خبرگزاری کار ایران

پیشنهاد ایران برای تاسیس " سازمان همکاری خزر " در نشست بین‌المللی مسکو

کد خبر : ۱۵۹۷۰۵

حفظ صلح و تامین امنیت پهنه آبی خزر جز در سایه وحدت نظر و همکاری کشورهای ساحلی امکان‌پذیر نیست و نیروهای خارج از منطقه دستاوردی جز بروز تهدیدهای جدید، تروریسم، ناامنی، افراط‌گرایی و افزایش قاچاق مواد مخدر در این منطقه نخواهند داشت.

ایران پیشنهاد کرد سازمان همکاری اقتصادی خزر بین پنج کشور ساحلی این دریا تاسیس شود.

به گزارش ایلنا، مهدی سنایی، سفیر ایران در مسکو در نشست بین‌المللی گفت‌وگوی خزر با اشاره به برگزاری اجلاس وزیران خارجه در هفته آینده و چهارمین اجلاس سران کشورهای همسایه خزر در شهریورماه در آستراخان روسیه گفت: ایجاد سازمان همکاری‌های اقتصادی دریای خزر می‌تواند ظرفیت عظیم کشورهای همسایه را در مسیر گسترش روابط چند جانبه انسجام دهد و پیشنهاد ایران برای تشکیل این سازمان فضای جدید همکاری را به روی کشورهای ساحلی خزر می گشاید.

سنایی با رد دخالت کشورهای فرامنطقه‌یی در گفت‌وگوهای خزر افزود: حفظ صلح و تامین امنیت پهنه آبی خزر جز در سایه وحدت نظر و همکاری کشورهای ساحلی امکان‌پذیر نیست و نیروهای خارج از منطقه دستاوردی جز بروز تهدیدهای جدید، تروریسم، ناامنی، افراط‌گرایی و افزایش قاچاق مواد مخدر در این منطقه نخواهند داشت.

وی با بیان این که ایران امید دارد در نشست آتی وزیران خارجه و سران کشورهای همسایه خزر توافقات ارزشمندی حاصل شود گفت: توسعه امکانات حمل و نقل و آثار مثبت بهره‌گیری از راهگذر شمال - جنوب و دسترسی کشورهای ساحلی خزر به خلیج فارس از مسیر ایران می‌تواند گام مهمی در توسعه همکاری‌های اقتصادی همسایگان خزر داشته باشد.

او با اشاره به اهمیت حفظ محیط زیست دریای خزر و با تاکید بر این که ایران تا کنون در همه ابتکارات و موضوعات دریای خزر فعالانه مشارکت داشته است گفت: رژیم حقوقی دریای خزر هم‌چنان بر پایه معاهدات ۱۹۲۱ و ۱۹۴۰ میان ایران و شوروی استوار است که در آن هیچ‌گونه مرزبندی در دریا انجام نشده است و دستیابی به توافق همه کشورهای ساحلی برای اجرای طرح‌های انتقال انرژی در خزر ضروری است.

در این نشست نمایندگان کشورهای ساحلی خزر نیز حضور داشتند و به بیان دیدگاه‌های خود در این زمینه پرداختند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز