خبرگزاری کار ایران

عبداللهیان در جمع اندیشمندان آفریقا:

رویکرد نظامی گرهی از مشکلات تروریسم باز نمی‌کند

asdasd
کد خبر : ۲۴۸۹۵۹

تجربه حضور نیروهای نظامی خارجی در منطقه طی سال‌های اخیر نشان داده است که رویکرد نظامی و سخت افزاری به کشورهای توسعه نیافته نه تنها گرهی از مشکلات بی‌ثباتی و تروریسم را باز نمی‌کند

معاون عربی و آفریقایی وزیر امورخارجه در نشست خود با اندیشمندان مسلمان و مسیحی آفریقا گفت: رویکرد نظامی و سخت افزاری به کشورهای توسعه نیافته نه تنها گرهی از مشکلات بی‌ثباتی و تروریسم را باز نمی‌کند بلکه حتی ممکن است سبب تشدید مشکلات بشود.

حسین امیر عبداللهیان معاون وزیر خارجه در نشستی با نخبگان و اندیشمندان مسلمان و مسیحی در محل رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در آدیس‌آبابا قرن ۲۱ را قرن آفریقا دانست؛ چرا که این قاره در معادلات جهانی از نقش روزافزونی برخوردار شده و علی‌رغم بحران­‌های روز افزون اقتصادی، در سنوات اخیر جهان شاهد رشد اقتصادی آفریقا بوده است.

امیر عبداللهیان که به منظور شرکت در بیست وچهارمین اجلاس سران اتحادیه آفریقا به اتیوپی سفر کرده بود، با اشاره گذشت چند دهه از استقلال کشورهای آفریقایی و ادامه بهره‌کشی کشورهای استعمارگر سابق از این قاره اعلام داشت یکی از ابعاد مهم شکل جدید استعمار جلوگیری از انتقال و بومی شدن فناوری و دانش به میان جوامع آفریقایی می‌باشد.

وی اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران همواره خواهان توسعه روابط و گسترش مناسبات با تمامی کشورهای آفریقایی بوده و در این جهت افزایش همکاری‌ها به عنوان یک اولویت در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران پیگیری شده است.

معاون عربی و آفریقا در ادامه افزود: تفکرات تکفیری هیچ ریشه‌ای در افکار و مبانی دینی اسلامی؛ چه شیعی و چه سنی ندارد بلکه این تفکرات مربوط به برخی جریان‌های افراطی است که خود را منتسب به اسلام کرده‌اند. برخورد با تروریسم و تندروی هم‌فکری و تشریک مساعی جامعه جهانی را می‌طلبد و کمک به توسعه و ثبات در خاورمیانه و قاره آفریقا کمک زیادی به کنترل افراط گرائی و تروریسم می‌کند.

امیر عبداللهیان تصریح کرد: تجربه حضور نیروهای نظامی خارجی در منطقه طی سال‌های اخیر نشان داده است که رویکرد نظامی و سخت افزاری به کشورهای توسعه نیافته نه تنها گرهی از مشکلات بی‌ثباتی و تروریسم را باز نمی‌کند بلکه حتی ممکن است سبب تشدید مشکلات بشود.

وی گفت: آمریکا از ایران درخواست کمک برای مبارزه با گروه‌های تروریستی کرد اما ما آمریکا را فاقد صداقت می‌دانیم چون هم‌زمان برخی از این گروه‌های تروریستی مورد حمایت آمریکا هستند.

امیر عبداللهیان همچنین حضور گروه‌های تروریستی در سوریه را مولود سیاست‌های غلط آمریکا و متحدانش دانست.

وی درباره موضوع فلسطین با اشاره به جنایات اخیر صهیونیست‌ها خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران بر این باور است که برقراری صلح عادلانه و فراگیر در خاورمیانه، جز از طریق حل و فصل بحران فلسطین مبتنی بر پایان اشغال آن سرزمین و احقاق حقوق کامل ملت فلسطین از جمله حق تعیین سرنوشت، بازگشت کلیه آوارگان به سرزمین اجدادی خویش و تشکیل دولت یکپارچه فلسطین به پایتختی قدس شریف از طریق برگزاری یک همه پرسی با حضور همه اقوام و ساکنان اصلی این سرزمین اعم از مسلمان، مسیحی و یهودی حاصل نمی‌شود و تنها راه در مقابل این رژیم اشغالگر مقاومت است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز