خبرگزاری کار ایران

رئیس کل سازمان نظام پزشکی:

نباید بگذاریم تعدادی انگشت‌شمار به جامعه پزشکی آسیب برسانند

asdasd
کد خبر : ۲۱۲۳۹۶

چهره پرافتخار جامعه پزشکی آنقدر ارزنده است که نباید گذاشت تعدادی انگشت‌شمار با رفتاری غیرحرفه‌ای به آن آسیب زنند.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران بر لزوم استقرار کمیته‌های اخلاق پزشکی در انجمنهای علمی - تخصصی پزشکی تاکید کرد و افزود: نظارت بر جامعه پزشکی امری خطیر است که نباید به نامحرمان سپرده شود.

به گزارش ایلنا، علیرضا زالی در نخستین نشست کار‌شناسی مجمع انجمن‌های گروه پزشکی به دستاوردهای یک سال گذشته نظام سلامت اشاره کرد و گفت: ایجاد فضای همدلی و همگرایی در عرصه سلامت از جمله دستاوردهای یک سال اخیر این حوزه است. در گذشته گفتمان با جامعه پزشکی بدون رعایت موازین مبتنی بر کرامت صورت می‌گرفت این در حالی است که اکنون گفتمان مبتنی بر کرامت و احترام حاصل شده است.

وی کتاب ارزش‌گذاری نسبی خدمات حوزه سلامت را مورد اشاره قرار داد و گفت: با تصویب هیئت وزیران زمینه‌های اجرای این دستاورد ملی حاصل شده است بطوریکه چند هزار تعرفه نوین با متدولوژی مترقی روز طراحی شده و امروز به عنوان یک رهیافت برای جامعه پزشکی در دسترس قرار گرفته است.

زالی در عین حال افزود: صیانت از این کتاب و اجرای مفاد آن و همچنین پالایش بخش قلیلی که می‌توانند چهره مشعشع جامعه پزشکی را به کدورت کشند، از سوی انجمن‌های تخصصی از اهمیت بسیاری برخوردار است. اگر انجمن‌ها می‌خواهند پاسخ مناسبی به اعتماد عمومی دولت دهند، باید بر اجرای مفاد این کتاب پافشاری کنند. جهت تحقق عدالت بین رشته‌ای، ۲۷ انجمن علمی - تخصصی متعهدانه به اجرای این کتاب پافشاری می‌کنند. براین اساس بر همه انجمن‌ها فرض است که به تعهد اخلاقی خود عمل کنند، ما نیز به دولت تضامین لازم را برای پایداری این کتاب داده‌ایم.

وی ادامه داد: نظارت بر جامعه پزشکی امر خطیری است که نباید به دلیل غفلت ما به نامحرمان سپرده شود. چه وجهی بهتر از آن است که خود جامعه پزشکی آستین همت بالا زده و در این زمینه وارد عمل شود. در چنین شرایطی است که دولت نیز گامهای بلندتری را برای استیفای حقوق جامعه پزشکی خواهد برداشت.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران گفت: درخواستم از انجمنهای علمی - تخصصی آن است که تعهدات داده شده تشریفاتی نباشد چرا که امروز خودپالایشی راهبرد اصلی برای جامعه پزشکی است. چهره پرافتخار جامعه پزشکی آنقدر ارزنده است که نباید گذاشت تعدادی انگشت‌شمار با رفتاری غیرحرفه‌ای به آن آسیب زنند.

زالی بر لزوم فعال شدن کمیته‌های اخلاق در انجمنهای علمی - تخصصی تأکید کرد و گفت: ۶ پرونده از کمیته‌های اخلاق انجمن‌ها به سازمان ارائه شد که بطور ویژه به آن‌ها رسیدگی کردیم. بنابراین چنین مواردی به صورت فوری در سازمان مورد بررسی قرار خواهد گرفت. کمیته‌های اخلاق در انجمن‌ها به عنوان گرانیگاه مسئولیت‌پذیری اجتماعی باید شکل بگیرد.

وی افزود: بخش انتظامی سازمان نظام پزشکی نیز بانک خود را بالغ بر هزار کار‌شناس انتظامی البته با همکاری انجمن‌ها تشکیل داده است.

زالی در پایان از مجلس شورای اسلامی خواست که در برنامه ششم توسعه‌ای کشور جایگاه مترقی را برای انجمنهای علمی - تخصصی در نظر بگیرند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز