خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان بازرسی کل کشور:

هدف از نظارت و بازرسی ایجاد آرامش و اعتدال برای شهروندان است

asdasd
کد خبر : ۱۱۱۴۲۰

شهروندان یک کشور باید این احساس را داشته باشند که مرجعی برای شنیدن نکات و شکایات آنها از نحوه مدیریت امور جاری و یا اداری در سیستم‌های پیچیده حکومتی وجود دارد که در دسترس همه شهروندان است.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت:اکنون بیش از ۱۲۷ نهاد نظارتی از ۱۹ کشور عضو آمبود‌زمان این نهاد هستند که با نگاهی به گستره جغرافیایی آن می‌توان به اهمیت این نهاد پی‌برد و زمینه را برای گسترش آن فراهمکرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ناصر سراج در سیزدهمین اجلاس آمبودزمان آسیایی که صبح امروز در سالن اجلاس سران برگزار شد ضمن خوشامدگویی به شرکت‌کنندگان این اجلاس عنوان کرد: امید واسع دارم که با تلاش همه شرکت‌کنندگان، این اجلاس زمینه‌ای برای تقویت هر چه بیشتر همکاری‌های فراملی و برنامه‌ریزی‌ها و تبادل نظریات برای تهیه نقشه راهی در جهت تقویت مکانیزم‌های سیستم‌های نظارتی در کشورهای عضو باشد.

وی با بیان اینکه تاریخ گویای این واقعیت است که نهاد نظارت و بازرسی امروز ریشه در آغاز زندگی اجتماعی تمدن بشریت دارد گفت: در بسیاری از آثار باستانی می‌توان این مطلب را مشاهده کرد؛ اما آنچه در تاریخ معاصر کمتر به آن اشاره شده است بحثریشه تأسیس نهاد آمبودزمان در سده‌های اخیر است.

سراج با اشاره به اینکه علی‌رغم اینکه کلمه آمبودزمان از زبان صعودی گرفته شده اما ریشه آن در آموزه‌های اسلامی وجود دارد، گفت: اکنون که بیش از ۱۶ سال از تأسیس آسیایی آمبودزمان می‌گذرد باید گفت تأسیس این نهاد با توجه به اهمیت بحثنظارت و حفاظت از حقوق شهروندان به درستی مورد توجه نهادهای مسئول در کشورهای آسیایی قرار گرفت و تاریخ تشکیل این سازمان نقطه عطفی در تحولات منطقه‌ای به ویژه در قاره کهن آسیا محسوب می‌شود.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به اینکه هم‌اکنون بیش از ۲۷ نهاد نظارتی از ۱۹ کشور در آمبودزمان آسیایی عضو هستند، گفت: در این اجلاس حول ۴ محور داشتن آمبودزمان حرفه‌ای و کارآمد، افزایش سطح همکاری‌های منطقه‌ای و جهانی، تقویت نقش و جایگاه سیستم نظارتی و بازرسی در جامعه و نقشه راه آینده آمبودزمان ۲۰۲۰ تبادل نظر خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: در بحثداشتن آمبودزمان حرفه‌ای و کارآمد باید گفت که بدیهی است رسیدن به این هدف منوط به رعایت سه اصل اساسی است.

سراج افزود: شاخصه تمام نهادهای نظارتی وجود عنصری مستقل و بی‌طرف در انجام وظایف با عنوان اصول اولیه کار نظارت است در نتیجه با رعایت اصول بی‌طرفی و استقلال در عمل مکانیزم و جایگاه یک نهاد نظارتی مانع از انجام وظایف سازمانی آن نمی‌شود. همچنین عنصر شفافیت به عنوان سنگ بنای اعتبار و قاطعیت در عملیاتی کردن برنامه‌های سازمانی یک نهاد محسوب می‌شود. همچنین شهروندان یک کشور باید این احساس را داشته باشند که مرجعی برای شنیدن نکات و شکایات آنها از نحوه مدیریت امور جاری و یا اداری در سیستم‌های پیچیده حکومتی وجود دارد که در دسترس همه شهروندان است.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به افزایش سطح همکاری‌های منطقه‌ای و جهانی نیز گفت: با در نظر داشتن واقعیت‌های گذشته و پیش رو، تقویت همکاری اعضا برای بهتر کردن بازدهی‌های سیستم‌های نظارتی بیشتر احساس می‌شود. هر کشوری می‌تواند مکانیزم خود را در نحوه نظارت و بازرسی داشته باشد اما هدف ایجاد محیطی همراه با آرامش و اعتدال برای شهروندان است.

وی درخصوص تقویت نقش و جایگاه سیستم نظارتی و بازرسی در جامعه گفت: در این اجلاس ما بر این هدف هستیم تا بتوانیم ضمن توجه به روش‌های تقویت نقش و جایگاه مکانیزم‌ها و روش‌های نظارتی در جامعه راه‌کارهایی را برای بسط این جایگاه در میان شهروندان مورد بررسی قرار دهیم.

وی داشتن آمبودزمان حرفه‌ای و کارآمد را محور اول این اجلاس عنوان کرد و گفت: برای نیل به این هدف رعایت سه اصل استقلال و بی‌طرفی، شفافیت، قاطعیت و حفظ اعتبار در کنار در دسترس بودن و داشتن ارتباطات الزامی است.

سراج در پایان خاطر نشان کرد: ما سعی داشتیم تا بتوانیم نقشه راه جامعی برای آینده مکانیزم بازرسی و نظارتی در قالب طرح ۲۰۲۰ تهیه و آن را مورد بحثقرار دهیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز