خبرگزاری کار ایران

جواد اطاعت در نشست آینده اصلاح‌طلبی:

انسجام فکری در اصلاح‌طلبان بالاست / لازم است برای پیشبرد اهداف کشور با جریان مقابل گفت‌وگو کنیم

asdasd
کد خبر : ۲۲۳۷۹۱

رویکرد اصلاحات رویکردی است که تغییرات تدریجی و به قول بازرگان گام به گام در دستور قرار بگیرد. / نباید دانشگاه را به باشگاه سیاسی تبدیل کرد / فرایند توسعه در ایران یک فرآیند غیرخطی و زیگزگی است که تنها رویکرد اصلاحات می‌تواند آن را اصلاح کند.

یک فعال سیاسی اصلاح طلب تاکید کرد: اگر انتخاباتی صورت گیرد اصلاح‌طلبان در آن پیروز خواهند شد چرا که اصلاح‌طلبان هم در انسجام اجتماعی و هم در اجرا مستحکم هستند و فقط باید دیوار بی‌اعتمادی نسبت به اصلاح‌طلبان و کاندیدای آنها فرو بریزد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، جواد اطاعت در بیست و هشتمین نشست آینده اصلاح‌طلبی که توسط سازمان دانشجویی حزب اسلامی کار برگزار شد، در پاسخ به این سوال که چه رویکرد اصلاح‌طلبی را اتخاذ می‌کنید و بر آن پافشاری دارید؟ گفت: در دنیا یا رویکرد بنیادگرایی داریم مانند رویکردهای رادیکالی و تندروی و یک رویکرد هم رویکرد سنت‌گرایی و محافظه‌گرایی است و این دو در تقابل با هم هستند و در حفظ سنت گفته می‌شود که چون ما مسلمان هستیم باید از منظر اسلام بحثکنیم.

وی افزود: رویکرد اصلاحات رویکردی است که تغییرات تدریجی و به قول بازرگان گام به گام در دستور قرار بگیرد. اما انقلاب ما برای کشور ما عمل انقلاب در انقلاب است اتفاقاتی که در ایران و در بعد از انقلاب رخ داده باعثنشده است که احزاب از پای بیفتند و باید به این نکته توجه کرد که انقلابیون عالم به علم سیاست مطلق نیستند و در کتاب چهار انقلاب بولتون این موضوع وجود دارد که سیر انقلاب‌ها از یکدیگر کپی‌برداری شده است.

استاد دانشگاه شهید بهشتی ادامه داد: در این خصوص هم در این کتاب توضیح داده شده است هزینه‌های انقلاب باید با یک شیب ملایم کشور را از یک وضع موجود به وضع مطلوب برساند اما سوال این است که آیا می‌شود حاکمانی را که در صندلی خود تکیه کرده‌اند به راحتی به این امر مجاب کنیم که در این بحثباید به آفریقا و نلسون ماندلا اشاره کرد و از همین رو می‌توان به کتاب راه دشوار آزادی نوشته نلسون ماندلا رجوع کرد.

اطاعت با اشاره به برخی از نظرات تحلیل‌گران علم سیاست اظهار داشت: صاحب‌نظران و مفصران گفته‌اند که در ایران انقلاب سیاسی رخ نداده و انقلاب اجتماعی ظهور کرده است اما شما دیدید که در مصر فعلی یک انقلاب سیاسی رخ داد یا در ترکیه به همین شکل؛ یعنی انتقال قدرت باید به شیوه مسالمت‌آمیز صورت بگیرد. بنابراین از نظر هزینه‌ها معتقدیم اصلاحات مورد اهمیت است اما شیب اصلاحات هم اکنون به کندی صورت می‌گیرد ولی اگر گام به گام همراه با تداوم این کار صورت پذیرد حتما به قله‌ای که مد نظر است خواهیم رسید.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه فرایند توسعه در ایران یک فرآیند غیرخطی و زیگزگی است که تنها رویکرد اصلاحات می‌تواند آن را اصلاح کند، تصریح کرد: در این خصوص در سال گذشته کار پژوهشی و تحقیقاتی انجام شد و از افراد اصلاح‌طلب بسیاری یک سری فرم‌ها که قبلا به آنها تحویل داده شده بود دریافت شد که شامل سوالات متعددی در عرصه اقتصادی، سیاسی و اجتماعی بود و به نوعی یک کار تحقیقی صورت گرفت و اجمالا به این نتیجه رسیدیم که در عرصه اقتصادی و سیاسی و اجتماعی با اندک تفاوت‌هایی جمعیت اصلاح‌طلبان با هم در یک انسجام فکری قرار داشتند. بعضا شنیده می‌شود در محافل اصلاح‌طلبان می‌گویند این اصلاح‌طلبی چیست و چرا تکلیفش مشخص نیست. بنده باید عرض کنم یک مغلطه یا اشتباه است و مسایل گفتمانی به شکلی نیست که چارچوبی برایش مشخص شود و بدان عمل شود کما اینکه می‌بایست کلمات و خط فکرهای همسو را کنار یکدیگر جمع کرده و طی فرآیندی با بررسی‌های خاص می‌توان به تفکیک لغات و عناوین پرداخت.

وی اضافه کرد: نمی‌توانیم بگوییم که اصلاح‌طلبی مانند مارکسیست است که بتوان برچسب آن را به چیز یا کسی بچسباند و بنده تاکید می‌کنم که برخی از مسایل در فرآیند زمان شکل می‌گیرد و تبدیل به گفتمان می‌شود و در دنیا نیز نیامده که بنشینند و براساس داده‌ای یک نظام دو قطبی بسازند. لذا باید گفتمان شکل بگیرند و بررسی شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی در پاسخ به اینکه معیارهای اصلاح‌طلبی چیست؟ خاطرنشان کرد: اصلاحات یک طیف است در فرآینده اصلاحات کسانی که رویکردهای دموکرات داشته باشند اصلاحاتی نیستند و اگر کسی بگوید ساختارهای موجود را قبول ندارم به طبع اصلاح‌طلب نیست و انقلابی به شمار می‌رود.

اطاعت ادامه داد: اقدامات کسانی که غیرمنطقی حرف می‌زنند به مصلحت حزب خاصی نخواهد بود و در کشور ما نمی‌توان نظام دوجبهه‌ای درست کرد مثلا در انتخابات ریاست جمهوری از هر حزب فقط باید یک نفر به میدان بیاید و این نکته حائز اهمیت است که اگر هر حزبی بپذیرد که در چارچوب اصلاح‌طلبان کار کند مشکلی پیش نخواهد آمد و باید گفت تعدد احزاب راهکار خوبی نیست چرا که تعدد احزاب ناشی از ضعف در یک جامعه خواهد بود.

این استاد دانشگاه در خصوص سیاسی شدن دانشگاه‌ها ابراز داشت: در دانشگاه ها باید کار علمی صورت گیرد و محور اصلی دانشگاه‌ها باید کار آکادمیک و تولید علم در آنجا باشد و نباید دانشگاه را به باشگاه سیاسی تبدیل کرد اما متاسفانه در بعضی از موارد دانشگاه‌ها به باشگاه احزاب تبدیل می‌شود که این امر نامناسب و نادرست است چرا که باید احزاب و دانشگاه‌ها هر کدام در جای خود به فعالیت بپردازند و ادغام این دو اصلا صحیح و درست نخواهد بود و باید این مرزها روشن شده و رعایت شود اما نباید از سیاسی بودن دانشجویان جلوگیری شود.

وی تاکید کرد: به نظر بنده لازم است برای پیشبرد اهداف کشور با جریان مقابل مذاکره و گفت‌وگو کنیم. بنده زمانی که در وزارت کشور بودم جلساتی را برای گفت‌وگوی متقابل صورت دادم و تا جایی پیشرفت که بحثتشکیل خانه احزاب به وجود آمد و باید گفت خانه احزاب از آنجا شکل گرفت و معتقدم جناح‌های سیاسی باید با هم به گفت‌وگو بپردازند اما متاسفانه فرهنگ گفت‌وگو در ایران وجود ندارد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پایان در خصوص آینده اصلاح‌طلبی بیان کرد: باید واقع‌بینانه حرکت کرد و رقبای ما می‌بایست به این مساله پی ببرند که فقط خودشان برای اسلام و مسلمین دلسوز نیستند و در خصوص انتخابات مجلس هم باید بگویم که اگر انتخاباتی صورت گیرد اصلاح‌طلبان در آن پیروز خواهند شد چراکه اصلاح طلبان هم در انسجام اجتماعی و هم در اجرا مستحکم هستند و فقط باید دیوار بی‌اعتمادی نسبت به اصلاح‌طلبان و کاندیدای آنها فرو بریزد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز