خبرگزاری کار ایران

سخنگوی قوه قضائیه: / ۱ /

زیر بار فشارهای سیاسی و غیرسیاسی نمی‌رویم

کد خبر : ۱۱۲۹۷۰

فشارهای سیاسی و غیرسیاسی نباید ما را تحت تاثیر قرار دهد / فردی که به اسم مسئولان دولت در فیس بوک مطلب منتشر می‌کرد، دستگیر شده و هم اکنون در زندان است.

سخنگوی قوه قضائیه گفت: فردی که به اسم مسئولان دولت در فیس بوک مطلب منتشر می‌کرد، دستگیر شده و هم اکنون در زندان است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای در نشست خبری خود با اصحاب رسانه ضمن تبریک اعیاد قربان و غدیر تاکید کرد: آرامش در هر جامعه‌ای اعم از کوچک و بزرگ دارای ارزش بالایی است اگر در جامعه‌ای آرامش نباشد کار‌ها به درستی انجام نمی‌شود از سوی دیگر به طور طبیعی مردم و دستگاه‌های نظارتی به ویژه مطبوعات در فعال شدن و رشد آگاهی مردم موثرند و اگر نقاط ضعفی ببینند آن را منعکس می‌کنند که این کاملا پسندیده است اما گاهی براساس برخی حرف‌های بی‌پایه و اساس و تحقیق نشده مطلبی در جامعه تکثیر می‌شود و نه تنها منافعی برای مردم و کشور ندارد بلکه در بسیاری از موارد مضر نیز است.

وی افزود: خواهش من از نمایندگان رسانه‌ها این است که مطالب را به نحوی منتقل کنند که در جامعه ایجاد شایعه نشود برهمین اساس طی روزهای اخیر چندین شایعه در کشور مطرح شد که پس از تحقیق خلاف آن‌ها به اثبات رسید از جمله اینکه نام تعدادی از مسئولان دولت یازدهم در فیسبوک آمده و صفحه‌ای برای آن‌ها باز شده بود و مطالبی از ناحیه این افراد منتشر می‌شد و البته آن‌ها یکی پس از دیگری تکذیب کردند که پس از پیگیری توسط سیستم اطلاعاتی مشخص شد که فردی اقدام به این کار کرده که شناسایی و دستگیر شد و هم اکنون در زندان است اما این مساله حدود۲ هفته فضای کشور را به خود مشغول کرد در حالی که از پایه واقعیت نداشت.

حجت‌الاسلام اژه‌ای با اشاره به اینکه فعلا یک نفر در خصوص مساله فیسبوک مسئولان دولت دستگیر شده است، گفت: ممکن است افراد دیگری نیز باشند همچنین پیامک‌هایی به افراد مختلف طی روزهای اخیر ارسال شد مبنی براینکه فلان قرص با این مشخصات خطرناک است و حتی چند نفر نیز کشته شده‌اند که پس از پیگیری فرد مورد نظر نیز شناسایی شد که هم اکنون کار در مرحله تحقیقات است. این مساله فضای جامعه را ملتهب کرد در حالی که متخصصین امر وجود چنین قرصی را تائید نکردند.

سخنگوی قوه قضاییه در ادامه خاطرنشان کرد: نوع کلاه برداری‌هایی که در جامعه صورت می‌گیرد بعضا پیچیده است که بار کاری قوه قضائیه و نیروی انتظامی را زیاد می‌کند و علاوه بر این مشکلاتی را برای خانواده‌ها ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: من در جلسات بار‌ها توضیح داده‌ام که برخی که مدعی هستند کلاه سرشان رفته است خود در مواردی شریک جرم هستند چرا که می‌دانسته‌اند کار انجام شدنی نیست اما با طمع با فرد خلافکار همکاری کرده‌اند این پرونده‌ها اگرچه کم است اما همین تعداد نیز دردسر ساز است.

وی افزود: در برخی موارد افرادی شرکتی باز می‌کنند و تحت عناوینی از بانک‌ها وام می‌گیرند در مرحله اولیه به افراد نمی‌گویند که باید سند را به نام وی کنند اما در مرحله بعد مدعی می‌شوند که به نفری که صاحب سند باشد وام نمی‌دهند مشکل جدی از همین جا شروع می‌شود در حالی که مدعی هستند این انتقال سوری است اما در برخی مواد افراد هم ملک خود را از دست می‌دهند و هم اینکه باید قسط‌های بانک را بپردازند اخیرا خود من در یکی از روزنامه‌ها چنین مطلبی را دیدم و گفتم که با آن برخورد شود اما تکلیف مردم این است که مراقب این مساله باشند.

دادستان کل کشور در ادامه در خصوص قضات برکنار شده از قوه قضاییه نیز گفت: اگر کسی به نام قوه قضاییه تخلف می‌کند ما موظف به شناسایی وی هستیم اما اگر احیانا فرد متخلفی نیز در قوه قضاییه پیدا شد باید با آن برخورد کرد و این عیب دستگاه قضایی نیست بلکه حسن قوه قضاییه است که اگر فرد ناسالمی در مجموعه خود داشت با آن برخورد کند تا دامن سایرین که پاک هستند پاک بماند.

وی افزود: برخی وکلا نیز متخلف هستند چرا نباید با آن‌ها برخورد شود. با قاضی و وکیل متخلف که خودشان بر قانون اشراف دارند باید شدید‌تر برخورد شود. وکلا نیز باید خودشان مراقب باشند تا از نام آن‌ها سوءاستفاده نشود. مردم نیز دقت کنند که به هر فردی که خود را وکیل معرفی کرد اعتماد نکنند.

در ادامه خبرنگاری از اژه‌ای پرسید که روز گذشته قاضی سراج از یقه سفید‌ها و فشارهایی که به قوه قضاییه وارد می‌شود صحبت کرد این فشار‌ها از ناحیه چه کسانی است و چرا نباید یقه سفید‌ها معرفی شوند که سخنگوی قوه قضاییه پاسخ داد: کسانی که به جهت پست خود احساس مصونیت می‌کنند یقه سفید محسوب می‌شوند. نمی‌توان هر مطلب و شایعه‌ای را اعلام کرد. ما باید خود را جای مردم بگذاریم و تا زمانی که پرونده‌ها قطعی نشده‌اند در مورد آن نمی‌توان چیزی کفت.

اژه‌ای ادامه داد: در پرونده ۳ هزار میلیاردی کسانی در سطح وزیر مطرح شدند اما جرمی برای آنها اثبات نشد اما افرادی نیز در حد معاون وزیر بازداشت شدند بنابراین اثبات برخی مسائل کار سختی است.

سخنگوی قوه قضاییه همچنین گفت: همه ما سریال جمونگ را مشاهده کردیم که در آن کسی که تشنه قدرت است حاضر است سر سردار پرافتخار کشور را از زیر خاک در بیاورد اما حاضر نیست کاری کند که امپراتور بفهمد. در قوه قضاییه اگر مساله‌ای مطرح شود تعقیب می‌شود اما باید اثبات نیز شود اما برخی مسائل امکان اثبات ندارند در حالی که اگر اثبات شوند حتما مجازات در پی خواهند داشت.

وی فشارهای روی قوه قضاییه را طبیعی خواند گفت: اوردن فشار غیرقابل انتظار نیست اما مهم این است که ما زیر بار این فشار‌ها نمی‌رویم و فشارهای سیاسی و غیرسیاسی نباید ما را تحت تاثیر قرار دهد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز