خبرگزاری کار ایران

سعیدی در گفت‌وگو با ایلنا:

با عاملان وقایع سروان در هر جایگاهی که هستند باید برخورد شود/ مرکزنشینان، قدر مرزنشینان را بدانند/ هنگامی که زیرساخت اقتصادی وجود ندارد، مردم به ناچار سوخت‌بری و کولبری می‌کنند

asdasd
کد خبر : ۱۰۴۴۲۱۶

نماینده مردم چابهار با اشاره به وقایع سراوان گفت: انتظار داریم با کسانی که این وقایع را به وجود آوردند و مقصر هستند در هر جایگاهی که هستند برخورد قانونی صورت گیرد، لذا معتقدیم دامنه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران از این موضوعات مبرا است و اگر خطایی از طرف یک مسئول انجام می‌شود طبیعتاً نباید آن را به کل نظام تعمیم داد.

معین الدین سعیدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره اتفاقات رخ داده در منطقه سراوان و حضور کمیته‌ای از سوی مجلس شورای اسلامی برای بررسی این موضوع گفت: بله، قرار شده است یک کمیته از طرف مجلس در منطقه سراوان حضور یابند و همکاران ما در کمیسیون امنیت ملی در آنجا موضوع را پیگیری خواهند کرد.

نماینده مردم چابهار خاطرنشان کرد: موضوعاتی هستند که علی القاعده بحث‌های معیشتی را در بر می‌گیرند اما این‌که این موضوعات چطور می‌توانند به یک معضل امنیتی تبدیل شوند،خود ریشه‌ها و زمینه‌های خاصی را دارد؛ امیدوارم  کمیته‌ای که از طرف مجلس در منطقه حضور پیدا می‌کند مسئله را از همه جوانب به‌صورت عمیق  ریشه یابی کنند.

وی با بیان این‌که باید اتفاقات رخ داده در منطقه سراوان را آسیب‌شناسی کنیم، اظهار داشت: باید قبول کرد علیرغم خدمات بی‌شمار نظام جمهوری اسلامی در منطقه سیستان و بلوچستان، این استان به لحاظ همه شاخص‌های توسعه انسانی و منطقه‌ای، فاصله معناداری با دیگر نقاط کشور دارد.

سعیدی یادآور شد: ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های اقتصادی نسبت به سایر نقاط در منطقه سیستان و بلوچستان کمتر ایجاد شده است که البته این موضوع مربوط به این دولت و آن دولت نیست بلکه  ریشه در تاریخ دارد.

وی با بیان این‌که نظام بودجه ریزی کشور دارای ایراداتی است که باید آن را برطرف کنیم، اظهار داشت: تا وقتی که نظام بودجه‌ریزی کشور اصلاح نشود، مشکلات همچنان وجود دارد. 

این نماینده مجلس شورای اسلامی بیان کرد: طبعاً با وجود این نظام بودجه ریزی، اگر تبعیض مثبت به نفع استان سیستان و بلوچستان و مردمان غیور این استان اتفاق نیفتد مسلماً فاصله‌ها بیشتر و بیشتر خواهد شد.

وی یادآور شد: مقام معظم رهبری به مرزداران نگاه بخصوصی دارند، ایشان تعبیری را برای سیستان و بلوچستان به کار می‌برند و از مردمان این استان به عنوان مرزداران غیور نظام اسلامی یاد می‌کنند و در جای دیگر حضرت آقا در سخنرانی‌شان  می‌فرمایند مراد من از قاچاق آن کولبر بلوچستانی نیست.

نماینده مردم چابهار تاکید کرد: باید پذیرفت در شرایطی که هیچ زیرساخت اقتصادی وجود ندارد، مردم ناچار هستند برای گذران زندگی به مباحثی مانند سوخت‌بری یا کولبری مبادرت روی بیاورند.

وی خاطرنشان کرد: معتقدم مسئولین اجرایی و دولتی باید راهکارهایی را ایجاد می‌کردند تا مردم بتوانند از ظرفیت مرز به خوبی استفاده کنند اما متاسفانه چنین نگاهی حداقل تا این لحظه به درستی اجرایی نشده است و ما مشاهده کردیم یک اتفاق معیشتی چگونه تبدیل به یک معضل امنیتی شده است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: متاسفانه دشمنان و معاندین نظام از این موضوع نهایت سوء استفاده را برای تحریک مردم می‌کنند؛ که البته خوشبختانه مردم در طول تاریخ ثابت کرده‌اند خط خودشان را از چپاول‌گران بیت المال و کسانی که اقدام به هنجار  شکنی می‌کنند جدا کرده‌اند. اما باید قبول کرد در حال حاضر اعتماد مردم سرمایه گرانبهایی است که نباید با رفتارهایی آن را تضعیف کنیم.

وی خاطرنشان کرد: گروهی که از طرف مجلس اعزام خواهند شد باید به صورت پایه‌ای موضوع را بررسی کنند تا بتوانیم کمک کنیم ساختارهای لازم در استان  سیستان و بلوچستان  شکل بگیرد تا مردم این منطقه بتوانند از مرز بیشترین استفاده را  بدون آنکه دچار مشکلات این چنینی شوند، داشته باشند.

سعیدی خاطرنشان کرد: از دیگر سو انتظار داریم که مسئولین اجرایی دولتی و امنیتی خودشان را یک مقدار جای مردم بگذارند که فرزندانشان برای گذران زندگی رفته‌اند تا یک معیشتی از نظر خودشان آبرومندانه داشته باشند نه اینکه جنازه‌هایشان برگردد.

وی با اشاره به این‌که مردم حتماً باید مراقب باشند، عنوان کرد: ما دشمنانی داریم که تحریک می‌کنند تا به مقاصد خود برسند بنابراین لازم است حتماً  خط خودمان را از آنها جدا کنیم.

سیعدی تاکید کرد: ما واقعاً نیازی به اشک تمساح کسانی که در خارج از کشور نشستند و نسخه می‌پیچند، نداریم.

وی افزود: انتظار داریم با کسانی که این وقایع را به وجود آوردند و مقصر هستند در هر جایگاهی که هستند برخورد قانونی صورت گیرد، لذا معتقدیم دامنه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران از این موضوعات مبرا است و اگر خطایی از طرف یک مسئول انجام می‌شود طبیعتاً نباید آن را به کل نظام تعمیم داد.

نماینده مردم چابهار در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه پاکستان موضوع تیراندازی به سوخت‌بران ایرانی را تکذیب کرده است، پیگیری این موضوع چگونه باید انجام شود تا حقی از خسارت دیدگان این حادثه ضایع نشود، گفت: سخنگوی وزارت امور خارجه عنوان کرده است موضوع در حال پیگیری است. اگر طبق آن چیزی که مسئولان استانی می‌گویند این اتفاق از سوی مرزها افتاده باید با طرف پاکستانی برخورد شود.

وی با بیان این‌که باید ریشه‌های موضوع را بسنجیم، عنوان کرد: معتقدم در این مواقع فرافکنی نباید صورت گیرد و با هر کس در هر جایگاهی مشکلی ایجاد کرده و سوء تدبیری از سوی وی اتفاق افتاده است، باید برخورد کنیم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: مردم ما باید مراقب باشند و بدانند با حمله به فرمانداری یا هر جای دیگر مشکلی حل نمی‌شود. 

وی تاکید کرد: اساس نظام ما بر پایه مردم است و بهترین مرزداران ما همین مردم بودند و هستند، لذا لازم است در یک فضایی به دور از التهاب این موضوع بررسی شود، چنین اتفاقاتی باید در فضای آرام بررسی شود چرا که  بهتر  می‌توان نتیجه گیری کرد.

نماینده مردم چابهار تاکید کرد: یک مشکل معیشتی تبدیل به موضوع امنیتی شده و در این میان تعدادی از فرزندان این سرزمین جان خودشان را از دست دادند و طبیعتاً مردم انتظار دارند با مقصرین این واقعه برخورد شود ، زیرا برخورد با مقصر این واقعه نه تنها خواست مردم بلکه خواست نظام است.

وی گفت: هر کسی که مبادرت به این موضوع کرده است نه تنها مردم را ناراحت کرده است بلکه به جایگاه نظام و ارکان آن خدشه وارد کرده است، الحمدالله در عرصه‌های مختلف، نظام ما ثابت کرده است اگر ضعفی بر کارگزاران وارد است دامن خود نظام از این موضوع مبرا است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز