خبرگزاری کار ایران

موانع ایجاد نظام حزبی در گفت‌وگوی فیاض زاهد با ایلنا:

اجازه رشد و تکامل نظام حزبی وجود ندارد

asdasd
کد خبر : ۲۳۵۲۸۲

بزرگترین کمک دولت به جریان حزبی در کشور، کمک به تقویب بخش خصوصی است چراکه در این صورت است که فرهنگ کار مشترک مستقل از حاکمیت می‌تواند شکل بگیرد.

یک استاد دانشگاه تاکید کرد: از آنجایی که احزاب سیاسی به نوعی با قدرت سیاسی در ارتباط هستند٬ هیچ‌گاه در ایران اجازه رشد و تکامل نظام حزبی داده نشده است. این موضوع باعثشده هیچ‌گاه فرهنگ کار مشترک مدنی٬ مستقل از حاکمیت شکل نگیرد.

فیاض زاهد در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا٬ درباره عدم شکل‌گیری نظام حزبی قوی در کشور٬ گفت: این موضوع دلایل مختلفی دارد که مهمترین دلیل آن به ضعف نهادهای سیاسی و اجتماعی در ایران برمی‌گردد.

وی ادامه داد: اگر به صورت دقیق نگاه کنیم نه تنها در ایران حزب و نهاد حزبی قوی مشاهده نمی‌شود بلکه ما حتی تشکل‌های صنفی و سندیکایی قدرتمند هم نداریم.

این فعال سیاسی با بیان اینکه ضعف نهادهای مدنی در ایران با فرهنگ سیاسی ارتباط مستقیمی دارد، تصریح کرد: از آنجایی که احزاب سیاسی به نوعی با قدرت سیاسی در ارتباط هستند٬ هیچ‌گاه در ایران اجازه رشد و تکامل نظام حزبی داده نشده است. این موضوع باعثشده هیچ‌گاه فرهنگ کار مشترک مدنی٬ مستقل از حاکمیت شکل نگیرد.

زاهد اضافه کرد: این نوع فرهنگ با همراهی شایعاتی مبنی بر اینکه ایرانیان از حزب خاطره بدی دارند، جزئی از مسئله عدم شکل‌گیری حزب در ایران است. اگر به تاریخ رجوع کنیم٬ حزب توده به عنوان یک حزب و تشکل توانست در حدود هفتاد، هشتاد سال پیش با وجود فشارهای حکومتی پایگاهی قوی بین مردم ایجاد کند.

این فعال سیاسی با اشاره به نظام ریاستی در ایران گفت: این مدل ساختار سیاسی نیز بعد از انقلاب اسلامی تا حدودی در ضعف نظام حزبی و فرهنگ حزبی موثر بوده است، زیرا در نظام پارلمانی٬ حکومت از دل ائتلاف‌ها بیرون می‌آید که بیشتر هم‌خوانی را با روش حزبی دارد.

وی در پاسخ به این سوال که به نظر شما دولت برای تقویت نظام حزبی و جایگاه حزب باید به چه موضوعی توجه داشته باشد٬ بیان کرد: بزرگترین کمک دولت به جریان حزبی در کشور، کمک به تقویب بخش خصوصی است که در این جهت است که فرهنگ کار مشترک مستقل از حاکمیت می‌تواند شکل بگیرد.

این استاد دانشگاه افزود: علاوه بر آن، دولت باید به شفاف و مشخص بودن مرزبندی‌های انتخابات کمک کند تا رای‌دهندگان نه به افراد بلکه به برنامه‌ها رجوع کنند.

وی با بیان اینکه دولت به عنوان قوه مجریه همه وزراتخانه و نهادهای اجرایی را در دست دارد، گفت: این موضوع ظرفیت عظیمی است که دولت در دوره خود باید از آن در جهت تقویت نظام حزبی استفاده کند.

فیاض زاهد در پایان تصریح کرد: دولت باید بداند ظرفیت و قدرت عملی بسیاری دارد. آقای احمدی‌نژاد نشان داد که اگر قوه مجریه بخواهد می‌تواند از این قدرت برای پیشبرد اهداف خود٬ حتی در صورت هر فشاری استفاده کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز