خبرگزاری کار ایران

مسجد ایلخانی مجموعه تاریخی بسطام مرمت میشود

asdasd
کد خبر : ۱۷۱۲۶۰

رئیس اداره میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان شاهرود از انجام مرمت مسجد ایلخانی مجموعه تاریخی بسطام خبر داد.

رئیس اداره میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان شاهرود گفت: در این مرحله از مرمت، کار خاکبرداری و سبک سازی، انجام دو لایه کاهگل بام مسجد ایلخانی(کاهگل ضخیم و نازک) و نیز انجام عملیات بندکشی محوطه مجموعه تاریخی بسطام انجام شد.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی اداره کل میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان، حمیدرضا حسنی افزود: این مسجد توسط خاندان معماران دامغانی که خالق کتیبه معروف مسجد بایزید می باشند ایجاد و یا تزئین شده است.

حسنی اضافه کرد: در این مسجد گچبری‌های بسیار زیبا همراه با نقش و نگار متعدد به چشم می خورد اما فاقد خط نوشته ای است.

وی گفت: چند حاشیه گچبری روی پایه‌های مسجد باقی مانده و چنین به نظر می‌رسد که سقف سابق این مسجد خراب شده و بعداً سقف دیگری برای آن ساخته شده است.

مجموعه تاریخی بسطام، آثاری از دوران سلجوقی به بعد را شامل می‌شود و در کنار آن مرقد و خانقاه متعلق به «ابویزید طیفور بی عیسی بن سروشان بسطام» ملقب به «سلطان العارفین» و از عرفای نامی و مشهور ایران در قرن سوم هجری قمری واقع شده است.

خود مرقد چیزی جز یک قبر ساده در گوشه جنوبی و درمجاورت گنبد و ایوان غازان خان نیست. مجموعه با یزید بسطامی شامل: ۱ - خانقاه بایزید ۲ - رواق صفوی ۳ - منار بسطام ۴ - مسجد بایزید بسطامی ۵ - مسجد بسطام ۶ - امامزاده محمد ۷ - برج کاشانه ۸ - گنبد غازان خان ۹ - مدرسه شاهرخیه است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز