خبرگزاری کار ایران

زیباکلام در گفت‌و‌گو با ایلنا:

توافق ژنو نقطه عطفی در تاریخ جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۲۳۶۵۳

مذاکرات ژنو نشان داد ایران می‌تواند با غرب به توافق برسد و این توافق نگاه افراطیون را با سؤال مواجه کرد / با ابتکار عمل روحانی و تبریک وی به رهبری و همچنین پاسخ سریع رهبر معظم انقلاب و اینکه ایشان این مذاکرات را موفقیت بزرگی دانستند موجب شد تا افراطیون نتوانند از این مذاکرات با عنوان شکست یاد کنند.

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران معتقد است؛ توافق ژنو اصولاً پیرامون موضوع هسته‌ای نیست، بلکه اساساً نقطه عطفی در تاریخ جمهوری اسلامی محسوب می‌شود.

صادق زیباکلام در گفتگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به توافقات صورت گرفته در ژنو گفت: من معتقدم که این توافق اصولاً پیرامون موضوع هسته‌ای نیست بلکه اساساً نقطه عطفی در تاریخ جمهوری اسلامی محسوب می‌شود، چراکه برای اولین بار پس از ۳۵ سال نگاه غرب‌ستیزی در کشورمان ترک برداشت و یقیناً کسانی که بعد از ما خواهند آمد در تحلیلی که از تاریخ جمهوری اسلامی می‌نویسند این رویداد را با عنوان نقطه عطفی مطرح می‌کنند و قطعاً تاریخ به قبل و بعد از مذاکرات ژنو تقسیم خواهد شد.

وی افزود: طبیعی است در این میان رادیکال‌ها به واسطه اینکه متوجه شدند نگاه غرب‌ستیزی افراطی ترک برداشته است تلاش می‌کنند تا مخالفت‌های خود را به شکل بارزی نشان دهند، اما مذاکرات ژنو نشان داد ایران می‌تواند با غرب به توافق برسد و این توافق نگاه افراطیون را با سؤال مواجه کرد.

این استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران همچنین یادآور شد: جزئیات این توافق و اینکه ایران و یا غرب ظرف شش ماه آینده چه کاری انجام خواهند داد چندان مهم نیست. مهم این است که برای اولین بار پس از انقلاب بین ایران و غرب توافقی صورت می‌دهد که تندروها تلاش دارند تا آن را خدشه‌دار کنند.

وی با بیان اینکه افراطیون برای بقای خود مجبور هستند اهمیت توافقات را انکار کنند، گفت: علاوه بر این آنها ممکن است تلاش کنند تا ظریف و تیم مذاکره‌کننده را به گونه‌ای نشان دهند که گویی کلاه بزرگی بر سر آنها رفته است و یا اینکه عنوان کنند نمی‌توان به توافقات صورت گرفته اعتماد کرد که البته ما شاهد این هستیم که از امروز نیز این اقدامات را به اجرا گذاشته‌اند.

زیباکلام افزود: خوشبختانه با ابتکار عمل روحانی و تبریک وی به رهبری و همچنین پاسخ سریع رهبر معظم انقلاب و اینکه ایشان این مذاکرات را موفقیت بزرگی دانستند موجب شد تا افراطیون نتوانند از این مذاکرات با عنوان شکست یاد کنند. رئیس جمهور با هوشیاری این سلاح را از تندروها گرفت، اما علی‌الدوام ظرف روزهای آینده کوچکترین موضع آمریکا را بهانه‌ای برای ادعاهای دیگر خود قرار خواهند داد.

وی با تأکید بر اینکه اظهارات افراطیون درخصوص مذاکرات ژنو آب در هاون کوبیدن است، گفت: به هر حال چه تندروها بپذیرند و چه نپذیرند این توافقات نقطه عطف تاریخی بوجود آورده و قطعاً آمریکا نیز به آنچه برای ایران متعهد شده انجام خواهد داد که ظرف ۲۴ ساعت پس از مذاکرات نیز بخش‌هایی از آن آغاز شده است. قطعاً آقای روحانی نیز تا جایی که مربوط به قوه مجریه باشد تلاش می‌کند تا توافقات مربوط به ایران را انجام دهد. مهم این است که آنچه باعثبرآشفته شدن تندروهای داخلی شده است ترک بزرگی است که امروز در نگاه غرب‌ستیزی برداشته شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز