خبرگزاری کار ایران

ولایتی در نشست خبری:

ایران تاکنون در مذاکرات عقب نشینی نداشته است

asdasd
کد خبر : ۱۸۸۷۵۶

ما با مذاکراتمان در چندین نوبت نشان داده ایم که تبلیغات غرب علیه ما برای این بوده که ایران قدرتمند نشود و گرنه فعالیتهای ما در برابر بازرسی ها و گزارشات آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز نشان دهنده این است که ما انحرافی در فعالیت هایمان نداشته ایم.

مشاور امور بین الملل مقام معظم رهبری گفت: ایران تاکنون عقب نشینی نکرده تیم مذاکره کننده ما هم خطوط قرمز تعیین شده توسط مقام معظم رهبری را رعایت کرده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی اکبر ولایتی در نشست خبری خود با اصحاب رسانه که عصر امروز در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار شد، گفت: من از زمانی که در مرکز تحقیقات استراتژیک مشغول به کار شدم آنچه به عنوان شرح وظیفه تعریف شده بود را پیگیری کردم.
وی ادامه داد: درباره مسائل پژوهشی و سیاست های کلی کشور و نظام که از جمله وظایف مقام معظم رهبری است مجمع تشخیص مصلحت نظام به عنوان بازوی مشورتی ایشان در این باره عمل کرده و به تدوین سیاست ها یا راهکارها در خصوص مسائل کلی نظام عمل کردیم.
مشاور امور بین الملل مقام معظم رهبری با اشاره به تحقیقات گسترده مرکز تحقیقات استراتژیک در حوزه های مختلف تصریح کرد: در سایر کشورها نیز مراکز این چنینی وجود دارد که نمونه آن چین است که من به آنجا دعوت شدم و لازم است این را بگویم که بعد از ماه مبارک رمضان، هیاتی از دانشگاه خلق چین که بزرگترین دانشکاه چین است به تهران می آید و ما سعی کردیم با سایر مراکز پژوهشی در دنیا ارتباط برقرار کنیم.
ولایتی با اشاره به دیدار خود با هیات های دیپلماتیک خاطرنشان کرد: در آن دیدارها به تشریح سیاست های جمهوری اسلامی ایران در خصوص مسائل دو جانبه، منطقه ای و بین المللی بالاخص درباره پرونده هسته ای کشورمان و مسائل منطقه ای می پردازیم.
رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به مذاکرات هسته ای ایران با ۱ + ۵ یادآور شد: ما در این باره کارهای مطالعاتی بسیاری انجام داده ایم و در خصوص مسائل منطقه ای و بین المللی هم تحقیقات خوبی داشته ایم.


در ادامه علی اکبر ولایتی به سوالات برخی از خبرنگاران پاسخ داد.
وی در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص ارزیابی اش از روند مذاکرات هسته ای ابراز داشت: بی تردید مذاکرات، یک نبرد دیپلماتیک است و این نبرد نیز پشت میزهای مذاکره کامل نمی شود بلکه باید در کنارش مذاکرات و دیدارهای دو جانبه نیز انجام شود.
مشاور امور بین الملل مقام معظم رهبری با تاکید بر اینکه موضوع مذاکرات سخت و پیچیده است عنوان کرد: مسئله هسته ای موضوعی است که یک سری از کشورها می خواهند تا این فعالیت در انحصار خودشان باشد وگرنه همه می دانند ایران قصد استفاده نظامی از انرژی هسته ای را ندارد.
ولایتی افزود: ما با مذاکراتمان در چندین نوبت نشان داده ایم که تبلیغات غرب علیه ما برای این بوده که ایران قدرتمند نشود و گرنه فعالیتهای ما در برابر بازرسی ها و گزارشات آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز نشان دهنده این است که ما انحرافی در فعالیت هایمان نداشته ایم.
رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه به تشریح فواید مذاکرات پرداخت و گفت: اولین خاصیت مذاکرات این است که نشان می دهد ایران اهل مذاکره است. دومین خاصیت، این است که نشان می دهد ایران هیچ خواسته ای خارج از قوانین جهانی ندارد و سومین خاصیت بر این مبنا است که ایران مخالف همکاری کشورهای خارجی در فعالیت های هسته ای کشورمان نیست و حتی همکاری روسیه در این باره ثابت کننده این مسئله است و در کل نشان می دهد که ایران قصدی برای پنهان کاری در مسئله هسته ای ندارد.
وی با اشاره به پایبندی ایران به تعهداتش اظهار داشت: ما عین پایبندی از خط قرمزها نیز عبور نکرده ایم و باید بگویم ما قصد استفاده صنعتی از انرژی هسته ای را داریم نه یک فعالیت نمایشی.
مشاور امور بین الملل مقام معظم رهبری در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره تناقض ها در رفتارهای ۱ + ۵ تصریح کرد: اینکه آنها قبل از مذاکرات گفتند که ایران باید نتیجه مذاکرات را در این دور از مذاکرات را بپذیرد وگرنه مذاکرات تمام می شود یک بولف و جنگ روانی است وقتی از زبان بالاترین مقام کشور بیان می شود که ما خواستار انرژی صلح آمیز هستیم یعنی از مواضعمان کوتاه نمی آییم بنابراین آنها برای رسیدن به نتیجه، مذاکرات را تمدید کردند.
ولایتی با بیان اینکه۱ + ۵ بیشتر از اینکه ایران تمایل داشته باشد مایل به تمدید مذاکرات بود، تصریح کرد: آنها می دانند که اگر بخواهند به تفاهم برسند راهی جز مذاکره در موضع برابر با ایران ندارند چرا که ایران زور را نمی پذیرد و تحریم ها را تحمل می کند و مقاومتش بیشتر از تسلیم در برابر اجنبی است.
رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطر نشان کرد: ایران تاکنون عقب نشینی نکرده تیم مذاکره کننده ما هم خطوط قرمز تعیین شده توسط مقام معظم رهبری را رعایت کرده است.
وی درباره اینکه چرا مقام معظم رهبری بجای میزان سانتریفیوژها از میزان سو استفاده کرده است، تصریح کرد: میزان سو برای ما بیش از میزان سانتریفیوژها اهمیت دارد و باید بگویم تعداد سانتریفیوژها نیز به میزان سو مورد نیاز ما بستگی دارد.
مشاور امور بین الملل مقام معظم رهبری در خصوص عملکرد دولت نیز ابراز داشت: همانطور که دولت اعلام کرده تمرکزش بیشتر بر روی مسئله هسته ای است و تلاش بسیاری هم در این باره داشته و توفیقاتی نیز داشته است. مسئولان وزارت خارجه از افراد با سابقه ای هستند که من سال ها با آنها کار کرده ام واز توانمندی شان خبر دارم.
ولایتی افزود: وزارت خارجه علاوه بر مسئله هسته ای درباره مسائل منطقه ای وبین المللی هم فعال است و موضع اخیر آقای روحانی درباره غزه موضع بس یار خوبی بودکه مورد حمایت وتایید مقام معظم رهبری نیز قرار گرفت و حمایت دولت از دولت عراق نیز در برابر فعالیت های تروریستی داعش نشان می دهد که دولت در چهار چوب های تعیین شده از سوی مقام معظم رهبری حرکت می کند.
خبرنگاری پرسید چقدر امیدوار به دست یابی به توافق نهایی و حل اختلافات در این ۴ ماه هستید که ولایتی در پاسخ به سوال بیان کرد: امیدواریم با استمرار مقاومت مردم ایران و تبعیت مذاکره کنندگان از خطوط قرمز مذاکرات موفقیت آمیز باشد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز