم دوازدهم ندارد، دولت آقای روحانی سکان‌دار بوده است،دولت بعدی هم که بیاید باید همین کار را کند .

اردشیر نوریان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که «برجام» علاوه بر بحث اقتصادی که برای کشورمان داشت عملاً ایران را از انزوای جهانی بیرون آورد و سایه جنگ را از سرمان کم کرد، اما چرا عده‌ای با این‌که به مراتب در این چند وقت اخیر مطرح می‌کنند از «برجام» جنازه‌ای بیش نمانده است دائم در حال تشییع آن هستند از احیای مجدد آن واهمه دارند،اظهار داشت: اعتقاد ندارم که برجام معجزه بود، بلکه معتقدم ساز و کار و روشی بود که ما بتوانیم با دنیا در تعامل باشیم.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم خاطر نشان کرد: زمانی آمریکایی‌ها با قدرت اجماع سازی که در دنیا داشتند پیش از شروع مذاکرات هسته‌ای و توافق «برجام» افکار عمومی بین المللی را  به دروغ پراکنی‌های خودشان به این نتیجه رسانده بودند که ایران یک کشور غیر عادی است که به دنبال سلاح هسته‌ای برای کشورگشایی و نابودی همسایه‌های خود است و قصد توسعه طلبی در منطقه را دارد، که با این تصویرسازی غلط و نادرست از ایران، هزینه فعالیت‌های سیاسی و اقتصادی ما در منطقه و جهان بسیار بالا رفت.

وی با بیان این‌که با تصویری غیر واقعی، غیر منطقی و ظالمانه‌ای که ایالات متحده از جمهوری اسلامی ایران ساخت ما در دنیا بسیار مظلوم واقع شدیم، یادآور شد: آمریکایی‌ها تقریبا اکثر کشورهای موثر در حوزه بین‌الملل را به این نتیجه رسانده بود که با جمهوری اسلامی ایران همکاری نداشته باشند و فشارها را بر روی ایران مضاعف و یا مزاحمت‌های را برایش در منطقه و جهان  ایجاد کنند؛ که نتیجه وجود چنین اقداماتی شرایط سخت و  اقتصادی شکننده برای ما بود

نوریان خاطر نشان کرد:اجماع سازی آمریکا علیه ملت و نشان  دادن یک تصویر غیر واقعی از کشورمان موجب  ایران و اسلام هراسی شد  که ما که باید آن را اصلاح می‌کردیم تا نشان دهیم آن چیزی که ایالات متحده درباره جمهوری اسلامی بر زبان می‌آورد بسیار غلط و نادرست است.

وی با اشاره به این که هر نوع فعالیتی در جهان امروز نیازمند تعامل و روابط بین کشورها است، گفت:جهان امروز، جهان تعامل است. در دنیای به هم پیوسته کنونی برای داشتن اقتصادی پویا باید با دیگر کشورها در ارتباط باشیم. آیا کشورهای مانند آمریکا، چین، روسیه، ژاپن و ساید کشورهای توسعه یافته صنعتی خودشان را منزوی کرده‌اند و سیم‌خاردار کشیدند؟ اقتصاد بین‌الملل وابسته به روابط متقابل است بنابراین ضرورت دارد بتوانیم با تمام دنیا تعامل منطقی و برابر داشته باشیم، اما با تصویری که آمریکایی‌ها از ما ساخته بودند باید برای تامین نیازهایمان و ایجاد یک ارتباط همراه با احترام شرایط را به نحو مقتضی با دنیا اصلاح می کردیم و نشان می‌دادیم کشوری هستیم سلطه‌طلبی و زورگویی نمی‌کنیم.

این نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی ادامه داد:تاریخ کشورمان گواه می‌دهد تاکنون به هیچ‌کدام از همسایه‌ها تجاوز نکرده‌ایم، همه دنیا شاهد بودند در ۸ سال دفاع مقدس در بسیاری موارد می‌توانستیم به کشورهای همسایه لطمه بزنیم اما این کار را نکردیم. 

وی با اشاره به این‌که نوع برخوردهای صورت گرفته در دوران دفاع مقدس با کشورمان باعث شد به فکر تقویت سپر دفاعی و امنیتی باشیم، اظهار داشت: تجربه گذشته نشان داد باید سپر امنیتی و دفاعی داشته باشیم چرا که در غیراینصورت مورد تجاوز و طمع قرار می‌گیریم، بنابراین تمام اقداماتی که در سیستم‌های دفاعی و موشکی انجام دادیم در حقیقت حلقه‌های دفاعی بودند نه حلقه‌های تهاجمی که دشمن از آن سخن می‌گوید.

این کارشناس روابط بین الملل تاکید کرد: بارها مقام معظم رهبری،دولت و حاکمیت به صورت گسترده مطرح کردند امنیت ما امنیت همسایه‌ها است،امنیت همسایه‌ها امنیت ماست و امنیت ما هم در گروی امنیت منطقه است. همیشه قصد ما این بوده است با دنیا تعامل مفید و سازنده داشته باشیم و اثبات کنیم اقدامات ما در منطقه امنیت ساز است نه امنیت سوز، اما بر اساس تصویر سازی که آمریکایی‌ها انجام دادند صورت نمی‌گرفت.

وی ادامه داد: توان هسته‌ای که در حقیقت پایه مذاکرات برجامی شد می‌بایست آن تصویر را اصلاح می‌کرد تا ما بتوانیم بر اساس آن با دنیا ارتباط برقرار کنیم؛ پیش فرض برجام هم رفع تحریم‌ها و اصلاح روابط با دنیا، تقویت چند جانبه گرایی در نظام بین الملل بود که در ادامه‌اش ‌توانست روابط سیاسی و مراودات را تعمیق بخشد.

نوریان تاکید کرد: مذاکرات برجامی در دولت آقای روحانی کلید نخورد، بلکه  قبل از آن آغاز  شده بود.حال در آن دولتی که مذاکرات آغاز شد بنا به رویکردهای متفاوتی که داشت و به هر دلیل نتوانست نتیجه بگیرد که  در دولت آقای روحانی مذاکرات دوباره مطرح و تمرکز بر روی مسائل بین‌المللی گذاشته شد که به سمت حل و فصل موضوعات گام برداشتیم.

وی خطاب به مخالفان برجام گفت: مخالفین و منتقدین برجام که آن را وجه المصالحه دعواهای داخلی و حزبی می‌کنند این سوالات را پاسخ دهند که آیا برجام به دنبال دادن استقلال جمهوری اسلامی ایران بود؟ آیا به دنبال حذف اقتدار ملی بود؟ آیا به دنبال از بین بردن سپرهای امنیتی بود؟ خیر؛ هیچ کدام از این مسائل در مذاکرات مطرح نشد و مورد توجه قرار نگرفت و  نخواهد هم گرفت.بارها دولت و رهبری معظم و گفتند ما در موضوعات منطقی و توان موشکی و در برجام مذاکره نکرده‌ و نخواهیم کرد.

نوریان افزود:تصویر غلطی که از ملت بزرگ و رشیدمان در دنیا به وجود آمده بود را  باید اصلاح می‌کردیم تا بر اساس آن بتوانیم فشارهای ظالمانه‌ای که تحت لوای این تصویر غلط برای ما ایجاد کرده بودند را برطرف و گشایش اقتصادی درست کنیم تا تولیدمان جان بگیرد و بالا برود. بتوانیم از منابع خدادادی نفت و گاز و سایر انرژی‌ها در مراودات اقتصادی با دنیا به نحو احسن و بر اساس مزیت‌های نسبی‌مان عمل کنیم؛ این روح برجام است.

وی با بیان این‌که برجام بالاترین سطح مذاکرات دیپلماتیک در تاریخ جمهوری اسلامی و پنج کشور قدرتمند دنیا بود،گفت:ما در برجام به صددرصد خواسته‌هایمان نرسیدیم همان‌طور که دشمن به ۱۰۰ درصد خواسته‌هایش نرسید. اعتقاد ندارم در سند چندجانبه برجام هیچ اشکالی وجود ندارد یا آنچه که اتفاق افتاده بهترین خودش بوده است اما معتقد هستیم برجام یک روش منطقی برای حل و فصل مسائل فی مابین جمهوری اسلامی ایران و دنیای اهل تعامل است.

نوریان خاطر نشان کرد:‌ البته ما با یک مقداری خوشبینی با دشمن روبرو شدیم و در عالم سیاست بر اساس منطق‌‌ قدرت پیش بینی نکردیم بالاخره آمریکای که امروز اوباما در راس قرار دارد ممکن است فردا روزی یک دیوانه مانند ترامپ در راس قدرتش قرار گیرد، کما اینکه چنین اتفاقی افتاد و ترامپ به خاطر مسائل داخلی ایالات متحده زیر میز برجام زد و مشکلاتی را به وجود آورد در صورتی که اگر روند قبلی ادامه پیدا می ‌کرد اتفاقات به گونه دیگری رقم می‌خورد؛ همان‌طور که مشاهده کردید بعد از برجام تجار، شرکت‌ها و  سرمایه‌گذارانی وارد کشور شدند و قراردادهایی هم بستند.

وی با بیان این که در عالم سیاست و قدرت باید ببنیم اگر چیزی را از دست می‌دهیم در برابرش چه چیزی را به دست می‌آوردیم چیست، اظهار داشت:بالاخره باید بپذیرفت که نمی‌توان با دنیا تعامل داشت اما در کنارش گفت قواعد و هنجارهای بین المللی را قبول ندارم. مثال معروفی هست که می‌گوید نمی‌توانید تیم فوتبال قوی داشته باشید با تمام تیم‌های قوی دنیا مسابقه بدهید و جایگاه خوب پیدا کنید اما  بگوید من فیفا را قبول ندارم و عضو آن نمی‌شوم.

نوریان ضافه کرد: داستان «FATF» توصیه‌های چهل‌گانه از این دست است.امروز مراودات بانکی و سوئیفت قفل و هرگونه نقل و انتقال پول بانکی بین بانک های جمهوری اسلامی با بانک‌های دنیا بسته است بنابراین مجبور هستیم  به روش‌های زیر میزی و شرکت‌های واسطه‌ای پناه ببریم که هزینه نقل و انتقالات را تا ۱۰ برابر افزایش و ریسک معاملات با ایران را بالا می‌برد که تاثیر این امر افزایش نرخ ارز در داخل است.

این فعال سیاسی افزود: قصدم از گفتن این سخنان این نیست که بگویم سوء تدبیرها بی‌اثر بوده است، اما بلاخره بخشی از گرفتاری‌های امروز ریشه در مسائل دیگر دارد. معتقدم اگر ما نگاه واقع بینانه و ملی به این قضیه داشته باشیم راه این است که تلاش کنیم و از  مسیری که طی کرده ایم ناامید نشویم و در راستای آن مظلومیتی که جمهوری اسلامی و ملت ایران داشته است به دنیا نشان دهیم.

این نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: ما نمی‌توانیم توقع داشته باشیم در مذاکرات با خارجی‌ها همه موضوعات ما حل شود،به نظر من نقطه ضعف اصلی که در کنار برجام وجود داشت این بود که موانع داخلی‌مان را در اولویت دوم قرار دادیم در صورتی که می‌بایست این دو موضوع را توأمان و هم‌زمان به صورت برابر جلو ببریم یعنی هم توجه به موانع قدرت در  داخل و هم توجه به حل و فصل موضوعات مان در حوزه  سیاست خارجی داشته باشیم.

وی یادآور شد:در حوزه مسائل داخلی چند آسیب بزرگ داریم نخست آن که موضوع برجام و تعامل با دنیا یک دستور کاری برای مبارزات حزبی، جناحی و گروهی شده است. توجه داشته باشید اگر انتقادات‌‌ها دلسوزانه باشد کسی که با آن مخالفت نمی‌کند اما این ها بر این طبل می‌کوبند که این دولت ناتوان است،نمی‌تواند کار کند و ضعیف است که درست نیست. ما هزار ایراد به دولت می گیریم و به شخصه در بسیاری از موارد به این دولت انتقاد دارم اما همانطور که رهبری فرمودند در برابر دشمن قدار باید حوزه سیاسی داخلی منسجم و یکپارچه شویم تا نتواند کاری پیش را برد.

این کارشناس روابط بین الملل ادامه داد:امروز این گونه برای افکار عمومی داخلی جا انداخته شده است که  هرچی ناکارآمدی، ناراستی و ناصوابی وجود دارد به برجام گره خورده است. عده‌ای قصد دارند این ذهنیت را جا بی‌اندازند چون این دولت مبتکر برجام بوده است و نگاهش به خارج از ایران بوده است بنابراین هرچه  بدبختی وجود دارد،  تقصیر دولت فعلی است و اگر برود و ما بیاییم همه چیز درست می‌شود!در صورتی که به عنوان یک کارشناس ساده روابط بین الملل می‌گویم این دولت تمام می‌شود دولت بعدی که بیاد که احتمالاً یک دولت راست افراطی باشد، مطمئن باشید بعد از ۶ ماه شروع به کار دولت بعد زمزمه ضرورت حل و فصل های ما در حوزه سیاست خارجی توسط همان افراد به راه می‌افتد.

وی ادامه داد:امروز دعوا این نیست که چرا مشکلات حل نمی‌شود؛ دعوا سر این است که جریانی می‌گوید ما باید آن را حل کنیم. امروز دعوا سر این نیست که مذاکره خوب است یا بد، بلکه می‌گویند چون این‌ها برجام را دنبال کردند ما قبول نداریم. یا مثلا آن قدر « FATF »  را  طول دادند  و تصویب نکرده اند تا  آثارش را در اقتصاد داخلی مشاهده کنیم. آمار بانک مرکزی می‌گوید ۱۸۰ میلیارد دلار تراز مالی ماست و بر اساس محاسبات بانک مرکزی که در مجلس دهم به ما گزارش دادند نزدیک ۱۰ الی ۱۱ درصد هزینه این مبادلات بدون داشتن سوئیفت و نقل و انتقالات رسمی افزایش پیدا می‌کند،یعنی ۱۸ میلیارد دلار پول مفت زیر میزی باید دلال‌ها و کاسب کارها در این سیستم که رانت اطلاعاتی دارند ببرند که با این رقم در اقتصاد کشور چه کارها که نمی‌شود کرد.

این عضو کمیسیون امنیت و سیاست خارجی مجلس دهم گفت: امروز جریانی که مقابل برجام است خودشان به خوبی می‌دانند بعد از برجام صادرات و تولید نفت ما جان گرفت و ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه نفت صادر می‌کردیم و یک منابع ارزی و درآمدی برای دولت داشتیم اما امروز صادرات نفت ما به ۵۰۰ هزار بشکه در روز  رسیده و بعد پولش در کشورهای دیگر بلوکه می شود( نزدیک هشت میلیارد دلار در کره، ۵ میلیارد دلار در عراق و چندین میلیارد در ژاپن داریم اما امکان دسترسی به منابع در کشور وجود ندارد). آنهایی که امروز بر طبل مخالفت میکوبند بگویند چرا به این سوالات جواب نمی دهند؟

وی با بیان این‌که حرف هایی که میزنم در دفاع از دولت روحانی نیست بلکه دفاع از یک روش منطقی برای تعامل با دنیا است، گفت:برجام شأنیت حکمرانی ملی جمهوری اسلامی ایران است و ربطی به دولت یازدهم دوازدهم ندارد، دولت آقای روحانی سکان‌دار بوده است،دولت بعدی هم که بیاید باید همین کار را کند .

نوریان در پایان تاکید کرد:برجام مسئله ملی کشور است که به حاکمیت باز می‌گردد. البته ایرادات و اشکالاتی دارد که باید برطرف شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز