خبرگزاری کار ایران

حجت‌الاسلام دعاگو در گفت‌وگو با ایلنا:

نظام هرگز از بابت آیت‌الله هاشمی نگرانی ندارد

کد خبر : ۱۹۳۳۱۷

دولت باید مجوز تظاهرات قانونی را صادر کند / بسیاری از محدودیت‌ها و حصرها را تندروها ایجاد می‌کنند / هر حصر و بازداشتی باید منطبق بر قانون باشد / در صورتی که این گروه‌ها کنترل شده و حدی از اعتدال را در رفتارهای خود بپذیرند، قطعا شرایط برای رفع بسیاری از محدودیت‌ها فراهم خواهد شد / یک دهم آیت‌الله هاشمی هوشمندی وجود داشت، گرفتاری‌های امروز پیش نمی‌آمد.

امام جمعه شمیرانات با تاکید بر اینکه نظام هرگز از بابت آیت‌الله هاشمی نگرانی ندارد، ‌ گفت: ‌ یک دهم آیت‌الله هاشمی هوشمندی وجود داشت، گرفتاری‌های امروز پیش نمی‌آمد.

حجت‌الاسلام محسن دعاگو در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در خصوص اظهارات اخیر رییس جمهور مبنی بر اینکه می‌خواهم اجرای قانون اساسی را آغاز کنم و انتقاد برخی از حامیان دولت مبنی بر اینکه هنوز فضا برای فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی باز نشده و همچنان از برگزاری برخی همایش‌ها و مراسم‌ها جلوگیری می‌شود، ‌ گفت: ‌ این انتقاد را به صورت اصلاح شده قبول دارم. اگر خواسته‌های طرفداران روحانی در چارچوب قانون اساسی باشد و از این چارچوب خارج نشود، رئیس جمهور نیز باید پاسخگوی این خواسته‌ها باشد و به آن توجه کند. معتقدم روحانی باید توجه کند که اگر طرفدارانش و حتی مخالفانش تقاضای راهپیمایی و یا تظاهراتی در چارچوب قانون را دارند که مخل نظم عمومی هم نیست، وی باید مجوز این تظاهرات را صادر کند.

امام جمعه شمیرانات یادآور شد: در این زمینه پیشنهادی را به استاندار تهران ارائه کردم و گفتم که شما می‌توانید چند سالن بزرگ چند هزار نفری در داخل و اطراف تهران طراحی کرده و ‌آن را آماده کنید تا هر گروهی که تمایل دارد حرف خود را به گوش دولت برساند، بتواند از این سالن‌ها برای بیان حرف‌های خود استفاده کند و این امکانات باید به همه جریان‌های سیاسی، یکسان داده شود.

وی تاکید کرد: دولت باید به همه جناح‌های سیاسی در چارچوب قانون اساسی اجازه تجمع و برگزاری همایش را بدهد و نباید از تجمع سیاسی در چارچوب قانون اساسی، ‌ ترسی داشته باشد.

دعاگو در خصوص یکی از خواسته‌های طرفداران روحانی مبنی بر رفع حصور و اینکه دولت به چه میزان می‌تواند در این زمینه ورود پیدا کند، ‌ اظهارکرد: معتقدم که اساسا بسیاری از محدودیت‌ها و حصرها را تندروها ایجاد می‌کنند. به گونه‌ای که شرایطی را حاکم می‌کنند که زمینه رفع حصر و محدودیت‌های موجود فراهم نشود. مثلا طبق اطلاعات من قرار بود یک سری تسهیلاتی داده شود و رفع برخی محدودیت‌ها صورت پذیرد. ولی در آستانه تحقق این امر، یکی از افراد مدعی اصلاح‌طلبی بعد از بازگشت به کشور، سخنرانی‌ بسیار غیرمنطقی و غیرواقع‌بینانه در یکی از همایش‌ها انجام داد و طی آن، ولایت فقیه و نظام را زیر سوال برد و به طور کامل، بستر فراهم شده برای رفع محدودیت‌ها را از بین برد.

عضو شورای سیاستگذاری ائمه جمعه با بیان اینکه اصل این کار در دست قوه قضاییه است، گفت: اگر کسی جرمی مرتکب شود - چه عادی و چه سیاسی - به هر حال مقام رسیدگی‌کننده به آن قوه قضاییه است. باید شرایطی در کشور ایجاد شود که مقامات امنیتی کشور از آزادی‌هایی که اعطاءمی‌شود، نگران نشوند. به عبارت دیگر، باید شرایطی را فراهم کرد که آزادی‌ها برای امنیت ملی ما نگران ساز نباشند و برای ایجاد چنین شرایطی، همه گروه‌های تندرو باید کنترل شوند. در صورتی که این گروه‌ها کنترل شده و حدی از اعتدال را در رفتارهای خود بپذیرند، قطعا شرایط برای رفع بسیاری از محدودیت‌ها فراهم خواهد شد.

دعاگو در مورد اینکه جریان سال ۸۸ دو سمت داشت که یک سوی آن احمدی‌نژاد و دولت او بود. چرا تاکنون با آن جریان برخوردی صورت نگرفت است، اظهار کرد: اگر بنا است با هر رفتار ناهنجاری، برخورد صورت گیرد، خود این برخورد نیز باید در چارچوب قانون باشد. هر حصر و بازداشتی باید منطبق بر قانون باشد. البته حوزه قوانین عادی با حوزه قوانین سیاسی - امنیتی متفاوت است.

وی ادامه داد: ‌باید بررسی شود که آیا اگر فرد مذکور آزاد باشد از منافع ملی محافظت خواهد کرد یا خیر؟. فرض کنید که بنده فردی باشم که در شرایطی متوجه شده‌ام که حقی از من ضایع شده است. من می‌توانم تریبونی را در اختیار بگیرم و از طریق آن اعلام کنم که حق من ضایع شده ولی چه بسا به خاطر منافع و مصالح جمهوری اسلامی و حفظ امنیت ملی کشور، لازم بدانم از حق خود صرف‌نظر ‌کنم. نام این کار می‌شود تعامل کردن، یعنی درست همان کاری که آیت‌الله هاشمی انجام داد.

دعاگو با بیان اینکه هاشمی علی‌رغم اعتراض به روند انتخابات و اعتقاد به اینکه حق وی ضایع شده است، گفت که من همه این مسائل را به خدا واگذار می‌کنم، ‌ افزود: ‌ وی در چارچوب نظام، اقدام به همگرایی کرد و با آنچه پیش آمده بود، هماهنگ شد. به همین جهت است که نظام هرگز از بابت آیت‌الله هاشمی نگرانی ندارد، چون ایشان نشان داده که فردی منضبط است و متوجه منافع و مصالح ملی است.

امام جمعه شمیرانات با بیان اینکه علیرغم اینکه هر روز تندروها به آیت‌الله هاشمی حمله می‌کنند ولی او همچنان در نظام دارای جایگاه و پایگاه خاص خود است، ‌ تاکید کرد: آیت‌الله هاشمی در نظام، عضو مجلس خبرگان رهبری و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام است و با این اقدام، جایگاه او در نظام و جامعه صد چندان شد، چراکه به خاطر مصالح نظام و اسلام از حق خود گذشت کرد و این مسأله ختم شد. به نظر من اگر در سایر موارد هم، نه همین هوشمندی بلکه یک دهم آیت‌الله هاشمی هوشمندی وجود داشت، گرفتاری‌های امروز پیش نمی‌آمد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز