خبرگزاری کار ایران

سیدحسن خمینی: / تکرار /

امام هیچ‌گاه بد کسی را نمی‌خواست / نقد نباید با زبان تلخ و هتاکانه باشد

asdasd
کد خبر : ۱۵۳۲۴۵

افراد زمانی که با یکدیگر مواجه می‌شوند باید مودبانه با یکدیگر سخن بگویند و اگر به طور مثال فردی به من نقد دارد نباید با زبان تلخ و هتاکانه سخن بگوید چرا در بیان انتقادات خود از زبان و قلم تند و تلخ و هتاکانه استفاده می‌کنیم.

سیدحسن خمینی با بیان اینکه هیچ فردی اجازه غیبت کردن در نزد امام خمینی را نداشت، اظهار داشت: ایشان بر رفتار و گفتار خود مراقبت کرده و هیچ‌گاه بد کسی را نمی‌خواستند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی در یازدهمین همایش بین‌المللی بانوان قرآن‌پژوه، پژوهش در همه علوم و عرصه‌ها را برای یافتن یک نتیجه عملی عنوان کرد و گفت: انسان‌ها زمانی که به تحقیق روی می‌آورند، هدفشان یافتن نتیجه علمی است و به طور مثال یک فقیه در پی یافتن یک نتیجه علمی برای پژوهش‌های خود است، اما در عرصه قرآنی پژوهش‌ها تفاوت بنیادین با سایر رشته‌ها دارد چراکه در پژوهش‌های قرآنی فرد به دنبال نتیجه علمی نبوده بلکه به دنبال یافتن یک نتیجه عملی است.

وی هدف نهایی تعلیم و تعلم قرآنی و پژوهش در این عرصه را یافتن نتیجه عملی برای بهبود زندگی بشر دانست و اظهار داشت: پیامبر اکرم(ص) نقل شده که اگر کسی قرآن را برای دنیا و زینت خود یاد بگیرد، بهشت برای او حرام خواهد شد. این مسئله در سایر پژوهش‌ها وجود ندارد و دلیل آن، این است که پژوهش قرآنی برای یافتن نیازهای دل است.

نوه بنیانگذار جمهوری اسلامی با اشاره به روایاتی در این مورد خاطرنشان کرد: کسانی که در پژوهش‌های قرآنی گام برمی‌دارند، تلاش برای یافتن گزاره علمی یا بسط علمی آن نمی‌کنند، بلکه به دنیال این هستند که دل‌ها و چشم‌های خود را شسته و جان خود را آزاد کنند.

سیدخمینی یکی از راه‌های رسیدن به نتیجه عملی را در پژوهش‌های قرآنی را احساس فقر به سوی خدا عنوان کرد و افزود: انسان زمانی که وارد عرصه پژوهش قرآنی می‌شود باید احساس نیاز کند، مگرنه از دریای آن با لب خشک خارج می‌شود. باید بدانیم وقتی وارد دریای معرفت الهی می‌شویم خدا بخیل نیست و برای سیراب شدن از آن، باید در خود احساس نیاز به وجود بیاوریم.

وی یکی دیگر از راه‌های رسیدن به نتیجه علمی در عرصه پژوهش‌های قرآنی را مراقبت و محاسبه دائم عنوان کرد و اذعان داشت: انسان باید از رفتار خود مراقبت کند و یکی از بحث‌های فقهی در عدالت، مروت است که انسان نباید در جامعه کاری کند که انگشت‌نما شود.

نوه بنیانگذار جمهوری اسلامی تصریح کرد: بانوانی که وارد این حوزه می‌شوند باید نسبت به حجاب حساسیت لازم را داشته باشند. جامعه دیندار باید به ظواهر شرعی توجه کامل داشته باشد و در منظرش دروغ و تهمت، از بسیاری گناهان بدتر است اما این امر به معنای ان نیست که دروغ و تهمت نزند یا در نماز کاهلی کند یا مراقب حجاب خود نباشد.

تولیت حرم امام خمینی بر محاسبه رفتار و گفتار تاکید کرد و ابراز داشت: پژوهشگر قرآنی باید از خود مراقبت کرده و هفته‌ای یکبار رفتار و گفتار خود را محاسبه کند تا مشخص شود پایبند به اصول قرآنی بوده یا خیر.

سیدحسن خمینی بر مراقبت در گفتار نیز تاکید کرد و گفت: یکی از بحث‌های مهم در مراقبت گفتاری، ادب است. متاسفانه جامعه ما به هر دلیلی بی‌ادب شده است. یکی از خصلت‌های ایرانیان در تاریخ، ادب بوده اما واقعیت قضیه این است که در حال حاضر باید نهضتی برای بازگشت به همان ادب راه بیندازیم و همه در این رابطه دست به دست هم بدهند.

وی ادامه داد: افراد زمانی که با یکدیگر مواجه می‌شوند باید مودبانه با یکدیگر سخن بگویند و اگر به طور مثال فردی به من نقد دارد نباید با زبان تلخ و هتاکانه سخن بگوید. چرا در بیان انتقادات خود زبان و قلم تند و تلخ و هتاکانه استفاده می‌کنیم.

این استاد عالی حوزه علمیه با تاکید بر پاک شدن ذهن و دل از حسد و کینه، به یک روایت از پیامبر(ص) اشاره کرد و افزود: روزی پیامبر(ص) با بلندترین صدای ممکن فریاد زد زمانی که علاف‌ها و بدکارها می‌خندند حاملان قرآن باید با گریه چشمان خود را سرمه بکشند و وقتی همه در خواب هستند آنها بیدار بوده و وقتی همه مشغول به خوردن هستند، آنها روزه بگیرند.

سیدحسن خمینی با بیان اینکه هیچ فردی اجازه غیبت کردن در نزد امام خمینی را نداشت، اظهار داشت: ایشان بر رفتار و گفتار خود مراقبت کرده و هیچ‌گاه بد کسی را نمی‌خواستند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز