خبرگزاری کار ایران

معاون اول رئیس قوه قضاییه:

زندان باید محیطی برای بازسازی کرامت انسانی باشد

asdasd
کد خبر : ۱۶۴۱۲۰

هیچ ارتباطی میان این بازرسی و رفتن آقای اسماعیلی از سازمان زندان‌ها وجود ندارد / تلاش ما این است که آمار زندانیان افزایش نیابد و آمار‌ها نیز حکایت از موفقیت در اجرای سیاست حبس زدایی دارد.

معاون اول قوءقضاییه گفت: زندان باید محیطی برای بازسازی کرامت انسانی باشد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی در مراسم تودیع و معارفه روسای قدیم و جدید سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی دوره مدیریت اجمالی بر این سازمان را دوره مدیریت موفق توام با فعالیت، نوآوری دانست و گفت: سازمان زندان‌ها بازوی اجرایی قوه قضاییه در اجرای احکام حبس است و از این منظر به جایگاه خطیری در دستگاه و اجرای عدالت دارد.
معاون اول رئیس قوه قضاییه ادامه داد: به خاطر نیازی که در دادگستری استان تهران وآقای آقایی چند‌ین بار درخواستی برای رفتن از دادگستری استان داده بودند، مدتی در پی انتخاب فردی برای دادگستری تهران بودیم که در ‌‌نهایت آقای اسماعیلی انتخاب شد.

وی با اشاره به همزمانی اعلام جابجایی اسماعیلی از سازمان زندان‌ها به دادگستری استان تهران با حواشی اتفاقات بند ۳۵۰ زندان اوین اظهار کرد: یکبار قبل از اعلام رسمی این مسئله حضور آقای اسماعیلی در دادگستری قطعیت یافت، اما زمان اعلام آن همراه با انتشار اخباری در بند ۳۵۰ زندان اوین بود که عده‌ای مقابل حرکت قانونی ماموران مقاومت کردند. سازمان زندان‌ها نمی‌تواند اجازه دهند امنیت داخلی درون زندان به خطر بیفتد و آنها‌یی که در بیرون مرتکب جرم شده و بخواهند همچنان روحیه مجرمانه خود را در داخل زندان ادامه دهند، با آن‌ها برخورد خواهد شد.

رئیسی با تاکید براینکه هیچ ارتباطی میان این بازرسی و رفتن آقای اسماعیلی از سازمان زندان‌ها وجود ندارد، ادامه داد: متاسفانه ضد انقلاب وجریان فتنه از این قضیه سواستفاده و فضای نامطلوب رسانه‌ای ایجاد کردند.

معاون اول رئیس قوه قضاییه از زندان به عنوان محیطی برای بازسازی کرامت انسانی یاد کرد و گفت: ما می‌خواهیم جامعه‌ای با کرامت انسانی داشته باشیم، اما هر کسی که بخواهد امنیت را مخدوش و موجب برهم زدن امنیت اجتماعی شود باید با او برخورد کرد و این برخورد در جهت حفظ کرامت انسانی است.
وی با تاکید بر اینکه در نوع نگهداری زندانیان نیز باید کرامت انسانی حفظ شود، تصریح کرد: این مسئله الزاماتی دارد که کار زندانبانان را سخت‌تر می‌کند، چرا که ما به دنبال بازسازی شخصیت فرد هستیم و اصلا بحثانتقام‌جویی مطرح نیست، بلکه معتقدیم با اصلاح فرد می‌توان جامعه را اصلاح کرد. از این رو انجام مرخصی، عفو و هرگونه امکانی برای زندگی زندانی باید در مسیر اصلاح زندانی تعریف شود.

رئیسی با اشاره به سیاست حبس زدایی دستگاه قضایی گفت: رئیس قوه قضاییه در بخش نامه‌های مختلف مسئله کاهش جمعیت کیفری را مورد تاکید قرار داده و از دست اندرکاران امر قضا خواسته که از قرار بازداشت و حکم حبس زیاد استفاده نکنند، مگر در مواردی که به موجب قانون و موازین شرعی حتما باید حکم به زندان داده شود. تلاش ما این است که آمار زندانیان افزایش نیابد و آمار‌ها نیز حکایت از موفقیت در اجرای سیاست حبس زدایی دارد، اما امیدواریم همچنان گامهای اساسی در این ارتباط برداشته شود.

وی با اشاره به انتصاب علی اصغر جهانگیر به عنوان رئیس جدید سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی گفت: ایشان به خاطر مسئولیت در حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه آشنایی کاملی با تمام بخشهای دستگاه قضایی دارند و در جریان سفرهای استانی رئیس قوه قضاییه نیز ایشان مسئولیت بررسی بازدید از زندانهای استان‌ها را برعهده می‌گرفتند که گزارشات تهیه شده از سوی وی در تصمیم گیری‌ها تعیین کننده بود و یقین دارم با توجه به تجربیات بیش از دو دهه آقای جهانگیر آنچه که تاکنون مدیران سابق سازمان زندان‌ها در پیش گرفتند، با مدیریت ایشان ادامه و کاستی‌ها جبران شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز