خبرگزاری کار ایران

مراسم تودیع و معارفه رئیس سابق و سرپرست جدید دانشگاه علوم قضایی برگزار شد

asdasd
کد خبر : ۱۱۲۴۴۹

شریعت‌ باقری: باید هماهنگی بین بخشهای قوه قضائیه و دانشگاه بیشتر شود / ره پیک: از سال ۹۰ تا ۹۲ بودجه به صورت تصاعدی رشد پیدا کرد و به ۵ برابر اولیه خود رسید.

مراسم تودیع و معارفه رئیس سابق و سرپرست جدید دانشگاه علوم قضایی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، شریعت‌ باقری سرپرست جدید دانشگاه علوم قضایی در روز معارفه خود در محل این دانشگاه گفت: اساتید بزرگی در این دانشگاه و دانشکده بوده‌اند و ما امید داریم بتوانیم فضای سالهای اولیه دانشگاه را که خروجی‌های بسیار خوبی داشت به این دانشگاه برگردانیم.

وی به توضیح سوابق خود پرداخت و گفت: سال ۶۵ پس از فارغ‌التحصیلی به قضاوت پرداخته و کارشناسی ارشد و دکتری خود را در عرصه حقوق بین‌الملل دریافت کرده‌ام.

شریعت باقری ادامه داد: در همه دانشگاه‌ها مشکل فاصله بین عمل و نظر را داریم و باید در دانشگاه جنبه‌های عملگرایانه برقرار کرد. دانشگاه علوم قضایی برای تربیت نیروهای قوه قضائیه در سالهای اخیر با تأسیس رشته‌های جدید در این راستا اقدام کرده است.

وی به رشته حقوق اداری دادرسی اشاره کرد و گفت: علوم قضایی ما نسبت به دانشگاه‌های دیگر اهمیت و ضرورت خاصی در مسائل اخلاقی، عدالت و دانش دارد و دانشجویان باید در سطحی متفاوت‌تر از بقیه بخش‌ها و دانشجویان باشند؛ زیرا وظیفه خطیر قضاوت را برعهده می‌گیرند.

شریعت باقری تأکید داشت: باید هماهنگی بین بخشهای قوه قضائیه و دانشگاه بیشتر شود و باید واحدی را در دانشگاه ایجاد کنیم که تشخیص دهد قوه قضائیه به چه رشته‌ای نیازمند است.

شریعت باقری ادامه داد: یکی از مشکلات در کارهای قضایی آن است که قضات زمانی که آبدیده می‌شوند و معانی را تجزیه و تحلیل می‌کنند با سطح عموم جامعه فاصله‌شان زیاد می‌شود و این یک دوگانگی متفاوت را بر قضاوت ایجاد می‌کند که یک نوع قضاوت مخصوص به قضات و قضاوت دیگر مخصوص به مردم است.

وی توضیح داد: برای حل این شکاف باید به فهم حرفه‌ای از حقوق و آنچه باید داوری شود رسید تا شکاف در جامعه برداشته شود.

سرپرست جدید دانشگاه علوم قضایی گفت: قاضی ماشین قانون نیست که برنامه و قوانین را در آن تعبیه کرده باشند. عوامل پیچیده‌ای در قضاوت دخالت دارد و بحثقضاوت به علت اینکه مؤلفه‌های انسانی در آن دخیل است بسیار بحثی پیچیده است.

شریعت باقری اظهار داشت: باید دانشهای خاصی فراتر از ۱۳۰ واحد آیین دادرسی در دانشگاه برای قضاوت داشت. زیرا این تعداد واحد نمی‌تواند نیاز ما در نظام اسلامی را پاسخگو باشد.

وی در پایان به خدمات اداری در دانشگاه اشاره کرد و گفت: باید فرصت‌های ایجاد این رشته و کاربردی شدن آن را فراهم کرد.

رئیس سابق دانشگاه علوم قضایی نیز در این مراسم گفت: دانشگاه علوم قضایی محل مقدسی است و بنیان دانشکده علوم قضایی بر تقوا و نیت‌های خالص بوده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ره پیک در مراسم تودیع خود ادامه داد: در حال حاضر دانشکده علوم قضایی تنها دانشگاه حقوقی کشور است و این یک امتیاز ویژه برای قوه قضائیه محسوب می‌شود تا از این امکان و فضا استفاده کند.

ره پیک گفت: در اوایل کار برنامه‌ای را با تأکید بر استقلال دانشگاه زیر نظر هیئت امنا تدوین کردیم و بحثتوسعه دانشکده علوم قضایی یکی از پروژه‌های با اهمیت بخشهای مختلف بود که اجرا شد.

وی ادامه داد: اولین قدم ایجاد ساختارهایی بود که بتواند اهداف معین شده را در خود جای دهد و با جلسات متعدد عالی در سطح وزیر و کارشناس پس از یک سال شروع این طرح، با تشکیل دانشگاه موافقت قطعی شد.

رئیس سابق دانشگاه علوم قضایی به جذب نیروهای جدید اشاره کرد و گفت: ۵ معاونت ۱۵۰ هیئت علمی ۳۰۰ نیروی اداری برای جذب، مصوب و ابلاغ شد که بخشی از استخدامی‌ها انجام و بخشی دیگر در دستور کار است.

وی به تشکیل هیئت ممیزه دانشگاه اشاره کرد و گفت: این عمل کار بسیار بزرگی بود تنها دانشگاه‌های بزرگ و جامع از هیئت ممیزه برخوردار هستند.

وی توضیح داد: در بخش توسعه تشکیلات در حوزه بودجه، مجلس و معاونت برنامه‌ریزی کمک‌های بسیاری را به دانشگاه کردند و از سال ۹۰ تا ۹۲ بودجه به صورت تصاعدی رشد پیدا کرد و به ۵ برابر اولیه خود رسید.

وی به بحثتوسعه آموزش اشاره کرد و گفت: رشته‌های فراوانی در این چند ساله به دانشگاه اضافه شده است از جمله رشته کارشناسی ارشد علوم قضایی در شش گرایش مورد تصویب قرار گرفت.

وی تأکید کرد: ۹۹ درصد از دانشجویان این دانشگاه در مقطع کارشناسی ارشد پذیرفته شده‌اند.

وی به اضافه شدن و بازسازی ساختمان به دانشگاه و همچنین خوابگاه‌های دانشگاه اشاره کرد و گفت: در تلاش بودیم که دادسرای خارک به اموال دانشگاه اضافه شود که متأسفانه این عمل انجام نشد و امیدواریم در آینده نزدیک این امر تحقق پیدا کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز