خبرگزاری کار ایران

پنج اثر تاریخی استان سمنان در فهرست آثار ملی ثبت شد

asdasd
کد خبر : ۲۲۸۶۴۴

با ثبت ۵ اثر تاریخی دیگر در فهرست اثار ملی تعداد آثار ملی ثبت شده استان سمنان به ۷۱۶ اثر رسید.

مدیر کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان از ثبت پنج اثر تاریخی این استان در فهرست آثار ملی غیر منقول خبر داد و گفت: بر این اساس تعداد آثار ثبت شده استان سمنان در فهرست میراثملی کشور به ۷۱۶ اثر رسید.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط ‌عمومی اداره کل میراث‌ فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان، محمدحسین بحرالعلومی اظهار داشت: در جلسه کمیته ثبت و حریم آثار ملی غیرمنقول، «خانه حاجیان» و «خانه عبدوس» در سمنان، «حوض قیلوله» در گرمسار، «حمام روستای پاده» در آرادان و «قلعه امیریه» در دامغان در فهرست آثار ملی ثبت شدند.

وی با بیان اینکه خانه حاجیان از نمونه های ارزشمند «طراحی نما» در دوره قاجار است، گفت: قدمت ساخت خانه عبدوس نیز به دوره قاجاریه و پهلوی اول برمی‌گردد.

بحر العلومی ویژگی خانه تاریخی عبدوس را تناسب طراحی فضاهای این بنا با اقلیم گرم و خشک و کویری استان سمنان والگوهای خاص معماری بومی این منطقه عنوان کرد و افزود: داشتن حیاط مرکزی، دالان، پنجره های مشبک، آب انبار، مطبخ، استفاده از طاق های جناقی، زغالدانی، تنور، چال کرسی و… از جمله ویژگی های این خانه تاریخی است.

بحرالعلومی گفت: این بنا جز معدود بناهای باقی مانده در بافت تاریخی سمنان است که بیانگر تحول معماری در دو دوره تاریخی قاجار و پهلوی است.

وی افزود: قلعه امیریه نیز یکی از معدود قلعه‌های قاجاری است که همچنان زندگی اجتماعی در آن جریان داشته و متروک نشده است.

وی با بیان اینکه حمام روستای پاده در دوره قاجاریه بنا شده است، گفت: این گرمابه تاریخی در روستای هدف گردشگری پاده و در جوار قلعه تاریخی این روستا واقع شده است.

مدیر کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان افزود: حوض قیلوله ساخته شده در دوره قاجاریه نیز در منطقه حفاظت شده پارک ملی کویر در گرمسار و در فاصله ۲۰ کیلومتری کاروانسرای قصر بهرام قرار گرفته است.

مدیر کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان گفت: کاربری این بنای تاریخی در گذشته، حوض انبار و مورد استفاده کاروانها بوده است.

استان سمنان دارای بیش از ۱۱۴۷ اثر تاریخی شناسایی شده است و پیش از این ۷۱۱ اثر تاریخی، طبیعی و معنوی این استان به ثبت ملی رسیده بود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز