خبرگزاری کار ایران

دیدار وزرای امور خارجه ایران و قطر؛

ظریف از توافق برای تشکیل منطقه آزاد مشترک بین ایران و قطر خبر داد

asdasd
کد خبر : ۱۴۹۲۵۵

در رایزنی‌هایش در تهران توافق شد کمیته فنی عملی برای مشخص کردن و تسریع روند مسائل دو جانبه تشکیل شود و احداثمنطقه آزاد برای خدمت دو کشور در دو کرانه خلیج‌فارس در دستور کار قرار گرفت.

وزیر امور خارجه کشورمان از تشکیل کمیته کاری مشترک بین ایران و قطر در حوزه‌های مختلف همکاری دو کشور خبر داد و گفت: در دیدارش با وزیر خارجه قطر توافق شده که منطقه آزاد مشترک بین ایران و قطر تشکیل شود.

به گزارش ایلنا، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران عصر چهارشنبه در نشست مطبوعاتی مشترک با خالد العطیه، وزیر خارجه قطر با بیان این که روابط ایران و قطر همواره بسیار خوب و دوستانه بوده است به سفر آذرماهش به دوحه اشاره کرد و گفت: از استمرار این گفت‌وگوها خوشحالیم و در سفر وزیر خارجه قطر به تهران همکاری‌های دو جانبه و موضوعات منطقه‌یی مورد بحثو بررسی قرار گرفت و گفت‌وگوهای خوبی در مورد همکاری‌های دو جانبه به شکل کمیسیون مشترک سیاسی دو کشور در سطح معاونان وزیران خارجه دو کشور آغاز کردیم و چند هفته گذشته معاون وزیر خارجه ایران به قطر سفر کرد و قرار است در یکی دو هفته آینده نیز معاون وزیر خارجه قطر به تهران سفر کند.

ظریف اضافه کرد: در حوزه همکاری‌های اقتصادی مباحثمفیدی مطرح شد که با نگاه عمل‌گرایانه توافق کردیم کمیته کاری مشترک برای این که بتوانیم روابط دوجانبه را در همه حوزه‌ها فعال کنیم توافق شد و به صورت اصولی توافق کردیم منطقه آزاد مشترک بین ایران و قطر ایجاد کنیم و از این مسیر امکان مبادلات گسترده‌تر بین دو کشور را فراهم کنیم. به ویژه به بخش خصوصی در دو کشور دوست و همسایه کمک کنیم تا ارتباطات گسترده‌تری با هم داشته باشند.

وی با بیان این که تجار ما همدیگر را به خوبی می‌شناسند و روابط نزدیک و تاریخی داریم ادامه داد: باید زمینه این روابط را تسهیل کنیم.

وزیر امور خارجه کشورمان درباره موضوعات منطقه‌یی مورد مذاکره با همتای قطری‌اش نیز گفت: درباره روابط و همکاری‌های بین ایران و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و قطر بحثکردیم و این که امنیت منطقه نیازمند گفت‌وگو و تبادل نظر و همکاری و هم‌فکری بین کلیه کشورهای ساحلی است و ما بر این مبنا همواره آماده گفت‌وگو بوده‌ایم و با قطر دیدگاه مشترکی داریم. امیدواریم با ادامه گفت‌وگوها بتوانیم دیدگاه‌های‌مان را به هم نزدیکتر کنیم.

ظریف ابراز امیدواری کرد این سفر شروع خوبی برای ایجاد صفحه جدیدی از روابط گسترده‌تر بین دو کشور باشد.

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه درباره این که ایران چگونه می‌تواند تجربیات خود درباره مبارزه با تروریست در اختیار کشورهای منطقه قرار دهد؟ گفت: درگیری‌های قومی و افراط مشکلی است که همه ما با آن روبه‌رو هستیم. معتقدیم زمینه‌های همکاری در منطقه ما برای جلوگیری از اختلافات مذهبی و درگیری‌های قومی و افراط منطق مشترک براساس منافع مشترک و نگرانی‌های کشورهای منطقه دارد و ما به عنوان یک قربانی که این روزها تعداد قابل توجهی از هموطنان‌مان قربانی اقدامات تروریستی شده‌اند معتقدیم همه کشورهای منطقه در این زمینه منافع مشترکی دارند. ما دست همکاری را به سوی همه دوستان‌مان در منطقه دراز کردیم تا در این زمینه کار، مشترک و هم‌فکری کنیم تا به راه‌حل‌های مشترک برای این معضل و تهدید مشترک برسیم.

وی هم‌چنین در پاسخ به پرسش دیگری درباره این که آیا بین ایران، ‌ قطر، ‌ ترکیه و سوریه توافقی در قبال سوریه به دست آمده است؟ گفت: درباره ایجاد این محور چهار جانبه هنوز چیزی نشنیده‌ام البته معتقدم تنها راه برای حل مشکل سوریه سیاسی است و هیچ راه‌حلی دیگری وجود ندارد تنها کسانی که می‌توانند آینده سوریه را تعیین کنند مردم سوریه هستند.

ظریف گفت: این نقطه اشتراک بین کسانی است که علاقه‌مند به پایان این فاجعه انسانی هستند که حیثیت جهان اسلام را خدشه‌دار کرده و باید به مردم سوریه برای رسیدن به یک راه‌حل سیاسی کمک کنیم. با وجود اختلاف نظرها درباره این موضوع اشتراک نظر داریم که باید این بحران انسانی پایان یابد و موضوع دیگر این است تنها راه‌، راه‌حل سیاسی است. موضوع سوم این است که مردم سوریه باید آینده‌شان را تعیین کنند و دیگر این که ما در همسایگی در منطقه باید به مردم سوریه برای رسیدن به این راه‌حل کمک کنیم. در صورت ادامه رایزنی‌ها دیدگاه‌مان به یکدیگر نزدیک خواهد شد و ما به سهم خود آماده هستیم که برای پایان دادن به این بحران انسانی در سوریه کمک کنیم.

وزیر خارجه قطر گفت که در رایزنی‌هایش در تهران توافق شد کمیته فنی عملی برای مشخص کردن و تسریع روند مسائل دو جانبه تشکیل شود و احداثمنطقه آزاد برای خدمت دو کشور در دو کرانه خلیج‌فارس در دستور کار قرار گرفت.

خالد العطیه که برای دیدار با مقامات کشورمان به تهران سفر کرده است پس از پایان رایزنی‌هایش با ظریف، عصر چهارشنبه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با بیان این که مذاکراتش مفید بوده و بر سر بعضی مسائل با ایران به توافق رسیده است، گفت: امیدواریم این گفت‌وگوها ادامه پیدا کند تا همواره درک درستی از دیدگا‌ه‌های دو کشور داشته باشیم.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره رویکرد دولت قطر در قبال سوریه و موضع‌اش در رابطه با اقدامات خشونت‌آمیز از جمله پخش تصاویری در زمینه آدم‌خواری از سوی مخالفان در سوریه گفت: انتظار داشتم درباره موارد توافق با برادران ایرانی صحبت شود و نه درباره تنها مورد اختلاف. شاید این موضوع تنها مورد اختلاف با برادران ایرانی است. به رغم وجود تمام دیدگاه‌های مشترک ما آن‌ها را شورشی نمی‌دانیم بلکه آن‌ها انقلابی‌اند ملتی که برای درخواست حقوق خود آمد و با گلوله و آتش مواجه شد.

وزیر خارجه قطر هم‌چنین در پاسخ به پرسش دیگری درباره این که آیا در رابطه با سوریه موضع دو کشور در جا می‌زند؟ موارد اختلاف چیست؟ پاسخ داد: هرگز این بدان آن معنا نیست که اگر اختلاف دیدگاه داشته باشیم این مساله بین دو کشور بررسی نشود. همه درباره این موضوع اتفاق نظر دارند که بحران سوریه باید با راه حل سیاسی حل شود و بدون تردید راه‌حل مسالمت‌آمیز مراحل مختلف را طی کرده است و همه اتفاق نظر دارند که باید راه‌حل در سوریه سیاسی باشد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز