خبرگزاری کار ایران

شمس الدین خاروقانی در گفت‌وگو با ایلنا:

پتانسیل ایرانی‌های ساکن آمریکا را برای ایجاد لابی فعال کنیم

asdasd
کد خبر : ۲۲۰۷۰۷

بصورت تاریخی جمهوری خواهان ارتباط خاصی با کشورهای اروپای دارند حتما دراین مسیر سعی می کنند آنها را تشویق کنند در رابطه با مذاکرات با ایران سخت تر باشند. ما باید با نوعی لابی سعی کنیم معضل به وجود آمده و مشکلات احتمالی در روند مذاکرات را حل کنیم.

کاردار سابق ایران در انگستان گفت: دولت اوباما تلاش بسیاری در مسیرمذاکرات با ایران داشته است، گسترش قدرت جمهوی خواهان می تواند مشکل آفرین باشد زیرا امروز دولت اوبامادر ضعیف ترین حالت خودش قرار دارد.

شمس الدین خارقانی در گفت و گو با خبرنگار ایلنا، پیرامون پیروزی جمهوری خواهان در کنکره و سنا آمریکا و تاثیر آن بر مذاکرات هسته‌ای ایران گفت: همانطور که در چند روز اخیر شاهده بودیم تحولات داخلی در کشور آمریکا در صحنه سیاسی اتفاق افتاده، از آن جهت که می تواند بر روند مذاکرات هسته ای و گفت و گو های دو طرف ایرانی و آمریکایی موثر باشد برای ما پر اهمیت است.

وی ادامه داد: ما طی یک سال گذشته مشاهده کردیم دولت اوباما چگونه سعی کرد از طریق مذاکرات هسته ای رابطه ای در این سطح با جمهوری اسلامی ایران برقرار کند. در مجموع می توان گفت مذاکرات خوب بود و ما توانسته ایم روابط خودمان را نسبت به گذشته تغییر دهیم.

این کارشناس روابط بین الملل گفت: دراین وضعیت که دولت اوباما تلاش بسیاری درمسیرمذاکرات با ایران داشته است، گسترش قدرت جمهوی خواهان می تواند مشکل آفرین باشد زیرا امروز دولت اوباما در ضعیف ترین حالت خودش قرار دارد.

خاروقانی اضافه کرد: باید علاوه بر اکثریت جمهوری خواهان در سنا و کنگره به این موضوع هم توجه کنیم که امروز حتی اعضای حزب دموکرات در این دو نهاد با سیاست های رییس جمهور آمریکا درعرصه مذاکرات با ایران هماهنگ نیستند که در نهایت این موضوعات می تواند آسیب جدی در روند مذاکرات و حل مسئله ای هسته ای ایران باشد.

کاردار سابق ایران در انگستان درباره نگاه اروپا نسبت به این تحولات و تاثیر‌آن بر روند مذکرات هسته ای ایران بیان کرد: اروپا طبیعا به صورت سنتی به عملکرد آمریکا در این حوزه نگاه دارد اما باید به این نکته نیز توجه داشته باشیم که به صورت تاریخی جمهوری خواهان ارتباط خاصی با کشورهای اروپای دارند لذا حتما در این مسیر سعی می کنند آنها را تشویق کنند در رابطه با مذاکرات با ایران سخت تر باشند.

وی به موضوع عدم ارتباط مستقیم ایران با احزاب آمریکا اشاره و تصریح کرد: این عدم ارتباط مستقیم باعثنیز باعثشده است ما نتوانیم از فرصت این نوع لابی ها برای کاهش فشارهای احتمالی جمهوری خوهان در مسیر مذاکرات و حل مسئله هسته ای استفاده کنیم.

این کارشناس روابط بین الملل با بیان اینکه مخالفت امروز جمهوری خواهان با مذاکرات، مخالفت با اصل آن نیست، گفت: اگر امروز جمهوری خواهان با فرآیند مذاکرات هسته ای مخالف هستند، این عدم مخالفت به دلیل این موضوع است که این مذاکرات از طرف دولت دموکرات صورت می گیرد.

خاروقانی بیان کرد: دولت اوباما تا به امروز سیاست خارجی موفق و خوبی نداشته و در این حوزه بسیار ضعیف عمل کرده است و سعی دارد با حل مسئله ‌ای هسته ای ایران طی این مذاکرات امتیازی کسب نماید.

سفیر اسبق ایران در آلمان در باره آینده مذاکرات در این وضعیت گفت: هرچند تا امروز مذاکرات به خوبی پیش رفته است اما با وضعیت پیش آمده نمی توان با قطعیت درباره نتیجه مطلوب حرفی زد.

وی افزود: ما باید با نوعی لابی سعی کنیم معضل به وجود آمده و مشکلات احتمالی در روند مذاکرات را حل کنیم.

شمس الدین خاروقانی در پایان خاطرنشان کرد: ایرانی های بسیاری در آمریکا زندگی می کنند که تقریبا ارتباط دولتی با آنها قطع شده است که این موضوع به دلیل نداشتن سفیر، امری طبیعی است. جمهوری اسلامی ایران باید در راستای ایجاد لابی سعی کند این پتانسیل را به نحوی فعال سازد، که عدم جذب آنها نشان داده است که فرصتی را برای گروه ها مخالف حکومت ایجاد می کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز