خبرگزاری کار ایران

زیباکلام در میزگرد مسئله‌ هسته‌ای در دانشگاه تهران:

اجازه اظهارنظر مردم٬ نتیجه مثبت تصمیمات را به همراه دارد

asdasd
کد خبر : ۲۳۴۲۵۵

همیشه استدلال عده‌ای این بود که مساله هسته‌ای باعثپیشرفت ما شده است و ما با آن صنایع تولیدی بسیاری را ایجاد کرده‌ایم و به همین جهت غرب با ما مخالف است.

میزگردی تحت عنوان درباره یک توافق توسط انجمن اسلامی دانشکده ادبیات دانشگاه تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، صادق زیباکلام عضو هیات علمی دانشگاه تهران در این میزگرد در پاسخ به این سوال که نظر شما در به وجود آمدن بحران هسته‌ای در طی این ۱۳ سال چیست٬ گفت: ابتدا من باید در مورد موضوعی صحبت کنم؛ اینکه تجربه ثابت کرده است در مسائل سیاست خارجی هر گاه ما به مردم، مطبوعات و رسانه‌ها اجازه داده‌ایم اظهارنظر کنند٬ حاصل کار خوب بوده و هر گاه اجازه نداده‌ایم اظهار نظر کنند٬ حاصل کار خوب و درست نبوده است.

این استاد علوم سیاسی تصریح کرد: اشغال سفارت آمریکا از گونه مسائلی بود که به مردم اجازه داده نشد درباره آن اظهار نظر کنند و تصمیمی بود که تا این زمان منافع ملی ما را تحت تاثیر خودش قرار داده است. از جمله مسائل دیگر باید به مساله آمریکاستیزی و جنگ اشاره کنم که در این دو مسائل هم به مردم اجازه داده نشد در باره آنها اظهار نظر کنند.

وی افزود: امروز هم مشاهده می‌کنیم هر از چند گاهی افراد مختلفی درباره جنگ و قطعنامه ۵۹۸ حرف‌هایی می‌زنند که این نشان می‌دهد هنوز موضوعات مبهمی در این باره وجود دارند.

زیباکلام خاطرنشان کرد: مساله هسته‌ای نیز به نظر من از این دست مسائل بود که از سال ۸۲ تا توافق ژنو سخن گفتن و اظهارنظر درباره آن حق مردم نبود و فقط مردم می‌توانستند بگویند همه چیز خوب است و انرژی هسته‌ای حق مسلم ماست و غرب با ما مخالف است چون غرب مخالف پیشرفت ماست.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: سیاست خارجی در بخش هسته‌ای بیشتر در جهت آمریکاستیزی و ایدئولوژی قرار گرفت و کسانی که حرفی غیر از آن می زدند وطن‌فروش و خائن بودند.

وی با اشاره به توافق ژنو و اقدامات دولت جدید بیان کرد: یکی از اقدامات مهم در طول این یک دهه این بوده است که برای اولین بار به مردم اجازه داده شد درباره مساله هسته‌ای صحبت کنند که به نظر من این خود دستاورد بسیار مهم است که در این دولت اتفاق افتاده است.

زیباکلام با اشاره به سیاست‌های دولت اصول‌گرایان و احمدی‌نژاد درباره مساله هسته‌ای٬ اظهار داشت: حداقل طی ۸ سالی که دولت اصول‌گرایان بر سر کار بود٬ من خودم شخصا چندین بار برای روزنامه‌ها مطالب نوشتم که سردبیر یا مدیرمسئول آن رسانه‌ها٬ مطالب مرا به نزدیکترین سطل آشغالی انداختند و گفتند اگر ما چیزی در این باره بنویسیم روزنامه ما را تعطیل خواهند کرد و این دستور شورای امنیت ملی است.

وی گفت: حتی زمانی که من برای حسین شریعتمداری و حمید رسایی نامه‌ای نوشتم که مساله هسته‌ای چه گلی بر سر این مملکت زده که در نهایت علیه من اعلام جرم شد و پرونده تشکیل شد.

صادق زیباکلام با بیان اینکه در این دوره باب اظهارنظر درباره مساله هسته‌ای باز شده است٬ گفت: این موضوع نه مدیون کارهای اصلاح‌طلبان است و نه مدیون دولت روحانی و نه مدیون توسعه سیاسی در کشور٬ بلکه این مساله را باید مدیون جریان‌های تندرو بدانیم که از زمانی که توافق ژنو امضا شد٬ علیه آن جنبش دلواپسی راه انداختند و شعار توافقی بدتر از ترکمنچای را سر دادند و این مساله باعثشد افرادی مانند من هم بتوانند از سیاست‌های گذشته انتقاد کنند.

این عضو هیات علمی دانشگاه تهران بیان کرد: اما اولین و اساسی‌ترین اتفاق ناخوشایند این است که این بحث‌ها و انتقادها قبل از آنکه بتواند غیرسیاسی و غیرایدئولوژیک شود٬ یک بحثمستقل نشد. بنابراین طی هشت سال گذشته عملا برنامه هسته‌ای بیشتر در جهت بهره‌برداری ایدئولوژیک و آمریکاستیزی قرار گرفت و همیشه استدلال حکومت این بود که مساله هسته‌ای باعثپیشرفت ما شده است و ما با آن صنایع تولیدی بسیاری را ایجاد کرده‌ایم و به همین جهت غرب با ما مخالف است.

زیباکلام با اشاره به صحبت‌های احمدی‌نژاد که گفته بود اگر سیاست هسته‌ای در دولت ما تغییر کرده است٬ ما با آن ۲۵۰ رشته تولیدی در کشور ایجاد خواهیم کرد و غرب به این دلیل با ما مخالف سرسخت است. بارها گفته ام نه ۲۵۰ دلیل پیشرفت٬ که بیاییم و ۲۵تای آن را نشان دهیم. بازهم نه ۲۵ دلیل که ۵تای آن را نشان دهیم. اصلا ۵ تا که هیچ٬ یک دلیل آن را نشان دهید که ما با این سیاست هسته‌ای توانسته‌ایم یک رشته تولیدی در کشور ایجاد کنیم.

وی گفت: در خصوص پیشرفت علمی‌ در این نوع برنامه‌ها٬ در هیچ کجای جهان پیشرفتی وجود ندارد٬ زیرا جنس این مسائل متفاوت است. در حدود ۸۰ و ۹۰ سال پیش در انگلستان کارهایی که ما می خواهیم انجام دهیم انجام گرفته است پس پیشرفت و توسعه علمی چه معنی می دهد؟

به گزارش خبرنگار ایلنا، صادق زیباکلام در میزگرد بررسی ۱۰ سال مذاکرات هسته‌ای ایران وگروه ۱ + ۵ در پاسخ به این پرسش که اگر سعید جلیلی در انتخابات خرداد ۹۲ پیروز می‌شد چه سرنوشتی برای این مذاکرات پیش می‌آمد؟ گفت: فعالیت‌های هسته‌ای دست کم از سال ۸۲ شیره گلوسوزی برای ما نبوده است نه از نظر سیاسی و نه از نظر اقتصادی.

زیباکلام ادامه داد: وقتی نگاه٬ ایده ئولوژیک شود٬ خیر و صلاح مردم در این نگاه جایگاهی ندارد و چیزی ارزش پیدا می‌کند که به آن ایدئولوژی هم خوانی دارد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز