خبرگزاری کار ایران

مجتهدزاده در گفت‌و‌گو با ایلنا:

هدف نشست ژنو هموار کردن شرایط توافق نهایی است

asdasd
کد خبر : ۲۳۳۲۸۲

هیچ کشوری در مذاکرات٬ مسئولیت رفتار عربستان و اسرائیل را به عهده نمی‌گیرد و باید به نوعی این مشکل در قالب ۱ + ۵ بررسی و برطرف شود.

یک تحلیلگر مسائل سیاسی با اشاره به پیشرو بودن نشست ژنو که قرار است در سطح معاونان وزیر در ۲۶ آذر ماه برگزار شود٬ اظهار داشت: باید به این نکته توجه داشت که چه هدفی و چه دستور کاری در این نشست دنبال خواهد شد و نباید انتظار داشته باشیم که در این بازه از زمان توافقی صورت گیرد و مشکلی حل شود چراکه این نشست برای هموار کردن و ارائه راهکارهای سیاسی مفید٬ از سوی طرفین برگزار خواهد شد.

پیروز مجتهدزاده کارشناس و تحلیلگر مسائل سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا؛ اذعان داشت: مباحثی که در این نشست مطرح خواهد شد٬ حول محورهای مشخص صورت خواهد گرفت و بطور کلی زمینه‌سازی جهت رسیدن به یک توافق جامع را صورت خواهد داد لذا در خصوص اینکه در بعضی از اظهارنظرها موضوع نوسانات قیمت نفت و تاثیر آن بر مذاکرات مطرح می‌شود٬ باید بگویم ایران می‌تواند این بحثرا در چهارچوب اوپک پیگیری کند و درخواست جلسه فوق‌العاده نماید و می‌تواند آن را خارج از بحثمذاکرات پیگیری نماید.

وی با اشاره به اشکال‌تراشی‌های اسرائیل و عربستان در بحثمذاکرات تصریح کرد: این که اسرائیل و سعود الفیصل به نمایندگی از عربستان سعودی در بحثمذاکرات وین و کلیت بحث٬ اشکالاتی را به طور نامحسوس ایجاد می‌کنند٬ موضوعی‌است که باید بررسی آن در سطح وزیران خارجه ایران و آمریکا با همکاری فرانسه، روسیه و چین صورت گیرد چراکه هیچ کسی در این بین مسئولیت رفتار عربستان و اسرائیل را به عهده نمی‌گیرد و باید به نوعی این مشکل در قالب ۱ + ۵ بررسی و برطرف شود.

پیروز مجتهدزاده در پایان ابراز کرد: بهتر است در خلال این نشست‌ها مسائل مطروحه مانند موضوع عربستان و اسرائیل به یک جمع‌بندی و نتیجه‌گیری کلی برسد چراکه اگر این مباحثحل نشود٬ صراحتاَ باید گفت ممکن است به جایی نرسیم و باید در نهایت گفت که این نشست می‌تواند زمینه‌سازی‌هایی را برای رسین به توافق نهایی صورت دهد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز