خبرگزاری کار ایران

میرابیان در گفت‌وگو با ایلنا:

بغداد می‌خواهد عراق را از صحنه رقابت بین ایران و آمریکا خارج کند/ ایران و عراق نیاز به رایزنی دائمی دارند

asdasd
کد خبر : ۱۰۳۳۵۴۹

تحلیل‌گر ارشد مسائل عراق با اشاره به سفر وزیر خارجه عراق به ایران، فضای بین دو کشور همسایه و همچنین شرایط داخلی عراق را با وجود حضور ایران و آمریکا در این کشور بررسی و تحلیل کرد.

رضا میرابیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در خصوص اهداف سفر فواد حسین به ایران، با بیان اینکه روابط ایران و عراق در سطح خوبی قرار دارد و دچار تنش نیست اما طبیعتاً دو کشور با توجه به تحولات داخلی عراق و موضوع نقل و انتقال قدرت در آمریکا به ویژه با حوادثی که در عراق اتفاق افتاده است، نیاز به رایزنی دائمی دارند، اظهار داشت: عراقی‌ها هنوز به صورت رسمی اعلام نکرده‌اند که وزیر خارجه آنها برای چه به ایران سفر می‌کند اما به طور معمول در یک سال گذشته این رایزنی‌ها چه در سفر مقامات ایرانی به عراق و چه سفر مقامات عراقی به تهران دائماً بین دو کشور وجود داشته است.

وی با یادآوری اینکه همیشه بین مقامات دو کشور رایزنی‌ها از نزدیک وجود داشته است، گفت: این سفرها برای هماهنگی بیشتر بین دو کشور انجام می‌شود، به ویژه با توجه به سفری که نماینده سازمان ملل در امور عراق به تهران داشته‌ است و راجع به انتخابات آینده عراق با مقامات ایرانی به گفت‌وگو پرداخته است. این نشان دهنده نزدیکی و تنگاتنگی روابط دو کشور است. 

این کارشناس ارشد مسائل منطقه‌ تصریح کرد: تهران و بغداد بر سر همه موضوعات مختلف که مورد منفعت و مصالح دو کشور است رایزنی دائمی ملی را چه از طریق مقامات و چه از طریق سفارتخانه‌ها با یکدیگر دارند، بنابراین این سفرها دلیلی بر تنش یا ناآرامی در روابط و یا اتفاق ویژه در روابط نیست.

وی درباره تاثیر تغییر دولت ایالات متحده بر روابط ایران و عراق خاطرنشان کرد: عراقی ها بعد از آمدن بایدن امیدوار هستند که بتوانند نقش میانجی‌گری و نقش آرام سازی در روابط ایران و آمریکا را بازی کنند و بتوانند تنش‌های گذشته را که در صحنه عراق وجود داشته از بین ببرند و عراق را از صحنه رقابت بین ایران و ایالات متحده آمریکا خارج کنند.

میرابیان تاکید کرد: شاید سفر آقای فواد حسین به تهران نیز در همین راستا باشد که عراقی‌ها با آمدن آقای بایدن و فضایی ایجاد شده، بتوانند نقش بیشتری ایفا کنند و صحنه سیاسی، نظامی و امنیتی عراق را نسبت به گذشته  آرام‌تر کنند.

وی در پایان بیان کرد: روز گذشته یکی از رسانه‌های آمریکایی گزارشی را به نقل از سازمان اطلاعاتی نظامی فرانسه منتشر کرد مبنی بر اینکه آمریکایی‌ها در نظر دارند بخش قابل توجهی از نیروهای خودشان را از بغداد به اربیل منتقل کنند؛ این نشان می‌دهد که احتمالاً عراقی‌ها در حال تلاش هستند تا فضای تنش‌آلودی که در گذشته وجود داشته را آرام کرده و زمینه‌ای را برای آرام سازی در روابط ایران و آمریکا در صحنه عراق فراهم کنند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز