خبرگزاری کار ایران

صالحی در جمع خبرنگاران:

۵ + ۱ راهی جز تعامل با ایران ندارد

asdasd
کد خبر : ۲۴۰۷۵۶

بدون شک مکر و حیله آن‌ها در رابطه کاهش قیمت نفت علیه ایران به خودشان بازخواهد گشت و به زودی زود مصیبتی بر آن‌ها وارد می‌شود که حل آن‌ برایشان مشکل خواهد بود.

رییس سازمان انرژی اتمی با تاکید براینکه جمهوری اسلامی با عقلانیت و انعطاف مقبول و مطالعه شده کار را پیش برده است، گفت: ۵ + ۱ راهی جز تعامل با ایران ندارد.

به گزارش ایلنا، علی اکبر صالحی در حاشیه مراسم سومی سالگرد شهادت " رضا قشقایی " با حضور در جمع خبرنگاران و در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر ارزیابی وی از مذاکرات ایران و ۱ + ۵ که هفته آینده در ژنو برگزار می‌شود، گفت: ‌ ارزیابی من از روند مذاکرات مثبت است چراکه طرف مقابل راهی جز تعامل با ایران ندارد و ما تمامی بهانه‌ها را از آن‌ها در ابعاد فنی گرفته‌ایم.

رییس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه در ارتباط با نگرانی طرف مذاکره کننده در رابطه با بحثآب سنگین اعلام کردیم که آمادگی داریم راکتور آب سنگین را باز طراحی کنیم که میزان تولید پلوتونیم آن در سال را که بیش از ده کیلو است به کمتر از یک کیلو کاهش یابد، افزود: در مواردی دیگر از جمله غنی سازی بهانه های آن‌ها را برطرف کردیم تا هم نگرانی آن‌ها رفع شود و هم خواسته ما تامین شود و یک تعامل برد - برد داشته باشیم اما اگر آن‌ها بخواهند از این روند پا پس کشند آن‌ها هستند که در افکار عمومی جهان می بازند.

وی با تاکید براینکه جمهوری اسلامی با عقلانیت و انعطاف مقبول و مطالعه شده کار را پیش برده است، ابراز کرد: ۱ + ۵ در وضعیتی است که اگر بخواهند غیر از همراهی و تعامل با ایران برخورد کنند باید خود پاسخگوی افکار عمومی جهان باشند.

صالحی در خصوص پیشرفت‌های هسته‌ای ایران با توجه به تحریم‌ها نیز گفت: دشمن از ابتدای انقلاب اسلامی سعی کرده به هر ترفندی ایران را در اهدافش شکست دهد اما هر بار با بن بست مواجه شده است. در ابعاد فنی و هسته‌ای آن‌ها نتوانستند کاری پیش ببرند و امروز نزدیک به ۲۰ هزار سانتریفیوژ در اختیار داریم. به لحاظ سیاسی نیز سعی کردند ما را در منطقه در هر مقطع با یک بحران مواجه کنند.

وی به کاهش قیمت نفت اشاره کرد و ادامه داد: دو - سه سال است که ایران عادت کرده نفت خود را به کمتر از یک میلیون بشکه نفت بفروشد و با همین میزان توانسته ایم حدود ۸۰ میلیون جمعیت را اداره کنیم. در حالی که برخی کشورهای اطراف ما با دو سه میلیون جمعیت دو سه برابر ما نفت صادر می‌کنند. ما یاد گرفتیم چگونه با این امور پیش رویم و حتی بودجه سال آینده کشور تنها حدود ۳۵ درصد به درآمدهای نفتی متکی است و این برای ما یک فرصت است تا به گفته رهبری اقتصادی درونزا و بدون اتکا به نفت داشته باشیم.

صالحی تصریح کرد: قطعا ما از این بحران به خوبی عبور خواهیم کرد هر چند مشکلاتی به همراه دارد اما ملتی که می‌خواهد از استقلال خود دفاع کند به طور یقین باید هزینه اش را بپردازد و این دیگران هستند که به جز نفت چیزی ندارند زندگی شان با آن اداره کنند. بدون شک مکر و حیله آن‌ها در رابطه کاهش قیمت نفت علیه ایران به خودشان بازخواهد گشت و به زودی زود مصیبتی بر آن‌ها وارد می‌شود که حل آن‌ برایشان مشکل خواهد بود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز