خبرگزاری کار ایران

توضیحات سازمان تامین اجتماعی در مورد بیمه کارگران خارجی

asdasd
کد خبر : ۱۷۲۷۳۵

در پی انتشار اظهارات «آیت الله امینی» مبنی بر نادرست بودن محرومیت کارگران غیر ایرانی و به خصوص کارگران افغان از مزایای حمایت‌های اجتماعی، مدیرکل امور فنی بیمه‌شدگان سازمان تأمین‌اجتماعی فرایند بیمه‌شدن اتباع بیگانه شاغل در ایران را تشریح کرد.

در پی انتشار اظهارات «آیت الله امینی» مبنی برنادرست بودن محرومیت کارگران غیر ایرانی و به خصوص کارگران افغان از مزایای حمایت‌های اجتماعی، مدیرکل امور فنی بیمه‌شدگان سازمان تأمین‌اجتماعی فرایند بیمه‌شدن اتباع بیگانه شاغل در ایران را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، «سیروس نصیری» برخورداری بیمه اتباع بیگانه که طبق قوانین و مقررات مربوط در ایران به کار اشتغال دارند را تابع مقررات عام قانون تأمین‌اجتماعی عنوان کرد.

وی در عین حال یادآور شد: در مواردی که بین دولت متبوع کارگران غیر ایرانی و دولت جمهوری اسلامی ایران موافقت‌نامه‌های دوجانبه یا چندجانبه تأمین‌اجتماعی منعقد شده باشد، این گروه از کارگران از حمایت‌های اجتماعی طبق موافقت‌نامه مذکور برخوردار خواهند شد.

نصیری ادامه داد: همچنین هرگاه تبعه بیگانه طبق گواهی مقامات صالح دولت متبوع خود در مدت اشتغال در ایران در کشور خود و یا کشور دیگر در موارد پیش‌بینی شده در ماده «۳» قانون تأمین‌اجتماعی کلاً یا بعضاً بیمه‌شده باشد، در‌‌‌ همان موارد از شمول مقررات قانون تأمین‌اجتماعی معاف است.

به موجب ماده ۳ قانون تامین اجتماعی حمایت‌های بیمه‌ای سازمان تامین اجتماعی شامل حوادثو بیماری‌ها، بارداری، غرامت دستمزد، ازکارافتادگی، بازنشستگی، مرگ و کمک‌های ازدواج و عائله‌مندی می‌شود.

همچنین در این ماده قانونی با اشاره به اینکه ملاک تشخیص سن برای برخورداری از مزایای قانون تامین اجتماعی، شناسنامه‌ای است که در بدو تشکیل پرونده بیمه به سازمان تامین اجتماعی ارائه شده است، بر برخورداری افراد تحت تکفل بیمه شده از خدمات این سازمان تاکید شده است.

مدیرکل امور فنی بیمه‌شدگان سازمان تأمین‌اجتماعی در ادامه در خصوص وقوع حوادثناشی از کار اتباع بیگانه در ایران خاطرنشان کرد: به موجب آیین نامه نرخ و ماخذ حق بیمه حوادثناشی از کار اتباع کشورهای(موضوع مقاوله نامه شماره(۱۹) سازمان بین المللی کار)، حوادثناشی از کار اتباع کشورهای دیگری که دولت‌های متبوع آن‌ها به این مقاوله‌نامه ملحق شده‌اند از شمول بند «ب» ماده ۵ قانون تأمین‌اجتماعی مستثنی هستند و نرخ و مأخذ حق‌بیمه آنان طبق آیین‌نامه‌ای که به تصویب هیات وزیران رسیده است محاسبه خواهد شد.

به موجب ماده ۵ قانون تامین اجتماعی اتباع بیگانه‌ای که طبق قوانین و مقررات مربوط در ایران مشغول به کار هستند تابع مقرارت بیمه‌ای سازمان تامین اجتماعی خواهند بود مگر آنکه میان دولت مبتوع آن‌ها با دولت جمهوری اسلامی ایران موافقت نامه چند جانبه‌ای منعقد شده باشد که در این صورت طبق موافقتنامه عمل خواهد شد.

همچنین در دنباله این ماده قانونی آمده است، چنانچه کارگر بیگانه‌ شاغل در ایران در زمان اشتغالش در کشور، در کشور متوبع خود و یا هر کشور ثالثدیگری تحت پوشش یک و یا تمام حمایت‌های اجتماعی مورد اشاره در ماده ۳ قانون تامین اجتماعی قرار گرفته باشد، حسب مورد از شمول خدمات مشابه سازمان تامین اجتماعی در ایران معاف خواهد شد.

در تنها تبصره این ماده قانونی نیز که به حمایت‌های مربوط به کارگران غیر ایرانی قربانی حوادثکار مربوط می‌شود، آمده است: حوادثناشی از کار اتباع کشورهای ملحق شده به مقاوله‌نامه شماهر ۱۹ سازمان جهانی کار از شمول بند «ب» مستثنی بوده و نرخ ماخذ حق بیمه طبق آیین نامه‌ای خواهد بود که توسط سازمان تامنی اجتماعی تهیه و به تصویب هیات وزیران خواهد رسید.

این مقام مسئول در سازمان تامنی اجتماعی درخصوص چگونگی ارائه تعهدات تأمین‌اجتماعی در قبال اتباع بیگانه، گفت: تمامی اتباع بیگانه به استثناء اتباع موضوع بندهای «الف» و «ب» ماده ۵ قانون تأمین‌اجتماعی از لحاظ پرداخت حق‌بیمه و برخورداری از مزایای قانونی به جز مقرری بیمه بیکاری همانند سایر بیمه‌شدگان خواهند بود.

نصیری از کارفرمایانی که اتباع بیگانه مشمول قانون تأمین‌اجتماعی را به کار می‌گمارند خواست با ارائه مدارک معتبر مانند روادید ورود با حق کار مشخص به همراه پروانه کار یا مجوز اشتغال معتبر صادره توسط اداره اتباع بیگانه حوزه محل اشتغال، گذرنامه، فرم تکمیل شده پرسشنامه نامنویسی و لیست پرداخت حق‌بیمه نسبت به ارسال و پرداخت حق‌بیمه آنان مطابق مقررات قانون تأمین‌اجتماعی اقدام کنند.

مدیرکل امور فنی بیمه‌شدگان تأکید کرد: کارفرمایان درصورت تأخیر در ارسال لیست و پرداخت حق‌بیمه اتباع بیگانه مشمول، با جرائم مقرر شده در قانون تأمین‌اجتماعی مواجه می‌شوند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز