خبرگزاری کار ایران

استاد روابط بین‌الملل دانشگاه کارولینا:

امیدوارم برجام زودتر احیا شود/ روسای جمهور آمریکا با فشار اسرائیل و متحدان عرب برای سخت‌گیری در برابر ایران روبرو هستند

asdasd
کد خبر : ۱۰۳۶۷۸۳

استاد روابط بین‌الملل ابراز امیدواری کرد که برجام به زودی احیا شود.

کریستوفر فررو استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه کارولینا و تخصص وی سیاست خارجه آمریکا است.

وی در گفت‌وگو با ایلنا به بیان دیدگاه‌های خود را در مورد تنش‌های ایران و ایالات متحده آمریکا بیان کرده است.

تحریم‌ها به طور نامناسبی به مردم ایران آسیب می‌رساند

وی در ابتدا در مورد تحریم‌ها گفت: این تحریم ها بسیار شدید است و به طور نامناسبی به مردم ایران آسیب می‌رساند. آمریکا مدعی تحریم‌هایی است که با دقت، متناسب با دارایی افراد و موسساتی است که در نقض قوانین و هنجارهای بین‌المللی مقصر هستند. مردم عادی نباید رنج ببینند. 

خارج شدن آمریکا از برجام اشتباه بود

وی افزود: برجام تنها راه حل سازش است و این باید فراتر از مسئله هسته‌ای باشد. من قبول دارم که خارج شدن ایالات متحده از برجام اشتباه بود. جمهوری اسلامی به مفاد این توافق نامه پایبند بود. حتی اگر این مسئله در زمان رئیس‌جمهور بایدن حل شود و وی آمریکا را به برجام بازگرداند، ایران به تضمین‌های منلاسب و کمک‌های بشردوستانه احتیاج دارد. البته اگر تهران سیگنال‌های ملموس‌تر و مثبت‌تری را نشان دهد که هدفش صلح آمیز است قطعا به شرایط کمک خواهد کرد. من هم مانند بسیاری از آمریکایی‌ها طرفدار بهبود روابط با ایران هستم.

وی در ادامه گفت: از نظر حقوق بشر، ایرانیان باید بدانند که کلیه تحریم‌های ایالات متحده دارای مقررات چشم پوشی از فروش مواد غذایی، دارو و سایر تجهیزات بشردوستانه به کشورهای هدف است؛ هیچ تحریمی منع فروش مستقیم دارو برای ایران را ندارد اما متأسفانه قوانین مربوط به تحریم ها بسیار پیچیده و مجازات تخلف آنقدر شدید است که بسیاری از سازمان‌ها و شرکت‌ها به سختی تلاش می کنند با ایران تجارت کنند. بنابراین گرچه هیچ تلاش عمدی برای محروم کردن مردم ایران از نیازهای آنها وجود ندارد  اما تأثیر آشکار این است که به شما آسیب می رساند.

امیدوارم برجام زودتر احیا شود

این استاد دانشگاه افزود: رئیس جمهور بایدن شخصی مهربان و همدل است و من معتقدم که او رنج مردم ایران را می‌داند و به آنها اهمیت می‌دهد اما صبر و همکاری، لازم خواهد بود. سیاست‌های آمریکا برای وی دشوار است و همه روسای جمهور ایالات متحده با فشار اسرائیل و متحدان عرب برای سخت گیری در برابر ایران روبرو هستند اما امیدوارم که برجام  زودتر ترمیم شود. 

وی ادامه داد: البته معتقد هستم در صورت احیای مجدد برجام، لازم است ایران و آمریکا در خصوص سایر مسائل از جمله نقش منطقه ای ایران نیز مذاکره کنند در غیر اینصورت درگیری بین کشورهای ما به یک شکل یا شکل دیگر ادامه خواهد یافت.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز