خبرگزاری کار ایران

وزیر امور خارجه پرتغال در دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران:

به دنبال برقراری تجدید رابطه با ایران هستیم / رسیدن به توافق نهایی امکانپذیر است

asdasd
کد خبر : ۲۴۶۱۰۸

مشکلات باید بین دو طرف در پرونده هسته‌ای حل شود / ایران دارای تمدن و تاریخی چند هزار ساله است / امیدوارم ابهامات در مسئله هسته‌ای ایران برطرف شود

وزیر امور خارجه پرتغال تاکید کرد: دولت لیسبون از راه حل سیاسی برای حل موضوع هسته ای ایران و احقاق حقوق این کشور در مذاکرات با ۱ + ۵ حمایت می کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، «روی ماشه ته» روز دوشنبه در مراسم بزرگداشت هشتادمین سالگرد تصویب قانون تاسیس دانشگاه تهران که در دانشکده مطالعات جهان برگزار شد در سخنانی ضمن حمایت از ایران برای حل سیاسی موضوع هسته ای افزود: ما از حقوق هسته ای ایران حمایت می کنیم و معتقدیم حل آن می تواند به بهبود روابط ایران و کشورها عضو اتحادیه اروپا از جمله پرتقال کمک کند.

وی همچنین آمادگی پرتغال را برای گسترش همکاری ها با ایران در همه زمینه ها اعلام کرد و افزود: دولت یازدهم توانسته است چهره ایران را در جهان بهبود بخشد و تلاش ها برای منزوی کردن جمهوری اسلامی ایران را به شکست بکشاند.

وزیر امور خارجه پرتغال همچنین به تحول دیپلماسی کشور در دوران وزارت محمد جواد ظریف اشاره کرد و گفت: تلاش های ظریف توانسته است بسیاری از سوتفاهم ها درباره ایران را از بین ببرد.

ماشه ته با انتقاد از گسترش تروریسم و افراطی گری در جهان خاطرنشان کرد: پرتغال و ایران هر دو در قبال مبارزه با تروریسم، تندروی و جهالت مسوولیت مشترک دارند.

وی تصریح کرد: ایران و پرتغال منافع مشترک زیادی دارند و در عین حال با تهدیدات مشترکی مواجه هستند و همکاری بین این دو کشور می تواند زمینه ساز بهبود رفاه شود.

وزیر امور خارجه پرتغال خاطرنشان کرد: ایران کشوری است که در آن به خوبی گروه های مذهبی مختلف زندگی می کنند و مردم و دولت این کشور به حقوق دیگر اقلیت ها و اقوام احترام می گذارند.

وی با یادآوری طرح گفتگوی تمدن ها که سیدمحمد خاتمی آن را ارایه کرد، افزود: ایرانی ها همواره گفت و گو بین ملت ها را تشویق کرده اند.

وزیر امور خارجه پرتغال در بخش دیگری از سخنان خود، روابط تهران - لیسبون را تاریخی دانست و یادآور شد: روابط پرتقالی ها با ایرانی ها بخشی از تاریخ دو کشور به ویژه تاریخ دریانوردی است.

روی ماشاته در پاسخ به سوال مدیر گروه مطالعاتی آمریکا دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران در خصوص اینکه روابط ایران و پرتغال از دروه صفویه برقرار بوده است اما در حال حاضر کم شده و چالش‌هایی بر آن وجود دارد گفت: جواب سوال هم سخت و هم آسان است به گونه‌ای که این سفر می‌تواند نقطه عطفی بین دو کشور باشد

وی ادامه داد: باید بگویم که به دنبال بهبود روابط میان ایران و پرتغال هستیم به طوری که رئیس‌جمهور روحانی هم در تجدید این روابط تاکید داشتند و باید فرصت‌های از بین رفته در گذشته را در حال حاضر و در آینده بهبود ببخشیم و این ملاقات می‌تواند نقطه عطفی درباره بهبود روابط میان ایران و پرتغال باشد.

وزیر امور خارجه پرتغال در پاسخ به این سوال که نظرتان درباره پرونده هسته‌ای و مذاکرات میان ایران و ۱ + ۵ چیست؟ اظهار داشت: من فکر می‌کنم که باید مشکلات موجود در این پرونده حل شود به صورتی که هر دو طرف راضی شوند و این خیلی مهم است چون باعثمی‌شود تا ما بتوانیم روابط ایمنی را بوجود بیاوریم.

ماشاته با بیان اینکه نیروهایی در دو طرف میز مذاکره هستند که نمی‌خواهند این پرونده به نتیجه برسد، تصریح کرد: بنده حس می‌کنم که رسیدن به توافق نهایی امکانپذیر است و سعی می‌کنیم تا در اروپا به نوعی این موضوع را تسهیل کنیم. امیدوارم ابهامات در مسئله هسته‌ای ایران برطرف شود چراکه برای پیشرفت اقتصادی در جهان و به خصوص در اروپا این مسئله حائز اهمیت است لذا اصول نتیجه در این پرونده از اهمیت بسزایی برخوردار است.

در پایان مراسم قهرمانی رئیس بخش بین الملل دانشگاه تهران روی ماشاته وزیر امور خارجه پرتغال به همراه ماریو داماش سفیر پرتغال در تهران، ‌ رئیس دانشگاه لیسبون و احمد نیلی احمدآبادی رئیس دانشگاه تهران اقدام به امضای تفاهمنامه میان دانشگاه تهران و دانشگاه لیسبون کردند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز