خبرگزاری کار ایران

دادستان کل کشور: / اختصاصی /

تغییر در روش‌ها، برخلاف ارزش‌ها امکان‌پذیر است / امام مردم را تشریفاتی قبول نداشت

asdasd
کد خبر : ۲۴۸۶۰۵

اینکه امام می‌فرمودند «میزان، رای ملت است»، واقعاً مردم را باور داشتند و در نگاه ایشان «حضور مردم» از مهم‌ترین مولفه‌های قدرت و امنیت ملی و به عبارتی موجب اقتدار ملی بود.

دادادستان کل کشور با اشاره به اینکه گفتمان حاکم بر انقلاب اسلامی طی دهه‌های مختلف واحد بوده است، گفت: ارزش‌ها قابل تغییر نیستند اما تغییر در روش‌ها امکان‌پذیر است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی پیش از ظهر امروز در جمع تعدادی از طلاب، محصلین علوم دینی و فضلای حوزه‌های علمیه تهران با بیان اینکه خط مبارزه با ظلم و استکبارستیزی، خطی واحد است تصریح کرد: البته در سلوک و روش‌های اجرایی، ممکن است تفاوت و تغییرهایی وجود داشته باشد.

شاخص‌های مکتب‌ امام
وی ضمن تبریک ایام‌الله دهه‌فجر انقلاب اسلامی، اظهار داشت: مکتب‌ سیاسی امام(ره) شاخص‌هایی دارد که برای همه به ویژه طلاب علوم دینی بسیار آموزنده و دارای نکات ویژه است.

عضو مجلس خبرگان رهبری در توصیف نخستین شاخصه مکتب بنیانگذار انقلاب اسلامی گفت: امام راحل دارای ویژگی خداباوری بودند. برای ایشان سنگ زیربنا و اساس همه دیدگاه‌ها و رفتارها، عمل بر مبنای خداباوری بود و بر همین مبنا بود که می گفتند «عالم محضر خداست».

دادستان دادگاه ویژه روحانیت با بیان اینکه در تمام تصمیم‌گیری‌ها و مواضع امام «رفتار عبد صالح پروردگار» مشهود بود، تاکید کرد: الان احساس این نیست که ایشان میان ما نیستند؛ زیرا راه انقلابی که ایشان پایه‌ریزی کردند و نهضتشان که در عالم رونق یافت، زنده و پویاست.

پیوند معنویت و سیاست
رئیسی با بر شمردن برخی دیگر از ویژگی‌های این شاخصه امام یادآور شد: ایشان در مکتب سیاسی خود اخلاص، عبودیت و تقدم جلب رضایت خدا را سرلوحه رفتارشان داشتند.

وی در بیان شاخصه دوم مکتب امام بیان داشت: پیوند دادن بین معنویت و سیاست، از نمودهای عینی سلوک سیاسی بنیانگذار انقلاب بود.

دادستان کل کشور تصریح کرد: تا دیروز بیشتر عالم و به خصوص در مغرب زمین اینگونه بود که اساساً دیگر پیوندی میان دو مقوله معنویت و سیاست قائل نبودند اما امام این آشتی را ایجاد کردند؛ در عین رقم زدن پیچیده‌ترین تحولات سیاسی و بین‌المللی، نگاه ژرفی نیز به مباحثمعنوی داشتند.

مردم‌باوری
عضو مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد: مردم‌باوری سومین شاخصه این مکتب است؛ به گونه‌ای که شاهدیم امام راحل مردم را قبول داشتند و این قبول داشتن از جنس تشریفاتی و شبیه به رفتار برخی سیاستمداران نبود که عموماً از تابلوی مردم و بها دادن به آن، بهره می‌برند و صرفاً در راستای اهدافشان استفاده می‌کنند.

این مقام عالی قضایی تصریح کرد: اینکه امام می‌فرمودند «میزان، رای ملت است»، واقعاً مردم را باور داشتند و در نگاه ایشان «حضور مردم» از مهم‌ترین مولفه‌های قدرت و امنیت ملی و به عبارتی موجب اقتدار ملی بود.

رئیسی در تشریح شاخصه‌ بعدی مکتب سیاسی امام گفت: دین‌باوری از ویژگی‌های اصلی سلوک رفتاری ایشان بود؛ به گونه‌ای که امام اعتقاد داشتند نظام در تمام لایه‌های قضایی، قانون‌گذاری و اجرایی کشور باید از دین و آموزه‌های آن به صورت مستقیم بهره‌مند شود.

جلسات سالن کانون توحید
دادستان دادگاه ویژه روحانیت با اشاره به اینکه امروز برخی افراد هستند که ضمن بیان مباحثدینی، نگاهی سکولار به مسائل دارند تصریح کرد: برخی سکولارها اعلام می‌کنند که فقه و در کل دین توان اداره زندگی انسان معاصر را ندارد.

وی با اشاره به خاطره‌ای از جلسات ابتدای انقلاب سالن کانون توحید توضیح داد: در یکی از عصرهای جلسات مرحوم شهید بهشتی در باب مسئله شناخت، ایشان گفتند که شنیده‌ام یکی از آقایون لیبرال‌ گفته است قانون اسلام اجرایش نه ممکن است و نه مفید!

دادستان کل کشور در ادامه نقل خاطره از شهید بهشتی افزود: ایشان در واکنشی فریاد زدند که مردم برای اسلام و اجرای آن قیام کرده‌اند و آنچه که برای انسان معاصر کارساز است، دین و سلوک دینی است.

این مقام عالی قضایی تاکید کرد: امام می‌خواستند فقه(آنچه که برای آموزه‌های دینی وجود دارد) به معنای عام آن در تمام شئون زندگی انسان معاصر بیاید.

ظلم‌ستیزی بدون تعارف
عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به ادوار مختلف فقه شیعه گفت: شاهد آن هستیم که تا پیش از بیان نظریه ولایت فقیه ازسوی امام و برقراری حکومت اسلامی، بیشترین سوالات و ورودها صرفاً در احکام اولیه بود اما پس از برقراری انقلاب و به ثمر رسیدن نهضت، سوالات فقهی بسیاری در حوزه احکام ثانویه و امورحکومتداری و ریز نکات زندگی مردم طرح شد که باید بر مبنای پایه‌های قوی فقهی به آنها پاسخ داد.

رئیسی با تاکید بر اینکه فقه می‌تواند زندگی انسان را اداره کند، اظهار داشت: نگاه سیاسی امام برخلاف خیلی از مکاتب، نگاه توأمان به دنیا و آخرت است.

رئیسی در ادامه سخنانش با بیان اینکه «ظلم‌ستیزی بدون تعارف» از دیگر شاخصه‌های مکتب امام است، عنوان داشت: امام ضمن ظلم‌ستیزی و استکبارستیزی داخلی، نگاه ویژه‌ای هم به سایر مظلومان عالم داشتند.

انسان ۲۵۰ ساله
دادستان کل کشور با اشاره به کتاب «انسان ۲۵۰ ساله» آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر انقلاب و بیان فرازهایی از آن گفت: در مواجه با سلوک و شیوه رفتاری همه ائمه(ع) شاهد رفتاری واحد در حوزه توحید، اجرای عدالت اجتماعی، مبارزه با ظلم و… هستیم که این حکایت از گفتمانی واحد دارد.

این مقام عالی قضایی تاکید کرد: ازاین روست که اگر امروز فرمایشات امام راحل و رهبر معظم انقلاب را کنار یکدیگر بگذاریم، واحد است؛ زیرا یک گفتمان دارد.

وی افزود: این دولت‌ها، احزاب، گروه‌های سیاسی و… هستند که گفتمان و کلام‌های مختلف دارند.

تغییر در روش‌ها
رئیسی توضیح داد: ارزش‌ها قابل تغییر نیستند و از گفتمان واحدی بهره می‌برند حال آنکه تغییر در روش‌ها ممکن و امکان‌پذیر است. خط مبارزه با ظلم و استکبارستیزی، خطی واحد است؛ البته در سلوک و روش‌های اجرایی ممکن است تفاوت و یا تغییرهایی وجود داشته باشد.

وی تاکید کرد: مشی امام در ارزش پایه‌ای مبارزه با استکبار واحد بود و لذا شعار «نه غزه، نه لبنان…» شعار پیروان واقعی امام نیست؛ مکتب ایشان فقط نجات مردم ایران نبود بلکه همیشه همه مظلومان عالم را مورد توجه داشتند.

شاخص‌های «خط امام»
رئیسی با بیان اینکه «خط امام» شاخص دارد، گفت: خط امامی‌تر آن کسی است که بیشتر بر شاخصه‌های مکتب ایشان پایبند باشد و صرفاً در ادعا بیان نکند؛ باید به شاخص‌هایی همچون ولایت فقیه، حفظ رای مردم و… پایبند عملی بود.

دادستان کل کشور در پایان ضمن تبریک مجدد ایام دهه فجر، ابراز امیدواری کرد که در این ایام آموزه‌های امام و عطر شهدا بیشتر در جامعه طنین‌انداز شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز