خبرگزاری کار ایران

فرجی‌ راد در گفت‌وگو ایلنا:

غنی سازی ۲۰ درصدی ایران بر اساس بند ۳۶ و ۳۷ برجام انجام شده است/ بازگشت هرچه سریع‌تر بایدن به برجام به نفع آمریکایی‌ها است

asdasd
کد خبر : ۱۰۲۱۴۸۴

تحلیل‌گر ارشد مسائل ژئوپلتیک با اشاره به شرایط ایران و آمریکا، بازگشت سریع آمریکا به برجام را به نفع این کشور دانست و گفت که با آمدن بایدن، ایران می‌تواند با همسایگان خود و روسیه و چین مراودات مالی خود را داشته باشد.

عبدالرضا فرجی‌راد تحلیلگر ارشد مسائل سیاست خارجه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره حضور بایدن در قدرت و احتمال بازگشت او به برجام با توجه به اقدام اخیر ایران در مساله غنی سازی اورانیوم، اظهار داشت: غنی سازی ایران بر اساس بند ۳۶ و ۳۷ برجام انجام شده است که در آن اشاره شده اگر طرف‌های مقابل تعهدات خودشان را انجام ندادند، طرف ایرانی نیز می‌تواند تعهدات خودش را کاهش دهد.

وی با اشاره به واکنش کشورهای دیگر به غنی سازی ایران اظهار داشت: این که اروپایی‌ها به این کار اعتراض کردند آنگونه بود که اعلام کنند ایران از برجام خارج شده است. بعضی از آنها نیز که اشاره کردند نقض بر جام صورت گرفته است، خواستند به ایران بگویند دست از غنی‌سازی بالای ۲۰ درصد بردارد تا بتواند با آمریکا به توافق برسد. برخی نیز این اقدام ایران را برای دست برتر داشتن در مذاکرات می‌دانند. 

این استاد مسائل ژئوپلتیک با بیان اینکه اما آنچه که مسلم است این است که بایدن نشان داد که می‌خواهد به برجام بازگردد، ادامه داد:‌مدتی قبل گفتند که بازگشت بایدن به برجام به دلیل اینکه ترامپ برخی از تحریم‌ها را تحت قانون تروریسم و حقوق بشر قرار داده است  نیاز به مصوبه کنگره دارد، سخت است، اما اکنون با توجه به اینکه دو کرسی سنا نیز به دست دموکرات‌ها افتاده، کار آقای بایدن آسان شده و این بهانه از آقای بایدن و دموکرات‌ها نیز گرفته شده است. لذا آقای بایدن می‌تواند سریعتر در رابطه با لغو تحریم‌ها و بازگشت به برجام اقدام کند.

وی خاطرنشان کرد: در دو هفته آینده و بعد از استقرار بایدن در کاخ سفید، از نظر فضای روانی شرکت‌های خارجی به ویژه همسایگان ایران و چین و روسیه این موقعیت را پیدا می‌کنند که قبل از اقدام بایدن برای لغو تحریم‌ها، فضای همکاری را شروع کرده و تا حدودی می‌توانند تحریم ها را بشکنند. 

به گفته فرجی راد اگر بایدن بخواهد این شرکت‌ها را جریمه کند به این معنی است که راه ترامپ را می‌رود و این افزایش ۲۰ درصد غنی سازی ایران و مصوبه کار درستی بوده است. اما اگر بایدن اقدام به تحریم این شرکت‌ها نکند که البته هم نباید این کار را انجام دهد چرا که خودش برجام را امضا کرد کرده است، طبیعتاً راه برای گفت‌و‌گوها هموارتر می‌شود.

وی درباره واکنش ژاپن و چین به افزایش غنی سازی و آثار آن در برجام بیان داشت:‌ این کشورها نگفتند که نقض برجام صورت گرفته یا اینکه ایران از برجام خارج شده است. با توجه به اینکه دولت جدید آمریکا به زودی مستقر می‌شود بعضی از کشورها نظرشان این است که مسئله حاد نشود و بهتر است که هرچه زودتر اجازه داده شود که این دولت به برجام بازگردد. آنها  نگرانند با توجه به افزایش غنی‌سازی مسائل پیچیده شود؛ لذا طبیعی است که اروپا و ژاپن ابراز نگرانی می‌کنند.

این کارشناس ارشد مسائل بین المللی با اظهار امیدواری از اینکه بعد از دو هفته از نظر روانشناختی فضای اقتصادی سریع فراهم شود و فضای بازتری برای ایران به ویژه در رابطه با ایران با چین و روسیه امکانپذیر شود،‌ گفت: ایران اعلام کرده است اگر آمریکا به صورت کامل به برجام بازگردد و اقتصاد ایران و موانع اقتصادی آن برداشته شود به تعهدات خود عمل می‌کند. 

وی درباه اینکه آیا با افزایش غنی سازی از سوی ایران، پیش شرطی از سوی آمریکا گذاشته خواهد شد، تاکید کرد: تصور آنها این است که افزایش غنی‌سازی ۲۰ درصدی از سوی ایران، به ضرر آنها بوده از این رو این نگاه را دارند که هر چه زودتر بازگشت به برجام را انجام دهند، به نفع آنها خواهد بود و هر چه دیرتر شود غنی‌سازی بیشتر انجام می‌شود و مهمتر از آن، لابی‌های کثیف سعودی و اسرائیل در آمریکا فعال شده و کار دولت آمریکا را مشکل می‌کنند. بنابراین به نفع دولت آمریکا است که هرچه سریعتر به برجام بازگردد.

این تحلیلگر ارشد مسائل سیاست خارجی تصریح کرد: در یک روز اعلام می‌کنند که آمریکا به برجام بازگشته و تحریم‌ها را بر می‌دارد و ایران نیز اعلام می‌کند که به تعهدات خودش در برجام همچنان که بیش از چهارده گزارش آژانس بر این موضوع صحه می‌گذارد باز گشته و تعهدات خود را اجرایی می‌کند.

انتهای پیام/
کیانوش درویشی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز