خبرگزاری کار ایران

جک استروا در نشست خبری: / ۱ /

ایران باید در ژنو ۲ حضور داشته باشد

کد خبر : ۱۳۵۳۶۰

من و همکارانم حامی حقوق هسته‌ای برای همه کشورهایی که عضو ان پی تی هستند می‌باشیم / بین ۶ تا ۹ ماه آینده قرار است گروه پارلمانی ایران از پارلمان انگلستان دیدن کنند.

وزیر سابق امور خارجه انگلستان گفت: ما دیدگاه‌های خود را در خصوص سوریه به مقامات ایرانی گفته‌ایم و اعتقاد راسخ ما این است که جمهوری اسلامی ایران بایستی در نشست ژنو ۲ حضور پیدا کند، من و همکارانم همواره گفته‌ایم که جمهوری اسلامی بدون هیچ پیش شرطی در ژنو ۲ باشد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، جک استراو در نشست خبری گروه دوستی پارلمانی ایران و انگلیس، که در مجلس شورای اسلامی برگزار شد، در خصوص حضور گروه دوستی پارلمان ایران و انگلیس در تهران، اظهار کرد: همکاران من که در قالب این گروه به ایران آمده‌اند، نماینده‌ای از همه احزاب انگلیس هستند.

وی در ابتدای سخنان خود با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری ایران، عنوان کرد: زبانی که آقای روحانی در دنیا انتخاب کرده است موجب تأثیر و درک کشور‌ها و مردم جهان و حداقل آمریکا و اروپا شده است.

وی افزود: من می‌خواهم اکنون در خصوص مسائل اصلی بین دو کشور، پرونده هسته‌ای صحبت کنم و اعلام می‌کنم من و همکارانم حامی حقوق هسته‌ای برای همه کشورهایی که عضو ان پی تی هستند می‌باشیم.

وزیر سابق امور خارجه انگلستان با اشاره به مذاکرات هسته‌ای ایران، ابراز کرد: ما اینجا نیستیم که پیش بینی کنیم وزرای ۱ + ۵ چکاری می‌خواهند انجام دهند. ما با دقت مشاهدات خود را در خصوص تفاهم نامه ژنو ضبط کردیم و معتقدیم که در اجرای فاز نخست آن نتایج مطلوبی به دست آمده است و امیدواریم از این پس نیز شاهد بروز نتایج مثبتی باشیم.

وی با بیان اینکه علاوه بر مسائل هسته‌ای در خصوص بحران سوریه، مسائل منطقه و بازگشایی سفارت و بخش ویزا صحبت کرده‌ایم، افزود: ما نیز از پارلمان ایران دعوت کرده‌ایم و بین ۶ تا ۹ ماه آینده قرار است گروه پارلمانی ایران از پارلمان انگلستان دیدن کنند.

رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و انگلیس در پاسخ به سوالی مبنی براینکه چرا دولت انگلیس معیارهای دوگانه در خصوص رسانه‌ها اعمال می‌کند، اظهار کرد: ما معیارهای دوگانه در مورد هیچ کشوری از جمله ایران اعمال نمی‌کنیم و در خصوص تصمیمات خاصی که در مورد شبکه پرس تی وی گرفته شده است، دولت یا پارلمان کاری نکرده بلکه شرکت مرجع فعالیت‌های رسانه‌ای، مانع از فعالیت پرس تی وی شده است.

جک استراو در خصوص روابط بین دو کشور، ابراز کرد: ممکن است دو فرد با یکدیگر از لحاظ تفکرات و اعتقادات رابطه نزدیکی با هم نداشته باشند، اما برای بدست آوردن منافع با هم مذاکره و صحبت می‌کنند.

وی افزود: این ششمین بار است که به ایران سفر کرده‌ام و به دنبال بهبود روابط بین دو کشور می‌باشم.

وزیر سابق امور خارجه انگلستان در پاسخ به سوالی در خصوص اعطای تسهیلات نظامی و حضور انگلسی در گروهک‌های القاعده و جبهه النصره در سوریه، گفت: دولت انگلیس سلاح به سوریه نمی‌فرستد. نه تنها دولت بلکه پارلمان وmi۶ هیچ گونه سلاحی برای تکفیری‌ها نفرستاده‌اند.

وی ادامه داد: ما دیدگاه‌های خود را در خصوص سوریه به مقامات ایرانی گفته‌ایم و اعتقاد راسخ ما این است که جمهوری اسلامی ایران بایستی در نشست ژنو ۲ حضور پیدا کند، من و همکارانم همواره گفته‌ایم که جمهوری اسلامی بدون هیچ پیش شرطی در ژنو ۲ باشد.

رئیس گروه دوستی پارلمان ایران و انگلیس ادامه داد: جهادگران حاضر در سوریه از تعداد زیادی از کشور‌ها تشکیل می‌شوند و احتمال دارد که بین آن‌ها از انگلیسی‌ها نیز وجود داشته باشد و ما در این زمینه نگرانی‌های زیادی داریم و مقامات و مجلس انگلیس تلاش می‌کنند که آن‌ها را بشناسند.

جک استراو افزود: دولت انگلیس در ماه اوت علیه مداخله نظامی در سوریه رأی داد و ما همچنین معتقدیم که تراژدی سوریه تنها در یک فرآیند سیاسی در ژنو و با شرکت همه جانبه ایران حل خواهد شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز