خبرگزاری کار ایران

افخم: / ۳ /

مسیر متعهدانه خود در مذاکرات را دنبال می‌کنیم

asdasd
کد خبر : ۲۱۶۲۱۰

ما به طرف مذاکراتی خود توصیه می کنیم که در برهه باقی مانده از طرح موضوعات مورد مذاکره که هنوز قطعی نشده در رسانه‌ها خودداری کند و مذاکرات را به صحنه رسانه‌ها نکشاند.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: ما مسیر متعهدانه خود در مذاکرات را دنبال می‌کنیم و صحت آن را نیز آژانس اعلام کرده است. در عین حال مسائل فنی وجود دارد که در زمان باقیمانده مطرح خواهد شد اما نفس انجام مذاکرات نشانه خوبی از اراده و فضای همکاری ایران و آژانس دارد ما امیدواریم این مسیر طی شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مرضیه افخم در ادامه نشست خود در مورد اعلام وزارت امور خارجه آمریکا در خصوص عدم لغو تحریم‌ها در پی توافقات هسته ای گفت: موضوع مورد مذاکره در مباحثاخیر تنها شامل تحریم‌های هسته‌ای می‌شود. در عین حال مواضع جمهوری اسلامی و تیم مذاکره‌کننده در مورد لغو تحریم‌ها و شکل‌گیری توافق جامع به شکل صریح تبیین شده است.

وی افزود: طبق توافق ژنو دو هدف اصلی وجود دارد که اول بحثروشن شدن و تثبیت موضوع فعالیت صلح‌آمیز طرف‌ها و برطرف کردن نگرانی طرف مقابل است و بخش دیگر لغو تحریم‌ها است که در توافق ژنو مورد توجه قرار گرفته است. در عین حال ما به طرف مذاکراتی خود توصیه می کنیم که در برهه باقی مانده از طرح موضوعات مورد مذاکره که هنوز قطعی نشده در رسانه‌ها خودداری کند و مذاکرات را به صحنه رسانه‌ها نکشاند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در مورد اینکه گفته می‌شود ترکیه مسیر ترانزیتی خود را به روی ایران بسته است، بیان کرد: چنین مسئله‌ای به این صراحت که مطرح می‌شود نیست برخی مشکلات فنی وجود دارد و مذاکرات طرف‌ها برای حل مشکلات فنی نیز ادامه دارد ما امیدواریم این مشکلات حل و فصل نهایی شود.

افخم ادامه داد: اختلاف نظر بر سر برخی قراردادها و موضوعات حاشیه‌ای وجود دارد که گروه‌های کارشناسی در این خصوص مذاکره می‌کنند اما ما این مسئله را به شکل موضوعی به مفهوم تصمیم سیاسی صفر و محدودکننده ارزیابی نمی‌کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که وزارت امور خارجه چه اقداماتی در مورد اهانت اردوغان به رهبر معظم انقلاب انجام داده است؟ اظهار داشت: وزارت خارجه اقدامات لازم را انجام داده و گزارش آن را به مسئولان عالی نظام ارسال کرده است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری که از جزئیات مذاکرات می‌پرسید، گفت: خود من دقایقی پیش توصیه کردم که مذاکرات به صحنه رسانه‌ها کشیده نشود اجازه بدهید تیم کارشناسی به کار خود ادامه بدهد همانطور که آقای ظریف هم گفت تا زمانی که روی همه مباحثمذاکرات به توافق نرسیم در خصوص هیچ یک از بندها اظهار نخواهیم کرد اظهار نظرات زیادی مطرح شده که هیچ یک قطعی نیست.

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد کشف یک گور دسته جمعی در کشور عراق و اینکه گفته می‌شود این گور مربوط به زائران ایرانی و عراقی است، گفت: ما هم این خبر را مشاهده کردیم و از طریق سفارت پیگیر آن هستیم تا اطلاعات تکمیلی از منابع موثق عراق داشته باشیم به دلیل جنس این خبر ما هم حساس شده‌ایم تا به محض اطلاع از مراجع مذکور و تایید خبر اطلاع‌رسانی کنیم اما در مورد اصل خبر تاییدیه دقیقی نگرفته‌ایم و امیدواریم که این خبر درست نباشد.

افخم در مورد گزارش اخیر آمانو پیرامون مذاکرات ژنو هم گفت: متاسفانه یکی از خبرگزاری‌ها بخشی از گزارش آمانو را دقیق منتشر نکرد آنچه در این گزارش مورد توجه است اعلام این مسئله توسط آژانس است که ایران در نشست ژنو به تمام توافقات خود عمل کرده و چیزی خارج از توافقات صورت نگرفته است.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: اعداد و ارقام اعلام شده نیز متناسب و در مسیر توافقات بوده ما مسیر متعهدانه خود را دنبال می‌کنیم و صحت آن را نیز آژانس اعلام کرده است. در عین حال مسائل فنی وجود دارد که در زمان باقیمانده مطرح خواهد شد اما نفس انجام مذاکرات نشانه خوبی از اراده و فضای همکاری ایران و آژانس دارد ما امیدواریم این مسیر طی شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز