خبرگزاری کار ایران

محسن رهامی در همایش «امتداد اعتماد»:

در حال برنامه‌ریزی برای انتخابات آینده مجلس شورای اسلامی هستیم

asdasd
کد خبر : ۲۱۳۲۳۹

امروز کشورهای پیشرفته دنیا با استقبال از تصمیم‌های جمعی و خرد جمعی به تصمیم شخص ولو بزرگ و مهم اداره نمی‌شود بلکه امور خود را با تکیه بر خرد جمعی، تشکل‌ها، احزاب سیاسی پیش می‌برند. کما اینکه تجربه نیز نشان داده که میزان خطای تصمیم‌های جمعی همیشه کمتر از خطای تصمیمات شخصی بوده است.

دبیرکل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها با بیان اینکه در حال برنامه‌ریزی برای انتخابات آینده مجلس شورای اسلامی هستیم، تاکید کرد: کاندیدای مجلس معرفی کردن یک امر سیاسی است ولی مهمتر از آن تربیت سیاسی مدیرانی است که قرار است در آینده اداره امور کشور را در عرصه‌های مختلف در دست بگیرند باید بدانیم که جوانان امروز را چگونه تربیت کنیم تا مصالح ملی را بر مصالح شخصی و جناحی ترجیح دهند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محسن رهامی در در همایش «امتداد اعتماد» با اشاره به اهمیت و ارزش و برکت عید غدیر گفت: این جلسه یک غائب بزرگ دارد که نمی‌توان از آن نام نبرد. در هر جلسه‌ای که احزاب برگزار می‌کنند، در صف اول آن دبیرکل حزب مربوطه دیده می‌شود اما امروز این جلسه بدون حضور دبیرکل حزب اعتماد ملی جناب حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی کروبی برگزار شده است. ان‌شاءالله در جشن‌های بعدی این حزب ایشان و همچنین جناب آقای مهندس میرحسین موسوی و همچنین سرکار خانم زهرا رهنورد به همراه زندانیان سیاسی همچون آقای مصطفی تاج‌زاده و دیگران حاضر باشند. امروز روز عید است و پر بیراه نیست که چنین آروز و دعایی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه ماموریت اصلی احزاب سیاسی آماده کردن مردم و تربیت آنان برای مشارکت در عرصه های سیاسی و قدرت است، اظهار داشت: بر اساس یک تجربه جهانی روزبه‌روز مدیریت امور مختلف کشورها به سمت مدیریت جمعی حرکت می‌کند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد: امروز کشورهای پیشرفته دنیا با استقبال از تصمیم‌های جمعی و خرد جمعی به تصمیم شخص ولو بزرگ و مهم اداره نمی‌شود بلکه امور خود را با تکیه بر خرد جمعی، تشکل‌ها، احزاب سیاسی پیش می‌برند. کما اینکه تجربه نیز نشان داده که میزان خطای تصمیم‌های جمعی همیشه کمتر از خطای تصمیمات شخصی بوده است.

رهامی با اشاره به تغییر نگرش کشورهای پیشرفته به لزوم تصمیمات جمعی در اداره امور تصریح کرد: هرچه جلوتر می‌رویم این تشکل‌ها و احزاب هستند که در تصمیم‌گیری‌ها نقش موثرتری را ایفا می‌کنند. امروزه احزاب در اتاق‌های فکر می‌نشینند و طی رایزنی با مردم برای اداره امور کشور برنامه‌ریزی می‌کنند، در این میان افراد می‌آیند و می‌روند ولی هیچ گاه تصمیمات و اداره امور قائل به شخص نیست چراکه تجربه جهانی این را اقتضا می‌کند بنابراین از این حیثتلاش برادر عزیزمان آقای کروبی و دوستان تاسیس‌کننده اعتمادملی قابل تقدیر و تجلیل است.

دبیرکل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها با تاکید بر اینکه باید کمک کنیم تا احزاب پا بگیرند و در عرصه‌های مختلف با تابلوهای مشخص و شناسنامه‌های معین وارد عرصه‌های مختلف شوند، خاطرنشان کرد: لازم است از دوستانی که درصدد تشکیل حزب هستند استقبال صورت بگیرد چرا که تشکیل احزاب و تشکل‌ها باعثارتقای فهم سیاسی جامعه می‌شود.

به گفته وی هر اندازه که از خردجمعی در تصمیمات و اداره امور استفاده شود و یاد بگیریم تا با هم و در کنار هم کار کنیم به موفقیت بیشتری می‌رسیم کما اینکه در سال ۹۲ با کنار هم قرار دادن خردها توانستیم تجربه شکست بزرگ اصلاح‌طلبان در سال ۸۴ را تکرار نکنیم، تجربه تلخی که ما در شرایطی درک کردیم که از حمایت اکثریت برخودار بوده و قدرت لازم را داشتیم اما به دلیل عدم رعایت اصول رقابتی شکست خوردیم تا میدان را به کسانی بدهیم که آشنایی با امور مدیریت و اداره کشور نداشته که حتی حامیان آنان که تا دیروز مخالفت با آنان را مخالفت با خدا می‌دانستند از این افراد اعلام برائت کنند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با تشکر از کناره‌گیری محمدرضا عارف در انتخابات سال ۹۲ تاکید کرد: در انتخابات سال ۹۲ که همه دست به دست هم داده بودند نشان دادیم که تابع خرد جمعی هستیم که هر چند بعد از تشکیل دولت این امر کمتر مورد توجه قرار گرفت.

رهامی با بیان اینکه در حال برنامه‌ریزی برای انتخابات آینده مجلس شورای اسلامی هستیم، ابراز داشت: کاندیدای مجلس معرفی کردن یک امر سیاسی است ولی مهمتر از آن تربیت سیاسی مدیرانی است که قرار است در آینده اداره امور کشور را در عرصه‌های مختلف در دست بگیرند باید بدانیم که جوانان امروز را چگونه تربیت کنیم تا مصالح ملی را بر مصالح شخصی و جناحی ترجیح دهند.

دبیرکل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها با اشاره به ضرورت توجه به اصول و مبانی اسلامی عنوان کرد: حضرت علی(ع) در نهج‌البلاغه در دورانی که تعصبات قبایلی بر عقلانیت غلبه داشت به آموزش حقوق جامعه تربیت شهروندی و سیاسی افراد پرداخته است احزاب سیاسی باید در تمام نقاط کشور به تربیت سیاسی افراد توجه کنند تا در ضمن پرورش مدیران خبره و نخبه جامعه دیگر شاهد آفات امروزی نباشد.

وی در ادامه به بخشی از توصیه‌های حضرت علی(ع) به والیان بلاد اسلامی اشاره داشت و اضافه کرد: همان اندازه که والی بر گردن مردم حق دارند مر دم نیز برگردن والی خود حق دارند. در زمانی که مردم شهر به چرب‌زبانی حاکمان شهر می‌پرداختند حضرت علی(ع) خطاب به آنان گفت از کارهای من ایراد بگیرید و دست از تعریف بردارید فکر نکنید که اگر تذکر دهید ناراحت می‌شوم.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب یادآور شد: اگر مردم می‌توانند به علی(ع) اشکال بگیرند پس می‌توانند به مالک اشتر نیز اشکال بگیرند به مراتب نسبت به استانداران و مسئولان ایراد بگیرند. اینکه مردم نسبت به حاکمان در زمان حضرت علی(ع) چر‌ زبانی می‌کردند و حضرت از ایشان خرده می‌گرفت به این دلیل بود که این چرب‌زبانی‌ها و نقد نکردن‌ها منتهی به فساد در جامعه می‌شدند.

رهامی با بیان خاطره‌ای از دوران نمایندگی در مجلس اضافه کرد: پس از انقلاب وقتی به مجلس رفتم فکر کردم با کمی تلاش بیشتر به همراه دیگر نمایندگان و مسئولان تمام مشکلات کشور درست می‌شوند ولی حالا که به پشت سر خود نگاه می‌کنم می‌بینم که غفلت داشتیم و گرنه با وجود حضرت امام خمینی و دیگر بزرگان نظام نباید با چنین مشکلاتی امروز درگیر باشیم.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پایان خاطرنشان کرد: لوزام دمکراسی که یکی از مهمترین لوازم توسعه احزاب است را باید مورد توجه خود قرار دهیم. آزادی مطبوعات، آزادی بیان، انتقاد پذیری و تربیت درست سیاسی مردم از جمله مهمترین لوازم دموکرای هستند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز