خبرگزاری کار ایران

مقام پیشین شورای امنیت در گفت‌وگو با ایلنا:

ایران و آمریکا باید کانال‌های دیپلماتیک را فعال کنند/ مجوز آمریکا برای آزادسازی سرمایه ایران در کره می‌تواند منجر به اعتماد شود/ بهبود روابط آمریکا و جهان زمان‌بر است

asdasd
کد خبر : ۱۰۳۷۴۰۵

یک مقام پیشین شورای امنیت سازمان ملل تاکید کرد که مجوز آمریکا برای آزادسازی سرمایه مسدود شده ایران در کره جنوبی گامی است که نمی‌تواند کل روابط دوجانبه را یک باره حل کند اما می‌تواند به پایه‌ای برای ایجاد اعتماد و صراحت برای بحث در مورد مسائل دشوارتر و چالش برانگیزتری که ایالات متحده و ایران با آن روبرو هستند ، تبدیل شود.

«هاوارد استوفر» مامور پیشین سرویس خارجی ایالات متحده در وزارت خارجه این کشور، معاون پیشین اجرایی در شورای امنیت سازمان ملل و استاد امنیت ملی دانشگاه نیوهیون است.

ایران و آمریکا باید کانال‌های دیپلماتیک را فعال کنند

این استاد دانشگاه در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه آیا تحریم‌های ایالات متحده و تحت فشار قرار دادن سایر کشورها از سوی واشنگتن برای تبعیت از این تحریم‌ها به ویژه در شرایط پاندمی نقض حقوق بشر محسوب نمی‌شود، گفت: تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران تأثیر قابل توجهی بر اقتصاد ایران و صادرات نفت آن داشته است. یکی از عواملی که شما مطرح می‌کنید، اجازه دادن به آزادسازی منابع ایران در سایر کشورها برای خرید و توزیع واکسن برای مبارزه با کووید و واکسینه کردن  جمعیت از این عفونت است. اگر ایران و ایالات متحده بتوانند کانال‌های دیپلماتیک موجود در دولت جورج دبلیو بوش و اوباما را دوباره فعال کنند، ایالات متحده می‌تواند قانع شود که ایران برای پاسخگویی موثر در برابر کوید به منابع مالی نیاز دارد.

وی ادامه داد: چنین اقدامی ممکن است راه را برای بحث‌های جدید در مورد پیوستن مجدد ایالات متحده به برجام و همچنین رفع نگرانی جامعه جهانی در خصوص برخی فعالیت‌های منطقه‌ای ایران هموار کند.  به نفع هر دو کشور است که راه‌های مناسبی را برای رفع دغدغه‌های موجود به وجود بیاورند. این احتمال وجود دارد که کوید کاتالیزور چنین مباحثی باشد و بتواند حسن نیت هر دو طرف را برای پیشبرد راه‌حل‌های برد-برد افزایش دهد.

باید تحریم‌ها برای خرید واکسن برداشته شود

این دیپلمات پیشین در ادامه گفت: واضح است که ایران باید از امکانات لازم برای مبارزه با ویروس کووید و نجات جمعیت خود از آسیب‌های این بیماری برخوردار باشد؛ حتی اگر  نیازی به لغو تحریم‌ها نباشد اما برخی از اصلاحات برای تأمین اعتبارات لازم برای تأمین واکسن و سیستم توزیع برای واکسینه کردن هر چه سریعتر کل جمعیت ایران لازم است.

وی همچنین با اشاره با مسدود شدن دارایی‌های ایران در کره جنوبی افزود: یک راه پیش رو ممکن است این باشد که ایالات متحده متحدان و دوستان خود مانند کره جنوبی را تشویق کند تا از ایران برای تهیه واکسن کووید پشتیبانی کنند که بتواند چندین گزینه موجود در اروپا، روسیه و چین را برای واکسینه کردن همه شهروندان خود فراهم کند. این گامی است که نمی‌تواند کل روابط دوجانبه را یک باره حل کند  اما می تواند به پایه‌ای برای ایجاد اعتماد و صراحت برای بحث در مورد مسائل دشوارتر و چالش برانگیزتری که ایالات متحده و ایران با آن روبرو هستند ، تبدیل شود.

وی ادامه داد: من معتقدم که دولت بایدن می‌خواهد راهی برای بهبود روابط خود با ایران پیدا کند اما باید در نظر داشته باشد که چگونه روابط بهتر بر اسرائیل و سایر دوستانش در خاورمیانه مانند عربستان سعودی تأثیر می گذارد. چگونگی بازگشت به برجام می‌تواند یک رویکرد متفاوت ایرانی نسبت به عراق، سوریه، لبنان و یمن و روابط آن با روسیه و چین را نیز تضمین کند. چیدن موزاییک پیچیده است اما در صورت ابراز حسن نیت از همه طرف می‌توان آن را انجام داد.

بهبود روابط آمریکا و جهان زمان می‌برد

استوفر گفت:دولت بایدن روابط خود را با تمام نقاط جهان، متحدان، دوستان و رقبا اصلاح خواهد کرد. این پروسه البته زمان می‌برد و شتاب بیشتری ایجاد می‌کند تا در نهایت به حل مسائل دشوارتر، مانند روابط با ایران، با رویکرد جهانی‌تر آمریکایی در تمایل به چند جانبه گرایی و مشارکت مجدد در سازمان‌های بین‌المللی کمک کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز