خبرگزاری کار ایران

احسان شریعتی:

دانشگاه باید مستقل و آزاد باشد / عوامل ایجاد حوادث۷۸ و ۸۸ مورد بررسی قرار گیرد

asdasd
کد خبر : ۲۳۰۹۷۴

حوادثسال ۷۸ و ۸۸ از موضوعات دیگری است که جا دارد مورد بررسی قرار گیرد. ما باید بتوانیم عواملی را که باعثایجاد و شکست و انحراف آنها شد شناسایی کنیم.

فرزند دکتر شریعتی تاکید کرد: دانشگاه به عنوان یک نهاد فرهنگی باید مستقل و آزاد باشد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، احسان شریعتی در همایش ویژه‌ روز دانشجو که توسط انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب در دانشکده فنی این دانشگاه برگزار ‌شد، گفت: من قصد دارم در این فرصت سخنرانی به نقد درونی جنبش دانشجویی بپردازم.

وی ادامه داد: با توجه به دوران کنونی که شاهد یک گشایش نسبی هستیم، باید از گذشته، حال و آینده پیش‌بینی و برنامه‌ای داشته باشیم.

شریعتی اضافه کرد: جنبش دانشجویی و دانشگاه به عنوان روح و موتور دانشگاه است و ما باید بتوانیم دانشگاه را به عنوان نماد فرهنگ و دانشجو در وضعیت کنونی تایید کنیم.

این استاد دانشگاه گفت: دانشگاه محل تضارب آرا است. یعنی همه آرا و عقاید باید آزادانه بتوانند در این نهاد فرهنگی بیان شوند و دانشگاه نسبت به سرنوشت جامعه متعهد باشد.

شریعتی با بیان اینکه دانشگاه و کار سیاسی با یکدیگر متفاوت هستند، تصریح کرد: مسائل سیاسی نباید به شکل علنی و حزبی با دانشگاه مطرح باشد و در مقابل دانشگاه نباید نسبت به یک کودتا در کشور بی‌تفاوت باشد.

وی گفت: روز دانشجو روزی است که بر اساس آرمان انقلابی شکل گرفته که تاکید دارد ما باید جامعه‌ای آزاد داشته باشیم. امروز باید بدانیم که این واقعیت در جامعه ما بیان نشده است و مبارزه همچنان ادامه دارد و بعضی از مسائل گذشته در حوادث۷۸ و ۸۸ تکرار شدند.

شریعتی بیان کرد: ما باید بدانیم امروز جنبش دانشجویی چگونه عمل کرده و باید این موضوع را مورد بررسی قرار دهیم، در کشورهای دموکراتیک مرز مشخصی بین جنبش دانشجویی که باید بتواند از خودش و دانشگاه دفاع کند و کارهای حزبی و سیاسی وجود دارد، اما باید بتوانیم امروز آن را حفظ کنیم

شریعتی در ادامه یکی از انحرافات دانشگاه را سیاست‌زدگی نام برد و اضافه کرد: علاوه بر سیاست‌زدگی یکی دیگر از انحرافات دانشگاه این است که آنها به یک زاییده احزاب حاکمیت و قدرت تبدیل شوند. ما مشاهده کردیم که در زمان پیش از انقلاب دانشگاه مستقل بود و دانشجویان مستقلانه و با اراده خود و خودانگیخته تشکلاتی را به وجود می‌آوردند، اما متاسفانه بعد از انقلاب موضوعات به نحو دیگری شد و فعالیت‌های دانشجویی و تشکلات دانشجویی با دریافت بودجه‌هایی از دولت همراه شد در این صورت این تشکل‌ها به بازی‌های درونی جناح‌ها تبدیل شده‌اند در حالیکه این نمی‌تواند یک جنبش واقعی دانشجویی باشد.

وی تاکید کرد: موضوعی که امروز باید مورد بحثواقع شود، این است که جنبش دانشجویی و تشکلات دانشجویی حتی‌المقدور باید از نظر مالی مستقل باشند هر چند که باید از امکانات دانشگاه برای فعالیت‌های خود استفاده کنند.

این استاد دانشگاه درباره ضعف تئوریک در جنبش‌های ایرانی گفت: ما مشاهده کردیم که همیشه نوعی ضعف در جنبش‌های ایرانی وجود داشته است؛ به عنوان مثال ضعفی که در جنبش مشروطه و انقلاب اسلامی قابل مشاهده بود. یکی از ضعف‌های تئوریک جنبش دانشجویی امروز کمبود حافظه تاریخی است و ما باید از مباحثگذشته درس بگیریم.

شریعتی بیان کرد: امیدوارم با گشایشی که با آغاز دولت جدید شروع شده است، این موضوع را شاهد باشیم.

وی با اشاره به جنبش دانشجویی سراسر جهان اظهار کرد: جنبش دانشجویی از دهه ۶۰ در اروپا و امریکا شروع شد و توانست از نظر فرهنگی آن کشورها را تحت تاثیر قرار دهد و امروز هم بسیاری از مسئولین و فعالین سیاسی در این کشورها از همان دانشجوها هستند.

وی افزود: اما یک مدل دیگر از جنبش دانشجویی در جهان جنبش دانشجویی چین و حادثه تیان‌مین که شکست خورد. ما باید بتوانیم از این موضوعات درس‌آموزی کنیم.

شریعتی خاطرنشان کرد: حوادثسال ۷۸ و ۸۸ از موضوعات دیگری است که جا دارد مورد بررسی قرار گیرد. ما باید بتوانیم عواملی را که باعثایجاد و شکست و انحراف آنها شد شناسایی کنیم.

این استاد دانشگاه گفت: امروز مطالبه و خواسته‌مان این است که دانشگاه به عنوان یک نهاد فرهنگی باید مستقل و آزاد باشد و دانشجو صرفا به شخصی که توقع شغل و نمره دارد، تبدیل نشود، بلکه باید نقش متفکر و روشن‌فکر را ادامه دهد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز