خبرگزاری کار ایران

یادداشت دبیرکل حزب اراده ملت در رابطه با روز خبرنگار

asdasd
کد خبر : ۱۹۳۰۸۳

واضح است که خبرنگاران به تقدیر و تمجید مسوولان نیازی ندارند که اگر داشتند هرگز پای در این وادی نمی‌گذاشتند چرا‌که آنان آموخته‌اند به رسالت خود متعهد باشند و تنها برای خدا در راه کشور و مردم قلم فرسایی کنند؛ مردمی که در کوچه و خیابان‌ها و محل کار و زندگی، درد دل‌ها و مشکلات خود را برای آنان بازگو می‌کنند تا شاید این پل ارتباطی بلکه بتواند جوابگوی مشکلاتشان باشد.

دبیر کل حزب اراده ملت ایران(حاما) در یادداشتی در مورد جایگاه خبرنگاران گفت: خبرنگاران باید با درک رسالت و مسوولیت سنگینی که در پاسداری از ارزش‌های مورد قبول جامعه دارند، در حفظ استقلال صنفی و حرفه‌ای خود بکوشند.

به گزارش ایلنا، متن کامل یادداشت احمد حکیمی‌پور بمناسبت روز خبرنگار به شرح زیر است:

«جان نباشد جز خبر در آزمون / هر که را افزون خبر جانش فزون

اقتضای جان چو ای دل آگهی است / هر که آگه‌تر بود جانش قوی است

در قرآن مجید سوره‌ای وجود دارد به نام نباء، اولین سوره از جزء سی‌ام که به معنای خبر است و نباء ریشه در انبیاء دارد و کار انبیاء نیز اطلاع رسانی و هدایت بشریت است و کار خبرنگاران شبیه رسالت پیامبران و انبیای الهی است. روز خبرنگار پاسداشت خون یکی از پاک‌ترین اصحاب قلم است. اگرچه بهانه روز دلخراش شهادت زنده یاد محمود صارمی به غایت برای به ماتم نشستن بس است؛ اما برای این روز حرف‌های زیادی برای گفتن و شاید هم نگفتن داریم. امروز دل غمگسارمان تنها برای نبود صارمی بی تاب نیست، دلمان برای مظلومیت خبرنگار و بغض‌های در گلو خفته وی بی تاب است. امروز یادآور مجاهدت‌های زنان و مردان حقیقت طلبی است که شاهکارهای پیامبر گونه‌شان را در واژه‌هایی مثل خبر، یادداشت، گزارش، گفت‌وگو و… می‌بینیم و نفس می‌کشیم. آیینه‌هایی که با هدف روایت حقیقت، بیرق بزرگ " آگاهی بخشی " را بر دوش کشیده و خاضعانه و بی ادعا وجود خویش را چراغ راه جامعه کرده‌اند. طلایه داران این سلسله راهیان وادی آگاهی و نیک اندیشی، مجاهدانی هستند که در نگارش خبر از جوهر وجود خویش مرکّب ساختند و در سپهر شهادت و ایثار، ستارگانی جاوید شدند.

در طی ایام مدید و سال‌های طولانی خبرنگار ایرانی در پیچ و خم تاریخ و حوادث، راویتگر انقلاب‌ها، جنگ‌ها و شر و نیکی‌ها بوده که بر این آب و خاک گذشته است. او مشکلات خود را در نگارش رنج‌های مردم به فراموشی سپرده است.

بیش از صد سال است که آیینه‌های ایرانی در لوای نام خبرنگار می‌کوشند، بدون این که نامی از خود برجای گذارند، در راه حقیقت و رسالت خطیر و سترگ آگاهی بخشی به مردم از طریق اطلاعات دقیق و وثیق به تصویرعینی از واقعیت تلاش نموده و در راه دست یابی به اطلاعات حقیقی و موثق همسو با وجدان اخلاقی و شرافت حرفه‌ای با رعایت احترام به حق فردی، حفظ حریم و اسرار خصوصی و شئون انسانی که مطابق با قوانین ملی و بین المللی مربوط به حفظ حقوق شهرت با معیارهای اخلاقی است، اهتمام ورزند.

نقش نقادانه و خط دهنده رسانه‌ها به‌ویژه مطبوعات بر کسی پوشیده نیست. رسانه‌ها همواره بخش تفکیک ناپذیر درامر نشر اندیشه‌ها و رابطی در مجادلات و مناقشات بین طرفین دعوا بر سر قدرت سیاسی، ایدئولوژی‌های سیاسی، دولت و اپوزیسیون و مردم بوده‌اند. به عبارتی نهادهای سیاسی در ابتدایی‌ترین جوامع تا پیچیده‌ترین آنها، برای اعمال قدرت بدون به کارگیری عامل ارتباطی نمی‌تواند موجودیت داشته باشد.

در جهان کنونی که همگان سرگرم کار خویش‌اند و به عملکرد حاکمان و نقد و بررسی آن‌ها چندان توجه ندارند، این خبرنگاران رسانه‌ها هستند که با زیرکی و دقت، نقش واسطه بین مردم و مسئولان را ایفا می‌کنند. آن‌ها، از یک طرف مصایب و مشکلات مردم را می‌شنوند و می‌بینند و به مقامات انتقال می‌دهند و از سوی دیگر، پاسخ‌های مسئولان را به آگاهی مردم می‌رسانند. بررسی نقادانه عملکرد حاکمیت در رسانه‌ها، از دیگر وظایف خبرنگاران است که به بالندگی نظام و نیز پاسخگو بودن مسئولان یاری می‌رساند. اگر خبر و اطلاع رسانی اشتباه یا دروغ، از خبرنگار به رسانه و جامعه تزریق شود، در حقیقت یک جامعه دچار هرج و مرج و نابسامانی خواهد شد که این نشان از اهمیت اطلاع رسانی و جایگاه بارز و ارزشمند خبرنگار در انعکاس واقعیت‌ها‌ست و اطلاع رسانی دروغ و نادرست، افکار عمومی را بدبین نموده و از معنویت و جایگاه واقعی خبرنگار در آینده خواهد کاست.

استقلال خبرنگاران و عدم وابستگی این قشر به گروه‌ها یا شخصیت‌ها امری است مبرهن، لازم و شایسته و اگر چنین نباشد خبرنگاران به ابزاری وابسته تبدیل شده و وسیله می‌شوند در دست گروه‌ها یا اشخاص برای اعمال غرض‌های شخصی و تأمین منافع جناحی و گروهی.

واضح است که خبرنگاران به تقدیر و تمجید مسوولان نیازی ندارند که اگر داشتند هرگز پای در این وادی نمی‌گذاشتند چرا‌که آنان آموخته‌اند به رسالت خود متعهد باشند و تنها برای خدا در راه کشور و مردم قلم فرسایی کنند؛ مردمی که در کوچه و خیابان‌ها و محل کار و زندگی، درد دل‌ها و مشکلات خود را برای آنان بازگو می‌کنند تا شاید این پل ارتباطی بلکه بتواند جوابگوی مشکلاتشان باشد.

خبرنگاران باید با درک رسالت و مسوولیت سنگینی که در پاسداری از ارزش‌های مورد قبول جامعه، ارتقاء سطح آگاهی‌های عمومی و در نهایت شفاف سازی مسایل و رخدادها بر دوش دارند، در حفظ استقلال صنفی و حرفه‌ای خود بکوشند و در نفوذ ناپذیری خود ثابت قدم باشند تا از این طریق بتوانند اعتماد مردم را به خود جلب کنند و از احترام ویژه برخوردار باشند.

خبرنگار واقعی، خود باید به دور از جناح بازی‌ها، با رعایت حفظ مصالح نظام اسلامی، تشخیص بدهد مسایل و مشکلات جامعه را چگونه در رسانه انعکاس دهد که به رسالت واقعی و جایگاه او خدشه‌ای وارد نشود و از طرفی موجب سوء استفاده دشمنان اسلام و انقلاب اسلامی هم نشود. البته ایجاد محیطی مناسب وآزاد برای تسهیل فعالیت خبرنگاران در عرصه‌ی رسانه به نحوی که موجب گردش آسان اندیشه و تبادل اطلاعات و ارتقاء سطح فرهنگ عمومی در جامعه شود، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده و برای تحقق این امر باید وضعیت صنفی و معیشتی خبرنگاران از جهات گوناگون مورد مطالعه و توجه جدی قرار گیرد.

صمیمانه فرارسیدن روز خبرنگار را گرامی داشته و با آرزوی سلامتی و بهروزی تمامی دست‌اندرکاران در حوزه رسانه و اطلاع رسانی کشور، امید که نوشته‌هایتان طلوع حقیقت و بیان دردهای کسانی که نمی توانند بگویند یا فریادشان بی صداست باشد.

وَ هُوَ الْحَکِیمُ الْخَبِیرُ

روز خبرنگار؛ روز امانتداران گفتمان؛ وقایع و اخبارمبارک باد.»

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز