خبرگزاری کار ایران

آرین سرهنگ بازنشسته نیروی هوایی در گفت‌وگو با ایلنا:

ریشه فعالیت سیاسی ارتش علیه حکومت وقت به سال ۱۳۴۲ برمی‌گشت

asdasd
کد خبر : ۲۵۰۱۷۲

از سال ۱۳۴۲تشکیلاتی در نیروی هوایی ارتش وجود داشت که با جریان انقلاب و امام خمینی در ارتباط بود / افردی از یگان‌های حفاظتی و اطلاعاتی نیروی هوایی به بحثانقلاب و همکاری با انقلابیون ورود پیدا کرده بودند.

علاءالدین آرین سرهنگ بازنشسته نیروی هوایی ارتش درباره فعالیت نیروی هوایی در سالهای منتهی به انقلاب اسلامی می‌گوید: ما قبل از انقلاب، گروهی در نیروی هوایی بودیم که در خفا فعایت‌های داشتیم و از طریق اطلاعیه‌ها به فرامین امام خمینی آشنا بودیم.

وی‌ با اشاره به پخش و انتشار اطلاعیه‌های امام در منازل سازمانی نیروی هوایی قبل از انقلاب تصریح می‌کند: این دانش و آگاهی باعثهوشیاری و انگیره این بخش از ارتش در راستای پیش قدمی نیروی هوایی در بعیت با امام شد.

آرین می‌گوید: علیرغم آنکه در آن روز‌ها جامعه را دلهره‌ای در برگرفته بود وسوال‌ها و تردیدهایی نسبت به پرواز امام در اذهان مردم وجود داشت، اما ما به علت آشنایی با امام و نظرات ایشان این دلهره را کمتر داشته و راحتر بودیم چون می‌دانستیم اتفاقی نمی‌افتد.

در ادامه مصاحبه علاالدین آرین را با ایلنا می‌خوانیم:

از خودتان و چگونگی ورود به نیروی هوایی ارتش و آشنایی با امام بگویید.

زادگاه من اورمیه و بنا به علاقه‌ای که به نظام و نظامی‌گری داشتم علیرغم مخالفت خانواده در سال ۱۳۵۰ وارد ارتش و نیروی هوایی شدم. در این سال‌ها تا پیروزی انقلاب اسلامی با فرامین، دستورات و افکار امام از طریق اطلاعیه‌ها آشنا شدم؛ ما گروهی بودیم که در نیروی هوایی فعالیت‌هایی را در خفا انجام می‌دادیم.

در سال ششم خدمت ازدواج کردم و توانستم به این واسطه به منازل سازمانی نیروی هوایی(قصر قیروز) ورود پیدا کنم که بنا به این سکونت حرکت‌ها و تماس‌های ما با دوستان در نیروی هوایی در مسیر انقلاب راحتر شد.

برخورد و مواجهه بدنه نیروی هوایی ارتش قبل از انقلاب نسبت به امام و نضهت اسلامی چگونه بود؟

قبل از انقلاب حتما تشکیلاتی در نیروی هوایی ارتش وجود داشت که با جریان انقلاب و امام خمینی در ارتباط بود، فعالیت آنها چندین ساله، که حتی می‌شود ریشه این تشکیلات را در سال‌های ۱۳۴۲جستجو کرد، من خود در گروهی عضو بودم که تقریبا همدیگر را می‌شناخیم و در این مسیر فعالیت‌های داشتیم.

علیرغم اینکه رژیم گذشته توجه ویژه به نیروی هوایی داشت، انگیزه ورود این افراد به فعالیت سیاسی ضد حکومتی در آن دروان را چه می‌دانید؟

انگیزه هر فرد برای انجام کاری به دانش و اطلاعاتی که به دست آورده است برمی‌گردد، اطلاعیه‌های حضرت امام که از سال‌های قبل در نیروی هوایی پخش می‌شد باعثهوشیاری این بخش از ارتش شده بود. حتی ارگان‌هایی مثل ضد اطلاعات نیروی هوایی که وظیفه آن‌ها نظارت بر رفتار کارکنان و زیر ذره‌بین قراردادن آن‌ها بود، افردی از این یگان‌های حفاظتی و اطلاعاتی به بحثانقلاب و همکاری با انقلابیون ورود پیدا کرده بودند.

البته بعضی از بچه‌های نیروی هوایی قبل از انقلاب به علت برخی از فعالیت‌ها دستگیر یا تبعید شده بودند، که امروز برخی از این فراد در راس نیرو در حال خدمت هستند.

بنابراین بچه‌های نیروی هوایی نسبت به نیروهای دیگر در آن دوران از اطلاعات بسیار بالاتری از هر نظر برخوردار بودند و باتوجه به رسته‌های تخصصی که داشتند و اکثر آن‌ها برای گذراندن دوره‌های مختلف به خارج از کشور رفته و شرایط و موقعیت‌های گوناگون را مقایسه می‌کردند. من معقتدم این مسائل باعثشد نیروی هوایی ارتش نسبت به یگان‌های دیگردر موضوعات مربوط به انقلاب پیشی بگیرند.

شما چگونه در گروه تأمین حفاظت امام در روز ۱۲ بهمن ۵۷ قرار گرفتید؟

فرمانده وقت دژبان نیروی هوایی ارتش شادروان سرهنگ رهبری از بین کسانی که به آن‌ها اعتماد و‌ شناختی داشت برای حراست از جان امام در کمیته استقبال در فرودگاه مهرآباد مشخص کرد که بنده جزو یکی از این افراد بودم. این گروه که اکثر آن‌ها بچه‌های دژبان نیروی هوایی بودند از قبل، روی تک تک این افراد از کار شده بود.

بنابراین علیرغم آنکه در آن روز‌ها جامعه را دلهره‌ای در برگرفته بود و سوال‌ها و تردیدهایی نسبت به پرواز امام در اذهان مردم وجود داشت اما ما به دلایل گوناگون این دلهره را کمتر داشتیم و راحتر بودیم چون می‌دانستیم اتفاقی نمی‌افتد.

وظیفه دژبان‌های نیروی هوایی که من جزو آن‌ها بودم در آن روز حفظ و حراست از جان حضرت امام و جلوگیری و برخورد با هر اتفاقی بود که پیش ببینی می‌شد شاید رخ دهد و به همین خاطر ما تا بهشت زهرا امام را در راستای مأموریتی که داشتیم همراهی کردیم. خدا رو شکر کارمان را به خوبی انجام دادیم و هیچ اتفاقی هم نیفتاد.

آیا در حالی که هنوز نظام شاهنشاهی مستقر بود شما ترسی نداشتید که باشما برخوردی صورت گیرد؟

خیر چون ما فقط یک مأموریت اداری را بنا به دستور فرمانده انجام داده بودیم بنابراین هیچ گونه مانعی برای ما وجود نداشت.

گفت‌وگو: مصطفی لطفی

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز