خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها مطرح شد؛

تداوم همکاری انجمن اسلامی مدرسین و شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در آینده

asdasd
کد خبر : ۵۵۸۹۹۲

دبیرکل و ۳ عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها در یک نشست خبری به بیان توضیحاتی درباره کنگره پیش‌روی این تشکل سیاسی، سیاست‌ها، اهداف و مواضع آن پرداختند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، در آستانه برگزاری کنگره سراسری انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها، یک نشست خبری با حضور محمود صادقی دبیرکل این تشکل سیاسی-دانشگاهی، حجت‌الاسلام محسن رهامی، علی‌محمد حاضری و نجفقلی حبیبی برگزار شد.

رهامی: آغاز فعالیت انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها در دولت موسوی

حجت‌الاسلام محسن رهامی در نشست خبری انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها که به‌منظور تشریح برنامه‌های کنگره سراسری این تشکل سیاسی-دانشگاهی برگزار شد، اعلام کرد: انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها در سال ۶۵ و در دولت مهندس موسوی به‌عنوان تشکیلاتی سیاسی، علمی و فرهنگی از کمیسیون ماده ۱۰ احزاب مجوز فعالیت گرفت. همچنین این تشکل در محیط دانشگاهی بنابر آیین‌نامه فعالیت تشکل‌های اسلامی، مصوب شورای‌عالی انقلاب فرهنگی فعالیت می‌کند.

وی با بیان این‌که انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها بنابر اساسنامه، هر ۲ سال یک‌بار موظف به نشست مجمع است، اعلام کرد: در ۳۴ سالی که از آغاز فعالیت انجمن می‌گذرد، باید ۱۷ نشست مجمع یا کنگره برگزار می‌کردیم که در این میان، ۵ نشست را به‌صورت سراسری برگزار کردیم که حضور تمامی اعضاء در آن الزامی بود و ۱۲ نشست دیگر توسط شورای نمایندگان برگزار شد.

عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها خاطرنشان کرد: بنابر اساسنامه مصوب شورای مرکزی، نیاز به حضور تمامی اعضای حزب بجز در موارد خاص وجود ندارد و صرفاً درصورتی که هدف از برگزاری نشست، اصلاح اساسنامه باشد، نیاز به حضور تمامی اعضاء و برگزاری کنگره است.

انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها ۲ آذرماه به‌منظور اصلاح اساسنامه تشکیل کنگره می‌دهد

وی با بیان این‌که کنگره ۲ آذرماه انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها به‌منظور اصلاح اساسنامه برگزار می‌شود، بر لزوم حضور تمامی اعضاء تاکید کرد و گفت: درصورتی که قرار به اصلاح اساسنامه نباشد، معمولاً هر دانشگاهی به نسبت تعداد اعضای خود در انجمن، تعداد ۳ تا ۷ نفر را انتخاب می‌کند و در مجموع حدود ۱۲۰ تا ۱۳۰ نفر از سراسر کشور برگزیده شده که در نشستی تحت عنوان شورای نمایندگان در تهران، نسبت به انتخاب اعضای شورای مرکزی اقدام می‌کنند و این شورا نیز دبیرکل را برمی‌گزیند؛ بنابراین اگر بخواهیم تعداد نشست‌های خود را عنوان کنیم، کنگره دوم آذرماه هفدمین نشست خواهد بود و اگر صرفاً نشست‌های سراسری و کنگره‌ها را مدنظر قرار دهیم، این پنجمین کنگره انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها خواهد بود.

رهامی در تشریح برخی الزامات قانون جدید احزاب گفت: از آنجا که قانون جدید الزاماتی را برای اطلاق لفظ سراسری به کنگره مقرر کرده، لازم است تعداد شرکت‌کنندگان کنگره، حداقل ۳۰۰ نفر باشد و اعضاء حداقل از نیمی از استان‌های کشور در این نشست حضور به هم برسانند و با این حساب حداقل ۱۵۰ نفر باید از اعضای خارج از تهران در کنگره شرکت کنند اما باتوجه به این‌که ما در اکثر دانشگاه‌های کشور فعالیت می‌کنیم، مشکلی با این قانون جدید نداریم.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان این‌که انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها در تعریف جدید قانون احزاب هم دارای شورای دانشگاهی و هم دارای شورای استانی است، یادآور شد: انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها، تشکلی دانشگاهی است که قدمتی بیشتر از جامعه اسلامی مدرسین دارد و تعداد اعضای آن نیز بیشتر است.

وی افزود: انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها در موضوعات سیاسی نظیر انتخابات مجلس و شوراها فعال بوده و حتی مرکز شکل‌گیری لیست‌های انتخاباتی بوده و شخصاً در زمانی که مسئولیت دبیرکلی انجمن را برعهده داشتم، رییس کمیته ائتلاف و رایزنی اصلاح‌طلبان و عضو هیات رییسه شورای‌عالی سیاستگذاری بودم و هم‌اکنون نیز بنده به‌عنوان شخصیت حقیقی در این شورای‌عالی حضور دارم و آقای صادقی دبیرکل فعلی انجمن اسلامی نیز به‌عنوان شخصیت حقوقی در شورای‌عالی سیاست‌گذاری عضویت دارد.

عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها تاکید کرد: بدون شک انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها نقشی تاثیرگذار در تحولات سیاسی کشور داشته است و دارای جایگاه مرجعیت و ریش‌سفیدی در میان سایر تشکل‌های اصلاح‌طلب بوده و هست.

تسهیل شرایط عضویت انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها در اساسنامه جدید

رهامی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا درخصوص این‌که آیا باتوجه به ماهیت دوگانه سیاسی-دانشگاهی انجمن، شرط عضویت در هیات علمی دانشگاه‌ها به‌عنوان یکی از شروط عضویت در این تشکل سیاسی، مانع از فعالیت گسترده آن نشده است، گفت: در اساسنامه انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها، شرایط عضویت را با لحاظ تبصره‌هایی تسهیل کرده‌ایم.

وی افزود: به این اعتبار مدرسین دانشگاه‌های غیردولتی تا زمانی که تدریس می‌کنند، مدرس تلقی خواهند شد و می‌توانند به عضویت این تشکل درآیند. همچنین دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و بالاتر که تعهد می‌دهند در آینده استاد دانشگاه شوند نیز می‌توانند به عضویت این انجمن درآیند. در تبصره دیگری نیز تاکید شده که کارشناسان آموزشی و پژوهشی نیز تا زمانی که کار علمی و فرهنگی می‌کنند، قادر به فعالیت و عضویت در تشکل هستند.

تبدیل شدن انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها به یک حزب متعارف سراسری ممکن نیست

او اضافه کرد: درواقع ما به نوعی تشکل نخبگان دانشگاهی محسوب می‌شویم. بنابراین شاخه‌های گوناگون نظیر شاخه کارگری و شاخه کشاورزان و... نداریم. البته در اساسنامه جدید پیش‌بینی شده که حوزه‌هایی تشکیل شوند که بتوان از طریق آن، دانشجویان یا حامیان دیگر را نیز به‌عنوان اعضای سمپات جذب کرد اما به هر حال تبدیل شدن این انجمن به یک حزب متعارف سراسری همچون کارگزاران یا مردم‌سالاری میسر نیست؛ چرا که عنوان این تشکل با نام مدرسین ادغام شده و استادانی که علاقه‌مندند در کنار فعالیت‌های علمی و فرهنگی، فعالیت سیاسی نیز داشته باشند، به عضویت این انجمن درمی‌آیند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: در دانشگاه‌ها ما تحت آیین‌نامه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی هستیم تشکل ما بخش عمده‌ای از فعالیت خود را در درون دانشگاه‌ها انجام می‌دهد. بنابراین در اساسنامه جدید پیشنهاداتی مطرح می‌شود که در صورت تصویب، این تشکل می‌تواند با شاخه‌های دیگر ارتباط و همکاری برقرار کند و فعالیت‌های خود را توسعه دهد.

رابطه انجمن اسلامی مدرسین با انجمن‌های اسلامی دانشجویان رابطه پدر-فرزندی است

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پاسخ به سوالی درباره چگونگی جذب دانشجویان در انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها گفت: عمده برنامه‌هایی که انجمن مدرسین در درون دانشگاه‌ها برگزار می‌کند با همکاری دانشجویان برگزار می‌شوند. در واقع رابطه انجمن اسلامی مدرسین و انجمن‌های اسلامی دانشجویان رابطه‌ای شبیه پدر و فرزند است و در بسیاری از سمینارها و جلسات این تشکل با همکاری انجمن اسلامی دانشجویان اقدام به برگزاری برنامه می‌کند اما باید گفت که آنها نمی‌توانند به عضویت انجمن مدرسین دانشگاه‌ها درآیند.

انجمن اسلامی به‌عنوان یک عضو موثر شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان فعالیت می‌کند

رهامی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایلنا درباره اختلاف‌نظر برخی اصلاح‌طلبان با شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان، و همکاری انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها با این شورای‌عالی در ادامه راه، یادآور شد: ما همچنین بخشی از شورای هماهنگی جبهه اصلاحات و جزء اعضای موسس این شورا محسوب می‌شویم. پس از آنجا که پیشنهاد شکل‌گیری شورای سیاستگذاری توسط شورای هماهنگی جبهه اصلاحات مطرح شد و اعضایی حقیقی در آن، کنار اعضای حقوقی قرار گرفتند، انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها نیز در شورای هماهنگی جبهه اصلاحات به‌عنوان بخشی از شورا و در شورای‌عالی سیاستگذاری بنابر تصمیمی جمعی، حضور و همکاری داشته و در آینده نیز نسبت به این‌که مجموعه جریان اصلاحات چگونه عمل خواهد کرد، به‌عنوان یکی از اعضای این شورای‌عالی تصمیم‌گیری می‌کنیم.

صادقی: تداوم همکاری انجمن اسلامی مدرسین شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در آینده

محمود صادقی نیز در توضیحاتی در این رابطه گفت: اخیراً نیز تصویب شد که مجموعه شورای هماهنگی جبهه اصلاحات همانند گذشته، با شورای‌عالی اصلاح‌طلبان که قرار است با اصلاحاتی مواجه شود، همکاری کند و به‌عنوان نهادهای تصمیم‌گیر در انتخابات آینده نیز حضور داشته باشند. بنابراین در آینده انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها، با شورای هماهنگی و شورای سیاستگذاری همراهی خواهد کرد.

دبیرکل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها نیز در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایلنا، درباره قانون جدید احزاب گفت: فکر می‌کنم قانون جدید احزاب باعث می‌شود فعالیت احزاب بیشتر شود و سطح آنها ارتقا پیدا کند  و فعالیت احزاب جدی‌تر از گذشته خواهد بود و تعداد اعضای آنها بیشتر می‌شود.

وی با بیان این‌که این اقدام، گامی مثبت در جهت تشکیل احزاب فراگیر در کشور خواهد بود، توضیح داد: بسیاری از احزاب که در کشور وجود دارند، تنها نام حزب را یدک می‌کشند و دارای بدنه تشکیلاتی ضعیفی هستند. احزاب اگر نتوانند به تنهایی فراگیر شوند، تشویق به ادغام با یکدیگر خواهند شد. بنابر این اگر احزاب اصولگرا و اصلاح‌طلب بتوانند در این مسیر با همفکران خود ادغام شوند، می‌توانند نقشی موثرتر ایفا کنند.

علی‌محمد حاضری: پارلمان اصلاحات شبیه به «لویی جرگه» خواهد بود

علی‌محمد حاضری نیز در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا درمورد طرح پیشنهاد برگزاری کنگره سراسری اصلاح‌طلبان که اخیراً ازسوی برخی چهره‌های متنفذ جریان اصلاحات مطرح شده، گفت: بحثی که سال‌ها قبل نیز مطرح بود، پیشنهاد تشکیل پارلمان اصلاحات بود. بدین معنی که مجموعه چهره‌ها و فعالان موثر سراسر کشور، جبهه‌ای از اصلاح‌طلبان را تشکیل دهند و به تعبیر نوعی «لویی جرگه» تشکیل دهند.

وی ادامه داد: جنس آن از نوع قدم‌گذاری به سمت فراتر رفتن از چارچوب‌های حزبی است و جمعیتی که بتوانند در تصمیم‌گیری‌های کلان و جهت‌گیری‌ها اعلام‌نظر کنند و به نوعی عقل جمعی جریان اصلاح‌طلبی را محقق سازند.

حاضری تاکید کرد: هرچند این اقدام گامی به سوی ساماندهی اجتماعی محسوب می‌شد اما با تحزب فاصله دارد؛ چرا که اعضای این به اصطلاح «لویی جرگه» عضو یک حزب سیاسی نیستند.

انجمن اسلامی مدرسین بیش از مطالبات صنفی، به‌دنبال مطالبات سیاسی دانشگاهیان است

وی در پاسخ به سوالی دیگر درباره پیگیری مطالبات دانشگاهیان توسط انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها گفت: تشکل انجمن مدرسین بیش از آن‌که مطالبات صنفی دانشگاهیان را مطرح سازد، مطالبات سیاسی آنها را دنبال می‌کند. درواقع اگر خود را دانشگاهی می‌دانیم بدان جهت است که جریان دانشگاهی کشور باید به‌عنوان یک تشکیلات در مسائل سیاسی کشور نقش داشته باشد.

این عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها یادآور شد: به بیان دیگر لزوماً به مسائل خردتر نظام دانشگاهی که جنبه صنفی پیدا می‌کنند و به منافع و جایگاه و شئونات دانشگاهی مربوط می‌شوند، نمی‌پردازیم؛ چراکه دانشگاهیانی که سیاسی نیستند نیز می‌توانند این مطالبات صنفی را پیگیری کنند و ما سعی داریم به‌عنوان یک تشکیلات سیاسی که می‌خواهد نقشی تاثیرگذار در مسائل ملی داشته باشد، عمل می‌کنیم

حاضری در عین حال گفت: اعضای انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها در بحث انتخاب وزرا و تشکیل کابینه، بحث سیاست‌های مربوط به اسلامی شدن دانشگاه‌ها و همچنین مسائل مربوط به ضوابط ارتقاء و مسائلی از این دست، چه به صفت عضویت در انجمن و چه به صفت چهره‌های موثر، موضع‌گیری کرده و سیاست‌های موردنظرمان را تشویق و سیاست‌هایی را که نامناسب می‌دانیم، نقد می‌کنیم. به بیان دیگر درباره مسائل دانشگاهی فعال هستیم اما این فعالیت مربوط به مطالبات کاملاً صنفی و مادی دانشگاهی نیست.

۲ دیدگاه افراطی درباره اسلامی شدن دانشگاه‌ها

وی در تشریح مواضع انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها درباره سیاست اسلامی کردن دانشگاه‌ها گفت: اساساً ۲ دیدگاه و گرایش افراطی در این رابطه مطرح است؛ یک گرایشی که مدعی است تمامی ماموریت علمی دانشگاه‌ها این است که صرفاً از منابع دینی و به اصطلاح «قال صادق، قال باقر» علم را استخراج کند که ما این قرائت از اسلامی شدن را به هیچ عنوان نپذیرفته و آن‌را مغایر تعریف و فلسفه دین می‌دانیم و قائل به اسلامی شدن دانشگاه‌ها به این معنای خاص نیستیم.

وی اضافه کرد: همچنین با این دیدگاه که معتقد است نهاد علم و فعالیت علمی از فرهنگ، ارزش‌ها و نیازهای جامعه مستقل است و امری است کاملاً بریده و جداگانه از فرهنگ قائل نبوده و این‌که هیچ‌گونه نگاه متکی به فرهنگ بومی به علم نداشته باشیم را نیز نادرست می‌دانیم.

عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها در جمع‌بندی سخنانش تاکید کرد که رویکرد و نگاهی میان این ۲ رویکرد افراطی درباره فعالیت علمی و فضای دانشگاه‌ها قابل‌قبول است و در ادامه گفت: با این حساب از نوعی دانشگاهی که علمی است و با شاخص‌های علمی کار می‌کند اما موضوعاتش را از مسائل بومی و فرهنگی خود برگزیده و با فرهنگ و ارزش‌های ایرانی سازگار بوده و درصدد پاسخگویی به این نیازهای داخلی است، استقبال می‌کنیم.

حبیبی: امام در نطقی گفتند «هندسه، هندسه است» و اسلامی و غیراسلامی ندارد

نجفقلی حبیبی نیز با تاکید بر اهمیت بحث اسلامی شدن دانشگاه‌ها، به آرمان‌های کلان انقلاب اسلامی اشاره کرد و در توضیح این‌که نقش دانشگاه‌ها در این راستا چه خواهد بود، گفت: مسلماً ما باید بر حاکم شدن فرهنگ اسلامی بر دانشگاه‌ها تلاش کنیم اما از همان روزهای نخست انقلاب نیز این بحث مطرح بود و اتفاقاً حضرت امام در نطقی گفتند که «هندسه، هندسه است» و اسلامی و غیراسلامی ندارد.

وی با تاکید بر لزوم توجه به دیدگاه‌ها و رویکردهای کلان اعلام کرد: با این حساب باید توجه داشته باشیم که افراد را به گونه‌ای تربیت کنیم که نسبت به فرهنگ بومی و اسلامی وابسته باشند اما به لحاظ علمی در سطحی مترقی قرار بگیرند و به همین دلیل نیز ما در مباحثی همچون ارتقای اساتید، برنامه‌ریزی‌های درسی و مسائل مختلف مربوط به دانشگاه‌ها و تاثیری که دانشگاه‌ها بر جامعه دارد، حرف و بحث بسیار داریم.

این عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها به اعلامیه‌ها و بیانیه‌های متعدد این تشکل سیاسی-دانشگاهی در این رابطه اشاره کرد و گفت: انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها در این ۳ دهه درخصوص مسائل مختلفی اعم از انقلاب فرهنگی، اسلامی شدن دانشگاه‌ها، کرسی‌های آزاداندیشی و مسائلی از این دست، اظهارنظر و موضع‌گیری کرده‌ایم و چه در مصاحبه‌ها و سخنرانی‌های شخصی و چه ازطریق بیانیه‌های تشکیلاتی و گروهی واکنش نشان داده‌ایم.

پرهیز از نگاه خشک و متصلب به مسائل دانشگاه‌ها

وی با تاکید بر حساسیت این تشکل سیاسی-دانشگاهی نسبت به مسائل فرهنگی در دانشگاه‌ها یادآور شد: همواره از نگاه خشک و متصلب دوری می‌کنیم و فکر می‌کنیم به هر اندازه که آزادی عمل در مطالعات و مباحث دانشگاه‌ها باشد، فضایی بهتر بر این محیط‌های علمی و فرهنگی حاکم می‌شود.

مدیریت دانشگاه‌ها به دانشگاهیان سپرده شود

وی گفت: درواقع پس از سپری کردن سال‌های اولیه انقلاب و استقرار کامل نظام و ساماندهی اوضاع، همواره تاکید کرده‌ایم که مدیریت دانشگاه‌ها باید به دانشگاهیان سپرده شود.

حبیبی تاکید کرد: شورای‌عالی انقلاب فرهنگی صرفاً باید در مسائل کلان فرهنگی ورود کند و این درحالی است که مسائلی همچون وضعیت صداوسیما و دیگر امور فرهنگی نیز مطرح است و در این میان به نظر می‌رسد نباید نگرانی خاصی درمورد نحوه مدیریت دانشگاه‌ها وجود داشته باشد؛ چرا که دانشگاهیان متخصص امور هستند و قطعاً به‌خوبی از عهده مدیریت امور برمی‌آیند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب یادآور شد: قطعاً نباید تا این حد برای دانشگاه‌ها تعیین‌تکلیف صورت بگیرد و همواره نیز بر این مهم تاکید داریم. دانشگاه‌ها باید در امور مختلف آزادی‌عمل داشته باشند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز