خبرگزاری کار ایران

وزیر خارجه چین در نشست مشترک خبری با ظریف:

نمی‌خواهیم مذاکرات برای سومین بار تمدید شود

asdasd
کد خبر : ۲۵۲۲۰۲

مذاکرات تا به امروز ۱۰ سال طول کشیده و هم اینک نیز رسیدن به توافق گرایش اصلی در مذاکرات است که به نفع ملت‌های ایران و منطقه است. ‌

وزیر امور خارجه چین تاکید کرد: مذاکرات دوبار تمدید شده و ما نمی‌خواهیم برای سومین بار تمدید شود؛ چراکه امیدواریم با افزایش همکاری‌ها و مسئولیت‌پذیری طرفین به موقع به توافق دست یابیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، وانگ ‌یی در نشست خبری مشترک خود با محمدجواد ظریف که ظهر امروز در وزارت امورخارجه برگزار شد در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص چشم‌انداز مذاکرات هسته‌ای گفت: مذاکرات با کوشش طرفین به پیشرفت‌هایی دست یافته است و می‌توان مذاکرات را در شرایط کنونی به مسابقه ماراتنی تشبیه کرد که به نقاط پایانی و حساس خود رسیده اما با این حال، پیچیدگی و سختی‌هایش نیز افزایش یافته است.

وی ادامه داد: فکر می‌کنم در این مرحله طرفین به نقاط مشترکی رسیده‌اند و سعی می‌کنند تلاش‌های گذشته‌شان از بین نرود و به مقصد برسند.

وزیر امورخارجه چین در خصوص نقش این کشور در مذاکرات هسته‌ای تصریح کرد: ما در مذاکرات پایبند هستیم و نقش فعالی را هم ایفا کرده‌ایم و به حل‌ و‌ فصل صلح‌آمیز این پرونده اعتقاد داریم و معتقدیم این موضوع باید از طریق گفت‌و‌گو حل‌ و‌ فصل شود و با تحریم‌های همه‌جانبه و گزینه نظامی موافق نیستیم.

وانگ‌ یی با اشاره به مواضع چین در خصوص مسائل منطقه‌ای خاورمیانه ابراز داشت: ما در این باره مواضع عاقلانه و واقع‌بینانه‌ای در نظر می‌گیریم و در خصوص خاورمیانه به دنبال منافع‌مان نیستیم و سعی می‌کنیم مستقلانه تصمیم بگیریم.

وی با اشاره مجدد به نقش چین در مذاکرات هسته‌ای یادآور شد: چین تاکنون نقش میانجی‌گر فعالی داشته؛ هرچند که مذاکرات با فراز و نشیب‌هایی همراه بوده ولی ما طرح‌های‌مان را ارائه کرده‌ایم تا مذاکرات به نتیجه برسد.

وزیر امور خارجه چین در پاسخ به سوال خبرنگاری در باره نظر این کشور در رابطه با تمدید مذاکرات هسته‌ای برای سومین بار بیان کرد: اگر اشتباه نکنم مذاکرات تا به امروز ۱۰ سال طول کشیده و هم اینک نیز رسیدن به توافق گرایش اصلی در مذاکرات است که به نفع ملت‌های ایران و منطقه است. ‌

وانگ یی افزود: این مذاکرات دوبار تمدید شده و ما نمی‌خواهیم برای سومین بار تمدید شود چراکه امیدواریم با افزایش همکاری‌ها و مسئولیت‌پذیری طرفین به موقع به توافق دست یابیم.

وی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص ارزیابی‌اش از مبادلات تجاری ایران و چین عنوان کرد: نیازهای دنیا امروزه کاهش یافته و اقتصاد جهانی نیز با رکود روبرو است، اما مبادلات تجاری دو کشور به ۵۲ میلیارد در سال رسیده که این بالاترین رقم در تاریخ همکاری‌های دو کشور است و نشان می‌دهد فضا برای همکاری‌های دو کشور وجود دارد. ‌

وزیر امور خارجه چین با بیان اینکه کشور ایران از منابع فراوان و بازارهای بزرگی برخوردار است، تاکید کرد: ما به چشم‌انداز توسعه روابط میان دو کشور خوش‌بین هستیم و در صدد این هستیم که همکاری‌هایمان را ارتقا دهیم.

وانگ یی با ابراز امیدواری برای توسعه روابط ایران و چین در عرصه‌های صنعتی، ‌انرژی، ‌ساخت‌وساز و گردشگری یادآور شد: زمینه‌های همکاری میان دو کشور مهیا است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز